Az IT-iparban is jelentős a szakadék a fenntarthatósággal kapcsolatos szándékok és a tényleges cselekvés között. Ezt három, a Schneider Electric támogatásával készült kutatás is kimutatta. A 451 Research, a Forrester és a Canalys által végzett kutatás is azt vizsgálta, hogy hol tartanak a vállalkozások és az adatközpont-üzemeltetők a fenntarthatósági célok megvalósításában. A három tanulmányhoz összesen világszerte közel 3000 vállalkozástól, köztük a legnagyobb kolokációs és felhőszolgáltatóktól, IT-megoldásszállítóktól gyűjtöttek információkat.
A 451 Research kutatása szerint (itt tölthető le PDF-ben) a vállalatoknak közel fele (48 százalék) fejlettebbnek értékeli fenntarthatósági programjait, mint amilyen szinten az valójában van. A cégek (amúgy érthetően) a fenntarthatóságban is az üzleti értéket keresik, így a legtöbben az energiafelhasználás mérésével indulnak, és csak később néznek más fenntarthatósági paramétereket, majd vezetnek be azokkal kapcsolatos eszközöket. Momentán valóban (és más szempontból is) az energiafelhasználás optimalizálása a legnagyobb kihívás. A vállalatoknak ezen a területen a megfelelő mutatószámok kialakítása, az adatok begyűjtése is problémát okoz nem kis részben a szakképzett munkaerő hiánya miatt.
A Forrester tanulmánya (PDF) még látványosabban mutatta a célok és a valós cselekvés közti távolságot. A tanulmányhoz megkérdezett döntéshozók 73 százaléka a fenntarthatóságot üzleti prioritásként jelölte meg. Ám mindössze harmaduk szervezetének (kereken 33 százalék) van fenntarthatósági stratégiája.
A Forrester kutatói szerint a fenntarthatósági törekvések sikerének egyik kulcseleme lesz, hogy találnak-e a szervezetek a megvalósításhoz maguknak támogató partnert. A válaszokból ugyanis az a kép rajzolódott ki, hogy azok a szervezetek, amelyek fenntarthatósági tanácsadó céget vonnak be, nagyobb valószínűséggel jutottak magasabb fejlettségi szintre ezen a területen, mint azok, melyek önerőből probálkoznak.
A Canalys az IT-megoldásszállítókat szondázta (PDF). Úgy tűnik, ez a kör jutott a legfejlettebb szintre a fenntarthatóságban: a megkérdezettek 60 százaléka rendelkezik dedikált ESG (Environmental, Social and Governance – környezet, társadalom, irányítás) erőforrásokkal, 40 százalékuk pedig bevételt is vár a fenntarthatósági megoldásoktól.
Nem lesz megkerülhető a fenntarthatóság
Mint a Forrester tanulmányából kiderül, a kérdés nem lesz megkerülhető: a digitalizáció ugyanis meglehetősen energiaigényes terület. Már jelenleg is közelít a 2 százalékhoz az adatközpontok globális energiaigénye, és akkor még az edge computinghoz kapcsolódó helyi megoldásokkal nem is számoltunk. 2021-ben utóbbi terület (mikro-adatközpontok, szerverszobák, 100 kW-nál kisebb teljesítményű adatközpontok) globális energiafogyasztása megközelítőleg 140 terawattóra volt.
Összességében azonban a fenntarthatóság az iparág egészében inkább a szavak szintjén marad annak ellenére, hogy például a a Forrester kutatási mintájában részt vevők háromnegyede mondta, hogy esett el üzlettől az alacsony szintű fenntarthatósági fejlettsége miatt. A Schneider Electric szerint a szervezetek többségénél az akarat nem párosul átfogó cselekvési tervvel és mérhető célok megfogalmazásával. Az első lépés tehát ennek a keretnek a kialakítása lenne.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak