Úgy fest, hogy a mesterséges intelligencia sokkal nagyobb arányban javítja az alulteljesítők hatékonyságát, vagyis főleg abban lesz szerepe, hogy enyhítse a jobb és gyengébb teljesítményű dolgozók közti különbségeket.

A Boston Consulting Group összesen 758 tanácsadójának (a cég önállóan dolgozó tanácsadói 7 százalékának) tevékenységét vizsgálta abban a nemrég közzétett tanulmányában, amelyben gyakorlati kísérleti bizonyítékokat keresett a mesterséges intelligencia hatásairól a tudásmunkások termelékenységére és munkájának minőségére. Ennek egyik érdekes megállapítása, hogy az átlag alatt teljesítő tanácsadók profitáltak a legtöbbet a technológia használatából, ezzel szemben mindazok, akik saját maguktól is jobban teljesítettek, kevesebb hasznát vették az új eszközöknek.

A BCG kísérletében résztvevő alkalmazottakat előzetesen tesztelték, hogy felmérjék átlagos hatékonyságukat, alsó és felső kategóriába sorolva őket. Ezután két csoportot aklakítottak, és az egyiknek hozzáférést adtak a ChatGPT-t működtető GPT-4-hez, a másiknak viszont anélkül kellett boldogulnia egy kitalált cipőgyártó cég számára készített gyakorlati feladatsorral. A dolgozók teljesítményét emberi és MI-alapú értékelésnek veteték alá, amiből kiderült, hogy a legnagyobb relatív javulás az MI-t használó "alsó kategóriásoknál" volt mérhető, akiknél 43 százalékos fellendülést tapasztaltak.

A túl sok mindenkinek megárt

Ezzel párhuzamosan a "felső kategóriás" MI-használóknál csak csak 17 százalékos teljesítménynövekedést mutattak ki, miközben összességében úgy találták, hogy a mesterséges intelligenciát alkalmazó tanácsadók gyorsabban végezték el feladataikat, és jobb minőségű eredményeket is produkáltak a hozzáférés nélkül dolgozóknál. Nagyon fontos felfedezés azonban az is, hogy nem szabad teljesen a technolgiára támaszkodni: a hozzáféréssel rendelkező tanácsadók teljesítménye akár 20 százalékkal romlott, ha olyan feladatot kaptak, amivel az MI nem tudott mit kezdeni.

A mesterséges intelligencia mindezek alapján egyfajta kiegyenlítő szerepet látott el a jobb és a gyengébb teljesítményű dolgozók között. A Business Insider riportja ezzel kapcsolatban egy másik, idén áprilisban közzétett tanulmányt is idéz, amelyben egy Fortune 500-as cég ügyfélszolgálati dolgozóit vizsgálva megállapították: a magasan képzett alkalmazottak termelékenységére gyakorlatilag nulla hatással volt az MI-asszisztensek hatására, míg az alacsonyabban képzett munkaerő termelékenysége 35 százalékkal növekedett. Ebben azonban az MI által generált tévedésekről nem esik szó.

Közösség & HR

Sztrájkba kezdenek a videójátékok szinkronszínészei az MI miatt

A hollywoodi színészek és a játékkészítő stúdiók képviselői közel álltak a megállapodáshoz, ám a generatív algoritmusok jelentette problémákat egyelőre nem sikerült megnyugtatóan rendezni.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.