Sok vonzó tulajdonságot látnak egy saját vállalkozásban, de félnek a kockázatoktól – derült ki a Hiventures felméréséből.

Ha valaki képes annak örülni, hogy tíz projektjéből egy sikeres lett – ő vállalkozó. Ha viszont valaki hosszasan rágódik azon, hogy tíz projektjéből miért lett egy sikertelen – nos, ő nem igazán alkalmas arra, hogy saját vállalkozás(oka)t indítson. Ezt a közvélekedést erősítette meg a Hiventures Kockázati Tőkealap-kezelő megbízásából készített reprezentatív Pulzus-kutatás, melyet a november 29-i Regional Startup and Innovation Day kapcsán futtatak le a 18-35 éves korosztályban. A kutatás szerint a legtöbb magyar fiatalból hiányzik a kockázatvállalási képesség hiányzik, miközben tisztában vannak annak fontosságával.

Sokan szeretnék – kevesen mernek

A válaszadók 66 százaléka számára az lenne az ideális, ha saját vagy családjuk vállalkozásában tevékenykedhetnének. Az alkalmazotti lét közel sem ennyire vonzó: mindössze 24 százalék képzeli el más cég alkalmazottjaként az életét.

A válaszadók által megadott legfontosabb feltételek közül azonban egyelőre csak ötletekből van bőség: a felmérésben részt vevők közel kétharmadának volt már egy vagy több olyan ötlete, amelyre jövedelmező vállalkozást lehetne alapítani. 54 százalékuk több-kevesebb gyakorisággal ötletel is családi vagy barátai körében. Csakhogy a válaszadók közel fele (47 százalék) nem is gondolkodik azon, hogy az ötlet megvalósítására a következő évtizedben saját céget alapít. Cégalapítást mindössze 37 százalék tervez, 16 százalék pedig bizonytalan, azaz nem tudja vállalkozna-e vagy sem.

Vállalkozni kockázatot jelent, amire csak szembetűnően kevesen hajlandók: mindössze 6 százalék vallja magát kockázatvállalónak, míg 15 százalékuk azt nyilatkozta, hogy abszolút biztonsági játékos. Az induló vállalkozásra leselkedő legnagyobb kockázatnak egyébként a tőkehiányt (40 százalék), illetve a bizonytalan politikai-gazdasági környezetet (28 százalék) tartják.

Közel harmaduk (29 százalék) nem tudják, honnan tudnának pénzt szerezni vállalkozásuk beindításához. Ugyanekkora arányban válaszolták azt, hogy valamilyen uniós vagy más nemzetközi pályázaton próbálnának tőkéhez jutni. 18 százalék keresne meg hazai magánbefektetőket, míg bankokhoz 16 százalék fordulna.

 
Hiventures startup-kutatás (Pulzus) – Vállalkozásalapítás
Infogram


A tőkén kívül elsősorban partnerekre (56 százalék), szakértőkre (38 százalék), illetve ismeretek átadására (31 százalék) lenne leginkább szükségük egy vállalkozás beindításához.

Még mindig a Prezi, a Ustream és a LogMeIn a példa

Azzal sokan (67 százalék) tisztában vannak, hogy mit takar a startup vállalkozási forma, és a legtöbben (40 százalék) a médiából hallottak róla. Ugyanakkor a magyar startupok ismertsége meglehetősen alacsony: a megkérdezettek több mint fele egyáltalán nem hallott ilyen vállalkozásról. Az ismereteket az is árnyalja, hogy még mindig a Prezi, a Ustream és a LogMeIn a legismertebb magyar vállalkozás. (Pedig a Ustream már két éve az IBM része, a LogMeIn pedig már régóta egy amerikai tőzsdei cég, melynek csak az egyik fejlesztő központja van Magyarországon.)

Érdekes, hogy milyen okokból alapítanának stratupokat a magyar fiatalok: a két legvonzóbb a magas jövedelmezőség (30 százalék) és a függetlenség (13 százalék) volt. Azt egyébként mindössze 15 százalék válaszolta határozottan, hogy nem alapítana startupot (ez némileg ellentmond annak, hogy csupán 67 százalék állította, hogy ismeri a cégformát.)

A vállalkozásindítás legfontosabb feltétele kreativitásra (39 százalék), a tőke (37 százalék) és kockázatvállalási hajlandóságra (33 százalék) a válaszadók szerint. Startup indításakor a legtöbben mindenképpen bevonnának egy partnert is: ismerőst, akinek van vállalkozói tapasztalata (34 százalék), vagy barátot (26 százalék).

A legtöbben,17 százalékban, valamilyen technológia vagy mérnöki területen indítanának startupot 13 százalék pedig a kereskedelmet célozná meg. A startup elindításához a fiatalok szerint a legideálisabb a 21-30 éves életkor.

A startupok munkahelyként is vonzóak

A kutatás szerint munkahelyként is népszerű a fiatalok körében a startup. A fiatalok fele jelezte, hogy szívesen dolgozna ilyen helyen, 6 százalék pedig korábban vagy most is startupnál tevékenykedik. A legnagyobb előnye egy ilyen cégnek a válaszadók 56 százaléka szerint a fejlődési lehetőség, közel harmaduk (31 százalék) szerint a változatos szakmai feladatokat, valamint a jó közösség is (27 százalék). Vannak persze negatívumok is: a bizonytalan jövőt (43 százalék), a túlterheltséget (34 százalék) és a kaotikus működést (14 százalék).

Közösség & HR

A kisebb hazai gyártóvállalatok elengedhetetlennek tartják a digitalizációt

Egy friss kutatás szerint az üzleti siker és a technológiai fejlődés csereszabatos kifejezésként élnek a kisebb gyártó vállalkozásokat irányító vezetők fejében.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.