A Boston Consulting Group összesen 758 tanácsadójának (a cég önállóan dolgozó tanácsadói 7 százalékának) tevékenységét vizsgálta abban a nemrég közzétett tanulmányában, amelyben gyakorlati kísérleti bizonyítékokat keresett a mesterséges intelligencia hatásairól a tudásmunkások termelékenységére és munkájának minőségére. Ennek egyik érdekes megállapítása, hogy az átlag alatt teljesítő tanácsadók profitáltak a legtöbbet a technológia használatából, ezzel szemben mindazok, akik saját maguktól is jobban teljesítettek, kevesebb hasznát vették az új eszközöknek.
A BCG kísérletében résztvevő alkalmazottakat előzetesen tesztelték, hogy felmérjék átlagos hatékonyságukat, alsó és felső kategóriába sorolva őket. Ezután két csoportot aklakítottak, és az egyiknek hozzáférést adtak a ChatGPT-t működtető GPT-4-hez, a másiknak viszont anélkül kellett boldogulnia egy kitalált cipőgyártó cég számára készített gyakorlati feladatsorral. A dolgozók teljesítményét emberi és MI-alapú értékelésnek veteték alá, amiből kiderült, hogy a legnagyobb relatív javulás az MI-t használó "alsó kategóriásoknál" volt mérhető, akiknél 43 százalékos fellendülést tapasztaltak.
A túl sok mindenkinek megárt
Ezzel párhuzamosan a "felső kategóriás" MI-használóknál csak csak 17 százalékos teljesítménynövekedést mutattak ki, miközben összességében úgy találták, hogy a mesterséges intelligenciát alkalmazó tanácsadók gyorsabban végezték el feladataikat, és jobb minőségű eredményeket is produkáltak a hozzáférés nélkül dolgozóknál. Nagyon fontos felfedezés azonban az is, hogy nem szabad teljesen a technolgiára támaszkodni: a hozzáféréssel rendelkező tanácsadók teljesítménye akár 20 százalékkal romlott, ha olyan feladatot kaptak, amivel az MI nem tudott mit kezdeni.
A mesterséges intelligencia mindezek alapján egyfajta kiegyenlítő szerepet látott el a jobb és a gyengébb teljesítményű dolgozók között. A Business Insider riportja ezzel kapcsolatban egy másik, idén áprilisban közzétett tanulmányt is idéz, amelyben egy Fortune 500-as cég ügyfélszolgálati dolgozóit vizsgálva megállapították: a magasan képzett alkalmazottak termelékenységére gyakorlatilag nulla hatással volt az MI-asszisztensek hatására, míg az alacsonyabban képzett munkaerő termelékenysége 35 százalékkal növekedett. Ebben azonban az MI által generált tévedésekről nem esik szó.
Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata
Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.
Cyber Threat Intelligence: üzleti előny a sötét adatokból
Egyetlen kompromittált jelszó. Egy belépési pont, amit már nem használnak. Egy korábbi alkalmazott adatszivárgása. Ezek ma már nem csupán technikai hibák, hanem valós üzleti fenyegetések, amelyek a digitális alvilág piacán előbb bukkannak fel, mint ahogy a cég egyáltalán észrevenné.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak