Az Uber csütörtökön hozta nyilvánosságraa társaság első, névlegesen 10 milliárd dolláros tőzsdei kibocsátásával kapcsolatos részleteket. A hatalmas értékű üzlet ebben az évben a legnagyobbnak számít, de a technológiai szektorban is (ahová a céget valamilyen okból sorolni szokták) csak az olyan tételek előzik meg, mint amilyen az Alibaba öt évvel ezelőtti tőzsdei megjelenése volt. A most kiadott tájékoztatás értelemszerűen az első alkalom, hogy pontos számokat ismerhettünk meg a hihetetlen karriert befutó startup pénzügyi helyzetéről.
A benyújtott információ alapján az Uber 2018 legvégén 91 millió, legalábba havi szinten aktív felhasználóval rendelkezett világszerte. Alaptevékenységéből, a fuvarmegosztásnak (ride sharing) nevezett taxiszolgáltatásból, illetve olyan új üzleteiből, mint az Uber Eat étel-kiszállítóból, az előző évben 49,8 milliárd dolláros forgalmat jegyzett. Ez számottevő növekedést jelent a 2017-es 34,4 milliárdhoz és a 2016-os 19,2 milliárd dollárhoz képest, ugyanakkor a vállalat a 49,8 milliárdból nagyjából 40 milliárdot osztott vissza a sofőröknek vagy az éttermeknek, így az összes kifizetés levonása után 11,3 milliárd dolláros nettó bevétellel számolhatott.
Ilyen hamar ennyit még senki sem veszített
A közvetlen és a működési költségek, az értékesítés és a markating, a K+F költések, az adminisztrációs kiadások és az összes többi kifizetés ezzel szemben 14,3 milliárd dollárt tett ki, vagyis az Uber az előző pénzügyi évben körülbelül 3 milliárd dolláros veszteséget termelt. Ez azt jelenti, hogy a saját területén globális piacvezető vállalat 2014 óta már 12 milliárd dollárnyi befektetői pénzt égetett el, amivel nem csak cégértékét tekintve számít a legnagyobb startupnak, de a legtöbb veszteség is az ő nevük mellett szerepel a feltörekvő vállalkozások mezőnyében.
forrás: statista.com
Összehasonlításképen, az agresszív terjeszkedés és infrastrukturális fejlesztések miatt sokáig veszteséges Amazon sem termelte soha ilyen ütemben a mínuszokat, pedig a társaság emiatt folymatosan a kritikák célpontja volt. Ehhez képest az Uber most sokkal rosszabb mutatókkal 100 milliárd dollár körüli értékelésre pályázik az elsődleges részvénykibocsátáskor.
Az Uber egyik legfontosabb versenytársa, az észak-amerikai piac 40 százalékát uraló Lyft március végén, a tőzsdére lépését előkészítő szakasz zárásakor 2,34 milliárdnyi forrás bevonására volt képes, cégértéke pedig ennek alapján 24,3 milliárd dollár volt. A Lyft papírjai azóta a megszokott módon libikókáznak (ebben a pillanatban 18 milliárdos piaci kapitalizáció szerepel a cég neve mellett), és az elmúlt néhány napban nagyságrendben 15 százalékot zuhantak a nyitó árfolyamhoz képest. Mindez az Uber tőzsdei bevezetésére is hatással van, mivel sokan már azt tárgyalják, hogy az Uber részvényei milyen valószínűséggel járnak majd be hasonló utat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak