A CISO-knak kevesebb mint tizede tudja például, hogy mit jelent a megosztott felelősségen alapuló biztonsági modell, amit a felhőszolgáltatók alkalmaznak.
Hirdetés
 

Harmadik éve készíti el a KPMG és az Oracle a Cloud Threat Reportot. Az idei jelentés szerint a vállalatok ugyan egyre több eszközt vetnek be biztonságuk növeléséhez, azok sokszor a magas jogosultságú hozzáférések túlságosan nagyvonalú osztogatása, a hibás konfigurálás vagy a többszintű hitelesítés hiánya miatt nem adnak valódi biztonságot.

Ősrégi félelmek új köntösben

A hét országra (USA, Kanada, Egyesült Királyság, Franciaország, Ausztrália, Japán, Szingapúr) és 750 vállalati és közszférában dolgozó IT-szakemberre kiterjedő kutatásban még olyan félelmek is felbukkantak, melyek főleg a felhős piac kezdetét jellemezték.

 
KPMG-Oracle: Cloud Threat Report 2020 (cloud security)
Infogram


Mindenekelőtt szembetűnő, hogy a megkérdezettek mennyire ellentmondásosan viszonyulnak szervezetünk biztonságához. A kutatás szerint például sokkal inkább nyugtalanítja őket cégük rendszerinek biztonsága, mint saját otthoni biztonságuk. De míg korábban a felhő biztonságában kételkedtek, most kicsit más a helyzet. A válaszadók 75 százalék azt már elfogadja, hogy a felhő alapvetően biztonságosabb, mint a saját adatközpontjaik. Abban viszont elsöprő az egyetértés (92 százalék), hogy vállalatuk nem feltétlenül készült fel a nyilvános felhőszolgáltatások biztonságára.

Az informatikai szakemberekben egyébként a 'vendor lock-in'-tól való félelem továbbra sem múlt el. De a felhőpiac koncentrációjának, konkrétan a nagy szolgáltatók (Amazon, Google, Microsoft) túlsúlyának köszönhetően olyan következménye is lehet, véli a válaszadók négyötöde, hogy a szolgáltatók kevésbé kényszerülnek arra, hogy a vásárlóik kegyeit keressék.

Ami a különböző szolgáltatástípusok elterjedtségét illeti, a SaaS-t (Software as a Service) veszik igénybe a legnagyobb arányban a vállalatok (90 százalék), háromnegyedük használ infrastruktúra-szolgáltatást (IaaS). A válaszadók fele szerint két éven belül cégük minden adata felkerül a felhőbe.

A komplexitás csapdájában

Az, hogy az üzleti kritikus munkaterhelés mind nagyobb hányada kerül fel a felhőbe, azonban egy új biztonsági kihívást is hozott. Egyre több olyan terület lesz, amire az IT-nak lényegében nincs rálátása, ami komoly biztonsági kihívásokat is jelent. Ezeknek a kezelésére azonban még nem kész a vállalati IT. A válaszokból az derült ki, hogy a megosztott felelősségen alapuló biztonsági modell (a szolgáltató a felhője biztonságáért, az ügyfél pedig az itt tárolt adatai biztonságáért felel) működését csupán a CISO-k (Chief Information Security Officer) 8 százaléka látja át teljes mélységében.

Ennek lehetnek kellemetlen következményei is. A válaszadók háromnegyede vallotta be, hogy többször is veszített adatokat felhős szolgáltatásban. De a védekezés nem egyszerű. A Cisco egy korábbi kutatásához hasonlóan itt is előjött, hogy a hatékony védelemhez túlságosan sok és komplex rendszer kell.

 
KPMG-Oracle: Cloud Threat Report 2020 (discrete sybersecurity products)
Infogram


A válaszadók 78 százaléka mondta, hogy szervezeténél több mint 50 különálló kiberbiztonsági terméket használnak, 37 százalékuknál pedig a százat is meghaladja a védelmi rendszerek száma. A felhős védelmeknél a különböző konfigurációs hibák is közrejátszanak az incidensekben. A leggyakoribb problémák, amelyek adatvesztéseket okoztak az indokolatlanul magas hozzáférési jogosultság (37 százalék), nyitva hagyott webszerverek és más szerveroldali problémák (35 százalék) és a többszintű hitelesítés hiánya a kulcsfontosságú szolgáltatásokhoz (33 százalék).

Ugyanakkor már nem igaz, hogy saját hibájukból sem tanulnak a szervezetek. A válaszadók közel 80 százaléka állította, hogy a más vállalatoknál közelmúltban tapasztalt incidensek tanulságait próbálták hasznosítani saját védelmük megerősítéséhez.

A teljes jelentés itt [PDF] érhető el.

Biztonság

4 millió dollárral gurigázhat a székletelemző startup

A beszédes nevű Throne olyan dologból igyekszik várat, azaz jövedelmező vállalkozást építeni, amiből a mondás szerint nem lehet.
 
Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.