Önvezető autók, csomagszállító szerkezetek, öntanuló informatikai rendszerek. Ezek már nem a jövő, hanem a jelen technológiai, amelyek azonban az előnyeik mellett számos megoldandó problémát hoznak magukkal. Ötletekből nincs hiány, de egyelőre nem tudni, mi lenne a legmegfelelőbb megközelítés. Annyi biztos, hogy az óra egyre hangosabban ketyeg, mert a robotok egyre több foglalkozást igyekeznek "megszerezni" maguknak.
...csak a halál meg az adók
A Microsoft egykori alapítója a Quartznak adott interjújában múlt héten propagálta az ötletet, hogy a robotokat alkalmazó vállalkozásoknak az emberi munkaerőhöz hasonló adókat és járulékokat kelljen fizetni. Bill Gates szerint ezt a pénzt aztán a munkanélkül maradók megsegítésére, átképzésére lehetne felhasználni, valamint segíthetne az egyre öregedő társadalmaknál úrrá lenni a nyugdíjterhek emelkedésén.
A ludizzmussal távolról sem vádolható technológiai guru úgy látja, a robotika széles körű és gyors elterjedését is csillapíthatná egy ilyen intézkedés, amivel meghosszabbodna az átmeneti időszak. Ez pedig lehetőséget adhat a társadalomnak és a döntéshozóknak arra, hogy kellően felkészüljenek az elkerülhetetlenre. Gates nem kétli, hogy például sofőrökre már a 2030-as évek végén egyáltalán nem lesz szükség.
Az ötletet egyébként nem a Microsoft-alapító vetette fel először, és akadnak bőven ellenzői is az elképzelésnek. Utóbbiak természetesen a fejlődés, az innováció fékjét látják a robotadóban, ami összességében visszafogná azt a növekedést a termelékenységben, amelynek hozadékából végső soron ugyanúgy előállítható lenne a társadalmi változások kezeléséhez szükséges pótlólagos forrás.
Az Unió egyelőre nem kér belőle
Az viszont biztos, hogy Európa egyelőre nem lesz a robotadó kontinense. A fenti interjú megjelenésével szinte egy időpontban ugyanis az Európai Parlament megtárgyalta azt a javaslatot, amely a mesterséges intelligencia és a robotika EU-szintű kezeléséről szólt. És bár a múlt csütörtökön tárgyalt ajánlási csomag részét képezte a robotadó is, azt végül az elfogadott határozat már nem tartalmazza.
Jön viszont a gépekre vonatkozó etikai standard, amely egyfajta "e-személyiséget" adna a robotoknak. Ez jelentené az alapot arra, hogy az eszközöket használó vállalatokat, személyeket felelőssé lehessen tenni például káresemények esetében. Szintén szó van egy új biztosítási rendszer létrehozásáról, amellyel az önvezető autók baleseteit lehet majd kezelni.
A részletes szabályozás megteremtése az Európai Bizottságra hárul. Itt születhet döntés arról a javaslatról is, miszerint egy új ügynökséget állítanának fel az EU-ban, amely többek között a robotikával és a mesterséges intelligenciával kapcsolatos szakmai támogatást biztosítaná technológiai, etikai és szabályozási kérdésekben az erről döntő politikai testületnek.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak