A Harvard Egyetemen fejlesztették a gemkapocs méretű szerkezetet. A sarki madártól lopták a titkot.

Újabb áttörés történt a robotikában. A Harvardon olyan mikrorobotot fejlesztettek, amely képes repülni, és a víz alatt is közlekedik, mint egy mikroméretű tengeralattjáró.

Az ötlet már a 30-as években felvetődött – állítólag egy orosz mérnök a koncepciót is kidolgozta. A probléma megoldása amiatt sem kézenfekvő, hogy míg a repülő járműveknek nagy felületű elemekre van szükségük, addig a víz alatti közlekedéshez épp ellenkezőleg, a lehető legkisebb ellenállású felületet kell kialakítani. Ezért szivar alakúak például a tengeralattjárók.

Egy madártól lesték el a titkot

A probléma megoldáshoz végül egy tengeri madár, a sarki madár vagy más néven északi lunda, amely kiválóan repül, de a vízben az úszáshoz is használja a szárnyait (Brehm: "Leginkább a madár sajátszerű repülése kapta meg a figyelmemet, amint közvetlenül a hullámok fölött röpült, mintha nem is akarna föléjük emelkedni, hanem inkább csak rajtuk csúszni. A madár e közben szárnyait és lábait egyaránt használja, s gyorsan tolja magát egyik hullámról a másikra, akár valami félig repülő, félig úszó hal. Repülés közben csőrével szántja a hullámokat.")

A mozgás elemzése nyomán a kutatók arra jöttek rá, hogy a repüléskor és a vízben való haladáskor a szárnyak mozgása nagyon hasonló, csupán a mozgás sebességében van különbség. A levegőben gyorsabban, a vízben viszont sokkal lassabb mozognak a szárnyak.

Az elméleti alapok kidolgozása után a kutatóknak végül sikerült is megépíteni a különleges robotot. Az egész szerkezet kisebb mint egy gemkapocs. Hártyavékony szárnyai a levegőben másodpercenként 120-at csapnak, amivel meglehetősen dinamikusan tud haladni, és elgé mozgékony is. Amikor pedig a vízbe kerül, a szárnycsapások száma másodpercenként 9-re csökken. Bár a szerkezetet egy madár inspirálta, inkább hasonlít egy kis szúnyogra, mint a lundára.

Egy irányba már jól működik

Meg kellett oldani azonban még egy problémát: a mikrorobot a szárnyfelülethez képest olyan könnyű, hogy nem tudja áttörni a víz felületi feszültsége által keltett akadályt. Ezt végül úgy oldották mag a kutatók, hogy amikor a robot a víz felületéhez ér, megfelelő szögbe áll, a szárnyai leállnak, összezáródnak, így olyan mértékben lecsökken a felülete, hogy elsüllyed.

Mivel a víz mintegy ezerszer sűrűbb a levegőnél, a víz alatti mozgáshoz nemcsak a másodpercenkénti szárnycsapások számát, hanem a szárnyak szögét is meg kellett változtatni.

Egyelőre a kutatóknak annyit sikerült elérniük, hogy a RoboBee zökkenőmentesen vált repülésből tengeralattjáró üzemmódba. Az ellenkező irányú váltáson azonban még dolgozni kell. Nem sikerült megoldani, hogy kiemelkedéskor a két szárny szimmetrikusan váltson a magasabb csapásszámú repülő üzemmódra.

Az eredmény azonban így is mutatja, milyen új lehetőségek vannak természet inspirálta robotokban.  A két éve a Google tulajdonába került Boston Dynamics robotjainak sem csak annyi köze volt az állatokhoz, hogy a fejlesztők azokról nevezték el (nagy kutya, kis kutya, gepárd stb.), hanem kialakításukban és mozgásukban nagyon sok inspirációt kaptak az állatok mozgásából – bár a robotkutyájuk inkább emlékeztet négylábú pókra, mint kutyára.

Piaci hírek

Milliónyi app elutasításával mosdatja magát az Apple

Cupertino részletes jelentést adott arról, mennyit dolgozott tavaly azon, hogy eszközeire ne lehessen káros alkalmazásokat telepíteni. Van azonban olyan helyzet, amikor a sok is kevés lehet.
 
...az pedig sokkal gyorsabb, ha mindent csak egyszer, vagy még egyszer sem kell személyesen elvégezni. Májusi mellékletünk második része az IT infrastruktúra automatizálásáról.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

Az elmúlt tíz évben radikális változás történt az adatfeldolgozásban, ami az infrastruktúrát is átalakította.

a melléklet támogatója a Dell Magyarország

Ha bővítené tudását és fejlődne a digitális transzformáció területén, látogasson el a Transformation-experts.hu oldalra, ahol egy gyors regisztráció után inspiráló cikkek, esettanulmányok, prezentációk, videók és egyéb szakértői anyagok széles tárházához kap hozzáférést.

A KPMG immár 22. alkalommal kiadott CIO Survey jelentése szerint idén az informatikai vezetők leginkább a digitalizációra, a biztonságra és a szoftverszolgáltatásokra koncentráltak.

Használtszoftver-kereskedelem a Brexit után

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2021 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.