A CEO is ember, és a jelek szerint ugyanúgy rácsodálkozott az OpenAI fejlesztette szövegszintetizáló algoritmus képességeire, mint bármelyik átlagfelhasználó. Nagyjából ez is lehetne a rövid összefoglalója annak a nemrégiben végzett felmérésnek, amely során a Gartner több mint 2500 felső vezetőt kérdezett meg arról, hogy is áll szervezetük a generatív mesterséges intelligenciával.
Teljesen lázba jöttek
A kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy a megkérdezett topmenedzserek valósággal megőrülnek a ChatGPT keltette hájptól. Közel felük (45%) ugyanis azt mondta, hogy a tavaly év végén nagy nyilvánosság előtt debütált generatív mesterséges intelligencia miatt igyekeznek növelni az MI-re fordított céges beruházásokat.
A legtöbb helyen ugyanakkor egyelőre csak puhatolózás folyik. A vezetők 70 százaléka mondta azt, hogy a szervezetük a generatív mesterséges intelligenciával kapcsolatban "vizsgálati és feltáró üzemmódban" van, míg 19 százalékuk esetében ez már érettebb szakasznál tart, azaz konkrét kísérletezés, illetve akár üzletmenettel összekapcsolt gyakolati megvalósítás is zajlik.
Az amerikai piackutató témában nyilatkozó elemzője szerint a szervezeteknél most leginkább azon dolgoznak, hogy meghatározzák, "mennyi pénzt fektessenek a generatív MI-megoldásokba, mely termékek érik meg a befektetést, mikor kezdjenek bele, és hogyan mérsékeljék az ezzel a feltörekvő technológiával járó kockázatokat".
Előnyök > kockázatok
A felmérés szerint a vezetők bő kétharmada véli úgy, hogy a generatív algoritmusok bevetésének előnyei meghaladják a kockázatokat. Ennek ellenkezőjéről, azaz arról, hogy a kockázatok súlyosabbak a várható előnyöknél, mindössze 5 százalék van meggyőződve. (Érdekes módon az algoritmusok fejlődésével és elterjedésével járó kockázatokra még maga az OpenAI vezetője is felhívta a figyelmet.)
A Gartner szakértője ugyanakkor arra figyelmeztet, hogy a befektetések elmélyülésével a vezetők szemléletmódja is változhat. Az új technológia iránti kezdeti lelkesedés átadhatja a helyét a kockázatok és a megvalósítási kihívások szigorúbb elemzésének. Az amerikai piackutató szerint a szervezetek minden bizonnyal "számos bizalmi, kockázati, biztonsági, adatvédelmi és etikai kérdéssel fognak találkozni, amint elkezdik a generatív mesterséges intelligencia fejlesztését és alkalmazását".
Az ügyfélélményre koncentrálnak
Érdekes módon az algoritmusok erőltetése mögött nem a potenciális spórolás áll. A nem túl kedvező makrogazdasági helyzet ellenére a válaszadó vezetők mindössze 17 százaléka jelölte meg a költségoptimalizálást a generatív AI-beruházások elsődleges céljaként. Ennél több mint kétszer többen mondták azt, hogy a beindult fejlesztések elsődleges fókuszában az ügyfélélmény javítása áll.
A Gartner szerint mindenesetre érdemes rárepülni a témára, mivel a generatív MI bevetése enyhítheti az inflációs nyomást, a technológiai szektorban máig meglévő tehetséghiányt és akár a gazdasági visszaesés hatásait is. Az algoritmusok segítségével megjelenő új termékek és üzleti modellek pedig "hatalmas lehetőséget" tartogatnak a szervezetek számára a bevételek növelésére.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak