A hagyományos autógyártók jó ideje felismerték, hogy hamarosan igen nehéz lesz megélni az eddigi üzleti modellből. Aki csak összerakja az autóit és várja, hogy szétkapkodják majd a vásárlók, az vélhetőleg eltűnik a süllyesztőben. Menekülő út lehet például az önvezető technológiára épülő megosztott használat, de amíg a fejlesztések nem jutnak el a megvalósíthatósági stádiumig, a kicsit feltupírozott bérleti konstrukciókkal is megéri egy kísérletet tenni.
Bérletes Toyoták, Lexusok
A Toyota egy külön vállalat megalapításával indítja be új, Kinto elnevezésű bérleti konstrukcióját. A gyártó a vegyesvállalatban kisebbségi partnerként egy helyi, autólízinggel és karbantartással foglalkozó céget is bevont, így a szolgáltatási csomag minden elemét le tudja fedni. A program lényege, hogy az ügyfelek fix havidíjas rendszerben választhatnak maguknak vagy egy Toyota, vagy egy Lexus modellt. A díj tartalmazza többek között az adózással és biztosítással kapcsolatos költségket, illetve a jármű karbantartását is.
Az egyelőre Japánban is csak Tokió bizonyos kereskedőinél igénybe vehető szolgáltatás ára két dologtól függ. Az egyik a használni kívánt autó típusa. Értelemszerűen a kisebb, olcsóbb modellek bérleti díja is kedvezőbb. A csomag átszámítva nagyjából 125 ezer forinttól indul, amiért egy Prius kormányát tekergethetjük. A legfelső kategóriát képviselő Lexus család valamely tagjáért viszont már közel félmillió forintnak megfelelő jent kell havonta utalni.
Pontosabban ezek a maximum összegeket jelentik, hiszen a cég a vezetés során begyűjtött adatok elemzése és a szervizelések alatt mutatott állapot alapján piros pontokat oszt az ügyfeleknek. A Toyota arról egyelőre nem adott részletes tájékoztatást, hogy pontosan milyen információkra építve és mekkora kedvezményt lehet összeszorgoskodni. Annyi bizonyos, hogy a biztonságos és környezettudatos vezetés a kulcs az árengedményhez.
Volt is, lesz is?
A Toyota programja semmiképpen nem nevezhető forradalminak, hiszen bőven van már példa arra, hogy autógyártók ilyen megoldásokkal igyekeznek több lábra állni. Ezek egy része meglehetősen sikeresnek mondható, mint amilyen mondjuk a Care by Volvo előfizetéses konstrukció. Ellenpéldaként a Book by Cadillac szolgáltatást lehet említeni, amelyet a gyártó kénytelen volt leállítani (bár tervben van egy átgondolt újraindítás).
A konkrét árcsökkentést eredményező analitika viszont tudomásunk szerint, ebben a formában mindenképpen újdonságnak számít. Igaz, a biztosítási piac szereplői már évekkel ezelőtt hasonló konstrukciók bevezetésén törték a fejüket, ahol a körültekintő ügyfelek a biztosítási díjjal kapcsolatban tudtak jobb feltételeket kapni. Az ilyen adatok begyűjtésére és elemzésére pedig már külön startupok alakultak, amelyekhez ömlik a befektetői pénz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak