A tőzsdére lépő taxiszolgáltató 100 milliárd dolláros értékelésre számít, ehhez képest eddigi története során összesen 12 milliárd dolláros veszteséget tudott felmutatni.

Az Uber csütörtökön hozta nyilvánosságraa társaság első, névlegesen 10 milliárd dolláros tőzsdei kibocsátásával kapcsolatos részleteket. A hatalmas értékű üzlet ebben az évben a legnagyobbnak számít, de a technológiai szektorban is (ahová a céget valamilyen okból sorolni szokták) csak az olyan tételek előzik meg, mint amilyen az Alibaba öt évvel ezelőtti tőzsdei megjelenése volt. A most kiadott tájékoztatás értelemszerűen az első alkalom, hogy pontos számokat ismerhettünk meg a hihetetlen karriert befutó startup pénzügyi helyzetéről.

A benyújtott információ alapján az Uber 2018 legvégén 91 millió, legalábba havi szinten aktív felhasználóval rendelkezett világszerte. Alaptevékenységéből, a fuvarmegosztásnak (ride sharing) nevezett taxiszolgáltatásból, illetve olyan új üzleteiből, mint az Uber Eat étel-kiszállítóból, az előző évben 49,8 milliárd dolláros forgalmat jegyzett. Ez számottevő növekedést jelent a 2017-es 34,4 milliárdhoz és a 2016-os 19,2 milliárd dollárhoz képest, ugyanakkor a vállalat a 49,8 milliárdból nagyjából 40 milliárdot osztott vissza a sofőröknek vagy az éttermeknek, így az összes kifizetés levonása után 11,3 milliárd dolláros nettó bevétellel számolhatott.

Ilyen hamar ennyit még senki sem veszített

A közvetlen és a működési költségek, az értékesítés és a markating, a K+F költések, az adminisztrációs kiadások és az összes többi kifizetés ezzel szemben 14,3 milliárd dollárt tett ki, vagyis az Uber az előző pénzügyi évben körülbelül 3 milliárd dolláros veszteséget termelt. Ez azt jelenti, hogy a saját területén globális piacvezető vállalat 2014 óta már 12 milliárd dollárnyi befektetői pénzt égetett el, amivel nem csak cégértékét tekintve számít a legnagyobb startupnak, de a legtöbb veszteség is az ő nevük mellett szerepel a feltörekvő vállalkozások mezőnyében.
 

forrás: statista.com


Összehasonlításképen, az agresszív terjeszkedés és infrastrukturális fejlesztések miatt sokáig veszteséges Amazon sem termelte soha ilyen ütemben a mínuszokat, pedig a társaság emiatt folymatosan a kritikák célpontja volt. Ehhez képest az Uber most sokkal rosszabb mutatókkal 100 milliárd dollár körüli értékelésre pályázik az elsődleges részvénykibocsátáskor.

Az Uber egyik legfontosabb versenytársa, az észak-amerikai piac 40 százalékát uraló Lyft március végén, a tőzsdére lépését előkészítő szakasz zárásakor 2,34 milliárdnyi forrás bevonására volt képes, cégértéke pedig ennek alapján 24,3 milliárd dollár volt. A Lyft papírjai azóta a megszokott módon libikókáznak (ebben a pillanatban 18 milliárdos piaci kapitalizáció szerepel a cég neve mellett), és az elmúlt néhány napban nagyságrendben 15 százalékot zuhantak a nyitó árfolyamhoz képest. Mindez az Uber tőzsdei bevezetésére is hatással van, mivel sokan már azt tárgyalják, hogy az Uber részvényei milyen valószínűséggel járnak majd be hasonló utat.

Piaci hírek

Harry Smithnek hívnak? Akkor buktad ezt a szoftvermérnöki állást!

A mesterséges intelligenciát használó toborzószoftverek állítólag nem szeretik az angolszász nevet viselő férfi jelölteket.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.