Piacra dobja a Citroën a legendás 2CV elektromos újragondolását. A Citroën Ami (magyarán barát) és a legendás, 52 évig gyártott modell (melynek neve az első kiadás két lóerős motorjára – deux chevaux – utal) között nagyon kevés a hasonlóság. Az Ami ugyanis lényegében nem is autó, hanem inkább egy kétüléses, négykerekű robogó vagy inkább elektromos görkori – legalábbis a teljesítménye alapján. (Bár a feeling a 2CV-é, a Citroënnek korábban már volt Ami nevű modellje, amit 1960-78 között gyártottak.)
Újragondolták a városi mobilitást
A modellnek nem a technikai paraméterei érdekesek, hanem az, hogy sokat elárul a francia autógyártó városi mobilitási elképzeléseiről. Az autó a mérete miatt az egészen szűk utcákban is jól használható, és olyan áron kínálják, hogy akár a tömegközlekedéssel is versenyképes legyen. És van még egy előnye: mivel nem autó kategóriájú jármű, bizonyos európai országokban jogosítvány sem kell hozzá. Franciaországban 14 éves kortól, más, jogosítványt nem kérő országokban 16 éves kortól ülhetnek bele a fiatalok.
A panorámatetős, kétüléses jármű technikai részletei amúgy tényleg nem eget verőek: a padlólemez alatt elhelyezett 5,5 kW-os lítium-ion akkumulátort három óra alatt lehet feltölteni normál elektromos hálózatról (230 V). Egy feltöltéssel maximum 70 kilométert lehet megtenni. A legnagyobb sebesség 45 km/óra.
Egy dologban azonban emlékeztet a klasszikus 2CV-re: az oldalsó ablakokat kézzel kell felhajtani, mint a régi modellben.
Örökbe, hosszú távú használatra és perc alapon is adják
Az Ami rendkívül olcsó: mindössze bruttó 6000 eurós (kb. 2 millió forint) árával jelenleg a legolcsóbb elektromos hajtású négykerekű a piacon. De a Citroën nem csak – sőt elsősorban nem – értékesítésben gondolkodik. Lehet ugyanis bérelni hosszú távra, mindössze 20 euróért (6800 forint), igaz ekkor azért ki kell előzetesen pengetni 2 644 eurót letétként. Emellett elérhető lesz a Peugeot és a Citroën márkát összefogó PSA Csoport autómegosztó szolgáltatásánál is, a Free2Move-nál, ahol percalapon lehet használni az autót (0,26 euró/perc – 88 Ft). Az autómegosztó egyelőre csak Nyugat-Európában (a legkeletibb állomásuk Bécs) és Amerikában működik.
A Free2Move árai budapesti szemmel nem feltétlenül kedvezőek. A GreenGo-t havidíj nélkül 80 Ft/percért lehet használni, a MOL Limótól a legkisebb, kétüléses modelleket pedig 75 Ft/percért lehet igényelni. Egyedül a BMW modelleket használó DriveNow drágább, 99 Ft/perctől indulnak az árai.
A Citroën március 30-án nyitja meg az előrendelést. Először csak Franciaországban lehet rendelni a kétüléses görkorit, majd néhány hónappal később Spanyolországban, Olaszországban, Belgiumban, Portugáliában és Németországban is lehet rendelni. Az első darabokat a tervek szerint júniusban szállítják le.
A gyártó szinte mindenben szakít a hagyományokkal: például az elsődleges értékesítési csatorna az internet lesz, a márkakereskedések csak átvételi pontként funkcionálnak.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak