Sokan nem tudják, de a jelenlegi formájához képest sokkal merészebb jövőt képzel el az Uber a személyszállításban. Nemcsak, hogy önműködő, sofőr nélkül haladó autókból álló flottával oldaná meg azt a feladatot, amit most magánemberek saját autóikkal végeznek, de már azt is bejelentették, hogy érdeklődnek a repülő autók koncepciója iránt.
Függőleges fel- és leszállás
Érdeklődni persze sok minden iránt lehet, de ezúttal már konkrétum is akad. A vállalat bejelentette, hogy a NASA-tól igazoltak egy nagyágyút, hogy alaposabban felmérhessék a repülő autó lehetőségeit. Az illető, Mark Moore repülőmérnök az Uber Elevate-en fog dolgozni, mely projekt keretei között egy függőleges fel- és leszállásra képes (vertical takeoff and landing, VTOL) jármű létrehozásának lehetőségét vizsgálják.
És hogy miért pont Moore-ra esett az Uber választása? Nos, az Amerikai Űrkutatási Hivatalnál egykor igazgatói pozíciót betöltő mérnök még 2010-ben írt egy elemzést egy elektromos működésű, VTOL-képességű járműről, mely kifejezetten bel- és külváros közötti személyszámítási feladatokat látna el.
Ilyen elemzéssel egyébként az Uber is rendelkezik, a 99 oldalas dokumentumban a vállalat szintén a VTOL-képes légi közlekedési eszközök lehetőségeit vizsgálta. Érdekesség, hogy mindkét tanulmány a városi személyszállításban látja az eszköz létjogosultságát, vidékre, hosszabb távú utazás esetén fel sem merült alkalmazhatósága.
Eljön a Jetson-család ideje?
Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy az Uber maga nem akar ilyen járműveket gyártani, sokkal inkább abban érdekelt, hogy az elméleti tudást átadja azoknak a szerződéses partnereinek, akik gyakorlatba képesek ültetni a megtervezetteket. Egy jármű alapoktól való létrehozása dollármilliárdok elégetését jelenti – képzeljük el, mennyibe kerülhet akkor egy olyan autó kifejlesztése, ami egyben VTOL-képes légi közlekedési eszközként is funkcionál. Ezt a költséget pedig nem akarja (és nem is tudja) bevállalni az Uber.
Ahhoz persze, hogy a pár emberes személyszállítás meghódíthassa a levegőt is, számos akadályt kell legyőzni. Ezek egy része ráadásul nem – vagy nem pusztán – technológiai; a légiközlekedés például extrém módon szabályozott, elkerülendő a légibaleseteket. Pedig, ha felnézünk az égre, most még nem is látszik annyira zsúfoltnak; képzeljük el azonban, milyen lenne, ha a jelenlegi, utakon közlekedő járműveknek akár csak a 10 százaléka cikázna a levegőben.
Az Uber hisz abban, hogy idővel leszoríthatók a költségek és ha nem is mindenki, de legalább a felső-középosztály számára reális alternatívává válhat ez a fajta munkába/munkából utazás. Annyira optimista a vállalat, hogy elképzelése szerint 10 év múlva már beindulhat a tesztprojekt.
Felpezsdülőben a szegmens
Ennél sokkal ambiciózusabb az Airbus, noha alig egy évvel ezelőtt vetette bele magát az önvezető repülő járművek fejlesztésébe. Állítólag még az idén tesztelni fogja az egy utas szállítására képes, autonóm légi taxi prototípusát. A társaság elképzelései szerint az új járművek, amelyeket az ügyfelek természetesen egy mobil alkalmazáson keresztül rendelhetnek házhoz, képesek lesznek rá, hogy egy gombnyomásra felemelkedjenek a levegőbe, és rövid úton leküzdjék a dugókat és esetleges forgalmi akadályokat. A vállalat Szilícium-völgyben dolgozó mérnökei augusztus óta építgetik és tesztelik az önvezető repülő jármű különféle alrendszereit.
És van élet az Uber/Airbus pároson túl is: mások (Aeromobil, Terrafugia, EHang) is mutattak már be ilyen koncepciómodelleket, sőt az Airbus szervezetén belül is vannak más részlegek, amelyek hasonló projekteket gondoznak: a Skyways szintén ebben az évben kezdi meg Szingapúrban egy drónokra épülő házhozszállítási szolgáltatás tesztelését, a City Airbus pedig ugyancsak mobil alkalmazásból hívható, sok utast szállító önvezető helikoptereket fejleszt.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak