Márciusban érkezik a Citroën Ami, ami egy kifejezetten városi használatra tervezett elektromos kisautó. És lesz hozzá autómegosztó szolgáltatás is.
Hirdetés
 

Piacra dobja a Citroën a legendás 2CV elektromos újragondolását. A Citroën Ami (magyarán barát) és a legendás, 52 évig gyártott modell (melynek neve az első kiadás két lóerős motorjára – deux chevaux – utal) között nagyon kevés a hasonlóság. Az Ami ugyanis lényegében nem is autó, hanem inkább egy kétüléses, négykerekű robogó vagy inkább elektromos görkori – legalábbis a teljesítménye alapján. (Bár a feeling a 2CV-é, a Citroënnek korábban már volt Ami nevű modellje, amit 1960-78 között gyártottak.)

Újragondolták a városi mobilitást

A modellnek nem a technikai paraméterei érdekesek, hanem az, hogy sokat elárul a francia autógyártó városi mobilitási elképzeléseiről. Az autó a mérete miatt az egészen szűk utcákban is jól használható, és olyan áron kínálják, hogy akár a tömegközlekedéssel is versenyképes legyen. És van még egy előnye: mivel nem autó kategóriájú jármű, bizonyos európai országokban jogosítvány sem kell hozzá. Franciaországban 14 éves kortól, más, jogosítványt nem kérő országokban 16 éves kortól ülhetnek bele a fiatalok.

A panorámatetős, kétüléses jármű technikai részletei amúgy tényleg nem eget verőek: a padlólemez alatt elhelyezett 5,5 kW-os lítium-ion akkumulátort három óra alatt lehet feltölteni normál elektromos hálózatról (230 V). Egy feltöltéssel maximum 70 kilométert lehet megtenni. A legnagyobb sebesség 45 km/óra.

Egy dologban azonban emlékeztet a klasszikus 2CV-re: az oldalsó ablakokat kézzel kell felhajtani, mint a régi modellben.

Örökbe, hosszú távú használatra és perc alapon is adják

Az Ami rendkívül olcsó: mindössze bruttó 6000 eurós (kb. 2 millió forint) árával jelenleg a legolcsóbb elektromos hajtású négykerekű a piacon. De a Citroën nem csak – sőt elsősorban nem – értékesítésben gondolkodik. Lehet ugyanis bérelni hosszú távra, mindössze 20 euróért (6800 forint), igaz ekkor azért ki kell előzetesen pengetni 2 644 eurót letétként. Emellett elérhető lesz a Peugeot és a Citroën márkát összefogó PSA Csoport autómegosztó szolgáltatásánál is, a Free2Move-nál, ahol percalapon lehet használni az autót (0,26 euró/perc – 88 Ft). Az autómegosztó egyelőre csak Nyugat-Európában (a legkeletibb állomásuk Bécs) és Amerikában működik.

A Free2Move árai budapesti szemmel nem feltétlenül kedvezőek. A GreenGo-t havidíj nélkül 80 Ft/percért lehet használni, a MOL Limótól a legkisebb, kétüléses modelleket pedig 75 Ft/percért lehet igényelni. Egyedül a BMW modelleket használó DriveNow drágább, 99 Ft/perctől indulnak az árai.

A Citroën március 30-án nyitja meg az előrendelést. Először csak Franciaországban lehet rendelni a kétüléses görkorit, majd néhány hónappal később Spanyolországban, Olaszországban, Belgiumban, Portugáliában és Németországban is lehet rendelni. Az első darabokat a tervek szerint júniusban szállítják le.

A gyártó szinte mindenben szakít a hagyományokkal: például az elsődleges értékesítési csatorna az internet lesz, a márkakereskedések csak átvételi pontként funkcionálnak.

Piaci hírek

Trump a nem létező robothadseregnek is keresztbe tett

Eddig sem volt könnyen hihető, hogy az egyre nagyobb bajban lévő Tesla már az idén ezerszám gyártja majd a humanoid robotokat, de a kínai kereskedelmi korlátozásokkal alapanyag sem feltétlenül lesz a gyártásukhoz.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.