Tízből hét felhasználó, az összes internetező 69 százaléka tartja nyugtalanítónak az adatbiztonsági incidensekről megjelenő híreket. A világjárvány során az emberek 57 százaléka a korábbinál nagyobb mértékben vette igénybe a különféle online szolgáltatásokat, és majdnem ugyanekkora részüz, 56 százalékuk úgy érzi, hogy ez önmagában is stresszforrást jelent a számára – derül ki a Kaspersky észak-amerikai felmérésének néhány nappal ezelőtt közzétett eredményeiből.
A társaság 2018 májusa és 2019 áprilisa között már többször is megszondázta a felhasználókat a kiberbiztonsággal kapcsolatos félelmeikről, a mostani anyag pedig jó összehasonlítást nyújt abban a tekintetben, hogy a pandémia és az erőltetett ütemű digitalizáció hogyan változtatta meg a netezők véleményét. A Kaspersky ezúttal 2500 válaszadó bevonásával igyekezett megfoghatóbbá tenni a "kiberstressz" fogalmát, figylembe véve a fokozódó internethasználat hatásait is.
Az újabb, Dealing with a new normal in our digital reality című kutatásból kiderül, hogy ebben a felhasználók több mint negyed része, 27 százaléka tapasztal jelentős növekedést, ami különösen igaz a millenniumi generációra, és a járványhelyzetben csak 7 százalék nyilatkozott az online aktivitás csökkenéséről. Érdekes, hogy azok aránya nem változott érdemben a legutóbbi vizsgálat óta, akiket frusztrálnak a biztonsági incidenseket: ez azzal függ össze, hogy a netes tevékenységek fellendülésével növekedett a felhasználók önbizalma is.
Nem jó, de nem is rossz, de nem is jó
Most éppen az emberek 36 százaléka gondolja, hogy a korábbinál felkészültebb az esetleges kibertámadások elhárításában, míg 23 százalékuk érzi magát bizonytalanabbnak ezen a területen. Ehhez képest a teljes mezőnyben mindössze tízből hárman vesznek igénybe kiberbiztonsági szolgáltatásokat eszközeik és személyes adataik védelmére, de 46 százalékban naprakésznek tartják az ismereteiket ezekben a kérdésekben, sőt 17 százalék egyenesen a téma szakértőjének vallja magát.
A kutatás eredméynei jól érzékeltetik azt a furcsa helyzetet, hogy amíg a többség aggasztónak látja a biztonsági fenyegetéseket, addig csak a kisebbség hajlandó érdemi lépseket tenni a kockázatok mérséklésére. A ZDNet által idézett statisztikából például kiderül, hogy a felhasználók 66 százaléka nyomasztóbbnak értékeli a banki profilja feltörését, mint a munkahelyének az elvesztését, 44 százalékuk azonban még arra sem veszi a fáradságot, hogy PIN kódokkal védje mobil eszközeit az illetéktelenektől.
A digitalizációnak és az online tevékenységek felé való elmozdulásnak egyébként pozitív hatásai is voltak/vannak a járvány időszakában, az ilyen jellegű aktivitás ugyanis sokaknak éppen hogy segített oldani a megváltozott körülmények okozta stresszt. Bár nemrég mi is idéztük azt a szintén a Kasperskytől származó statisztikát, amely a közösségi alkalmazások gyakran teljesen értelmetlen böngészését és a pandémia mindezt megerősítő szerepét mutatta be, sokan tévéműsorokat néztek, edzettek vagy akár meditáltak is az internetes csatornák segítségével.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Három fájdalompont, amire az IT szolgáltatásmenedzsment gyors válaszokat adhat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak