Jövő évtől megerősítik a fogyasztóvédelmet. A 250 ezer forintnál magasabb értékű árura kötelezően három év jótállást kell majd adni.

Maga Palkovoics László innivációs miniszter jelentette be, hogy egy kihirdetés előtt álló kormány- és miniszteri rendelet 2021-től módosítja a szavatosság és jótállás szabályait. A legfontosabb változás a sávos jótállási idő bevezetése, azaz a termék értékétől fog függni, hogy mennyi ideig kell rá jótállást vállalni. Szintén fontos változás, hogy végre leszámolhatunk a jótállási füzetkékkel, mert bevezetik az e-jótállási jegyet.

Minél drágább a termék, annál hosszabb a jótállás

A jótállás kérdését jelenleg a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet szabályozza. A rendelet szerint a mellékletében tételesen felsorolt új tartós fogyasztási cikkekre a kereskedőnek (illetve vállalkozásnak, amely az adott terméket a végfelhasználónak eladta) egy év jótállást kell vállalnia.

Ezt a szabályt a miniszter elmondása szerint értékhatártól függően az új rendelet sávossá alakítja. 10 ezer forint alatt nem kell jótállást vállalni az eladott termék után. A 10-100 ezer forint értékű termékekre a jótállás marad egy év marad. A 100-250 ezer forint értékűekre azonban már két évet, míg az ennél magasabb értékűekre három évet kell vállalni. A rendelet módosításával párhuzamosan frissül az a terméklista is, amiben meghatározzák a tartós fogyasztási cikkeket. Belekerülnek többek között a 10 ezer forintnál drágább nyílászárók, riasztóberendezések és napelemes rendszerek is.

Palkovics arról is beszélt, hogy bevezetik az e-jótállási jegyet. Azt a miniszter nem részletezte az MTI beszámolója szerint, hogy ezt milyen technikai megoldással képzeli el a kormány. Tehát az sem világos, hogy ez tehermentesíti-e a végfelhasználókat az alól, hogy valamilyen módon tárolni kényszerüljenek az e-jótállási jegyet.

A hatályos, 2003-as rendelet szerint a vásárlóval szerződéses kapcsolatban álló vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy a cserét legfeljebb 15 napon belül elvégezze. A módosított rendelet ezt a szabályt pontosítja: ha 15 napon belül nem javítható a termék, akkor arról tájékoztatni kell a fogyasztót. Ha pedig 30 napon belül nem javítható, vagy három javítás után negyedszer is meghibásodik a termék, a vállalkozás köteles lesz cserélni. Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár azzal magyarázta a tájékoztatási kötelezettség bevezetését, hogy jogos elvárás a fogyasztóktól, hogy tudják, mikortól vehetik ismét használatba a terméket.
 

Szavatosság – jótállás

A két fogalom nem teljesen fedi egymást.

Szavatosság: A hatályos Ptk. szerint minden olyan termékre, amit természetes személy vásárol kereskedőtől, szavatossági kötelezettség vonatkozik a vételárától, sőt a termék új vagy használt voltától függetlenül. Új terméknél ez két év, használt terméknél (és néhány egyéb esetben) egy év. Ha ez idő alatt a termék gyártási eredetű hiba miatt elromlik, a kereskedő köteles ingyenesen javítani, cserélni vagy végső esetben a vételárat visszafizetni. Tehát mind a szavatosság, mind a jótállás időszakában alapvetően szavatossági jogainkat érvényesíthetjük.

Jótállás: A jótállás a szavatossághoz képest a tartós fogyasztási cikkeknél további jogosítványokat ad a fogyasztónak új termék vásárlása esetén. Ilyen például, hogy ha a vásárlástól számított 3 munkanapon belüli meghibásodik az eszköz, a kereskedőnek azt ki kell cserélnie. Szintén a jótálláshoz kötődik a kereskedő bizonyítási kötelezettsége. Ha a vásárló és a kereskedő között vita van, hogy az eszköz gyártási hibából vagy a nem rendeltetésszerű használat miatt hibásodott meg, a jótállás érvényessége alatt a kereskedőnek kell bizonyítania. A szavatosság esetében csak fél évig van ilyen kötelezettsége. Érdemes azza is tisztában lenni, hogy "garancia" mint jogi fogalom nem létezik. A köznyelvben a leggyakrabban a jótállást szokás érteni alatta.


A tájékoztatási szabály a szervizekre is ró kötelezettséget, hiszen a kereskedő akkor tudja megmondani, mikorra javítják meg a terméket, ha arról a szerviz pontosan tájékoztatja.

Megerősítik a fogyasztóvédelem jogosítványait

A rendeletmódosítással párhuzamosan fogyasztóvédelmet is megerősítik. Az Országgyűlés már tárgyalja azt a törvénymódosítást, amely a hatóság jogköreit a teljes ellátási láncra kiterjesztené, ha a lánc végső szereplője a fogyasztó. A javaslat szerint súlyos közérdekből, például a fogyasztók széles körének anyagi sérelme esetén az ügyészség előzetes jóváhagyásával akár magánlakásban – például egy webáruház székhelyén – is végezhet ellenőrzést.

Ha tehát a végfelhasználó bejelentést tesz a fogyasztóvédelemnél, a hatóság nem csak a kereskedőnél ellenőrizhet, hanem a nagykereskedőknél vagy a szervizeknél is. Ez mindenképpen pozitív, mert gördülékenyebbé teheti a teljes ellátási lánc működését. Korábban ugyanis a szerviz vagy a nagyker hibájáért is a kiskereskedő állt jót a végfelhasználó felé, amit aztán peres úton terhelhetett tovább a nagykerre vagy a szervizre. Ez a módosítás a terv szerint már augusztusban életbe lépne.

Ugyanakkor az nem változik, hogy a jótállás csak akkor jár a termékre, ha azt természetes személy vásárolja, jogi személyek (cégek) esetében nincs ilyen kötelezettsége a kereskedőnek.

A helyettes államtitkár a módosításokat azzal indokolta, hogy nagyon sok jótállással kapcsolatos panasz érkezik a fogyasztóvédelmi hatósághoz. Az évi 30-33 ezer panasz 40 százaléka ezzel kapcsolatos, és a békéltető testületi elé kerülő évi 10-12 ezer ügy 37 százalék szintén valamilyen jótállással kapcsolatos vitát próbál rendezni. Az elmúlt öt évben a fogyasztóvédelmi hatóság jótállással kapcsolatos vizsgálatainak 45 százaléka állapította meg a kereskedők jogsértő magatartását.

Piaci hírek

CIO Hungary 2025: hogyan válhat veszélyessé egy félrenevelt MI?

Beszámolónk harmadik része a 16. CIO Hungary konferencia második napjáról, ahol a stresszes témák mellett a stresszcsökkentésről is sokat megtudhattunk.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.