Szabványosítanák a metaverzumot (jelentsen bármit is a fogalom) a technológiai ipar meghatározó szereplői. A szabványosítási szervezet, a Metaverse Standards Forum mögött szinte a formálódó piaci szegmens minden fontos szereplője felsorakozott: a Meta és a Microsoft mellett csipgyártók (Nvidia, Qualcomm), hardvergyártók, szoftvergyártók (Adobe, Autodesk), szabványosítási szervezetek – és az IKEA.
A Reuters szerint épp ezért feltűnő a távol maradók köre. Egyelőre nem csatlakozott a kezdeményezéshez néhány fontos játékcég (Roblox, Niantic) és ismert kriptoalapú metaverzum-platform (pl. The Sandbox, Decentraland). A legszembeötlőbb viszont az Apple távolmaradása, mert elemzők szerint a vállalat ennek a szegmensnek (is) domináns szereplője lehet.
Átjárhatóvá tennék a metaverzumokat
A Metaverse Standards Forum célja, hogy iparági szabványok kidolgozásával biztosítsa az egyes metaverzumok egymással való kompatibilitását. Mivel ez a már meglévő szabványokat is érintheti, fontos eredmény, hogy csatlakoztak a kezdeményezéshez az érintett szabványügyi szervezetek.
A cél egy valós interoperabilitás létrehozása a metaverzumban. Mint az alapításról kiadott közlemény fogalmaz, a metaverzumban rejlő lehetőségek akkor bonthatók ki optimális formájukban, ha ez a világ nyílt interoperábilis szabványokra épül. Ezért fontos, hogy csatlakoztak olyan nyílt szabványokat fejlesztő szervezeteket, mint a W3C, a Khronos Group, az Open Geospatial Consortium, az Open AR Cloud, a Spatial Web Foundation és Web 3D Consoirtium.
Az új szabványügyi fórum célja többek között az is, hogy segítse a különböző szabványosítási szervezetek és a metaverzum-piacban érdekelt vállalatok együttműködését. Egyelőre a feladat a követelmények és a prioritások meghatározása, hogy csökkentsék a fejlesztési erőforrások pazarlását. Azaz lefordítva: a szabványosítási testület szeretné rövidre zárni a párhuzamos fejlesztési koncepciók közötti konkurenciaharcot.
Már minden nagy szereplőnek van valamilye
Az érdekek összehangolása azonban nem lesz egyszerű, mivel már mindenkinek van valamilyen metaverzum-kezdeménye. Ez részben meg is magyarázhatja, hogy az Apple egyelőre miért nem rohant csatlakozni a fórumhoz. A hírek szerint a vállalat idén vagy jövőre piacra dobja a virtuális és kiterjesztett valóság élményét vegyítő MR (mixed reality) headsetjét. Bár az új termék körül nagy a bizonytalanság, a legutóbbi hírek szerint a fejlesztések haladnak, és az eddigi eredményeket már bemutatták az igazgatótanácsnak.
Egy ilyen eszközzel azonban az Apple-nek a Metával kell versenyeznie, amely viszont a jövőjét a metaverzumra tette fel, és már eddig is nagy pénzeket költött olyan hardverekbe, melyekkel megvalósíthatónak véli az összekapcsolt virtuális világokról szóló vízióját. Olyannyira fontos ez az irány, hogy tavaly még a cég nevét is ehhez igazították – nagyjából egy időben a Project Cambria bejelentésével, amelynek célja szintén egy MR headset kifejlesztése.
Közben persze az Apple sem tétlenkedett, hogy építgesse a maga világát. Támogatta a Pixart egy a metaverzum háromdimenziós tartalmainak megjelenítéséhez használható fájlformátum, az USDZ (Universal Scene Description Zip) kifejlesztésében, sőt az Adobe-ot is meggyőzte a formátum támogatásáról.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak