Egy finn startup most 31 millió dollárt kalapozott össze a fejlesztésre, és akár az eddig 2,3 milliárd dollárt elégető Magic Leapet is megszorongathatja.

Egykori nokiás (majd microsoftos) társaság alapította 2016-ban a Varjo Technologies nevű startupot, amely professzionális kiterjesztett valóság (AR – Augmented Reality) eszközöket akar fejleszteni. Úgy tűnik, egyelőre jó úton haladnak, egy konzorciumtól most 31 millió dollárt kaptak a további fejlesztéseikre.

A HoloLens-en gyakorlatoztak, majd saját útra léptek

A befektetők annak ellenére bíznak a vállalatban, hogy a már kapható megoldásoknál nagyságrenddel drágább eszközt akar piacra dobni: az eszközök tervezett ára 5-10 ezer euró között lesz. Csak összehasonlításképpen: egy Oculus Rift kb. 400 dollár (az olcsóbb Go csak 200 dollár). Egy HTC Vive 500 dollár körül szerezhető be. De még a professzionális HoloLens is megáll ötezer dollárnál.

Az alapító csapat – Urho Konttori, CEO, Klaus Melakari technológiai igazgató, Niko Eiden, igazgatótanácsi tag és Roope Rainisto dizájnért felelős vezető – azonban azzal érvel, hogy olyan technológia birtokában van, amely minden jelenlegi AR/VR rendszernél jobb. Már tavaly azt állították, hogy a headsetjük 70 megapixeles valódi felbontásra képes 100 fokos látószög mellett. A Porsche által a szervizelés támogatásához használt ODG R9 is csak 2 megapixeles – ráadásul csak 50 fokos látószög mellett –, az Oculus Rift pedig 1,2 megapixeles felbontással hozza a 100 fokos látószöget.

Az alapítók mindegyike a Nokia–Microsoft-útvonalon jutott el a Varjóig. De talán ennél is fontosabb, hogy utóbbi cégnél komoly tudásra tehettek szert az AR/VR-eszközök terén, ugyanis a Microsoft Helsinkiben működő K+F központjában a HoloLens fejlesztésén dolgoztak. Amikor a redmondi cég felszámolta a Nokia utolsó finn bázisait is, Konttoriék úgy döntöttek, saját céget alapítanak, és ott folytatják a munkát, most már függetlenül.

Profiknak profi eszközt

A Varjo a prototípusait már tesztelik, többek között az amerikai légierő és a BMW is vizsgálja, hogy miként tudja beilleszteni a rendszerébe az AR-eszközt. És épp ez az, ami a befektetőket meggyőzte. A befektetési konzorciumot vezető nemzetközi kockázati alap, az Atomico vezérigazgatója, Niklas Zennström (nem mellesleg a Skype társalapítója) a Bloombergenek azzal indokolta a befektetést, hogy a finn cég célközönsége ezen a szinten nem árérzékeny, ellentétben a konzumer piaccal.

Az eszköz érdekes átmenetet képez a virutálisvalóság-headsetek és az AR-készülékek között. A "szemüveg" ugyanis teljesen zárt. A külvilág képét nagy felbontású kamerák rögzítik, a headset belső felületén ezt a képet kombinálja egy szoftver a virtuális képi elemekkel.

A cég oldala egyébként azt hangsúlyozza, hogy eszközük közelíti meg legjobban az emberi szem felbontását. A Bionic Display nevű szabadalmuk a cég állítása szerint olyannyira képes utánozni az emberi szem összetett jellemzőit, hogy a virtuális és a valós képei elemek teljesen egyenrangúvá válnak a megjelenített látványban.

Érdekes harc lesz a Magic Leappel

Ha igazak azok az állítások, amiket eddig lehet tudni a finnek eszközéről, érdekes harcnak lehetünk tanúi.

A Magic Leap ugyanis a közelmúltban mutatta be első – elvileg piacképes – készülékét, a Magic Leap One Creator Editiont. Az ún. mixed reality eszközt 2300 dollárért adják, ám hét év alatt 2,3 milliárd dollárt költöttek a fejlesztésre – és az első bemutatók alapján a szakma nem volt elájulva az eredménytől. Ennek ellenére egyesek szerint jó esélye van arra, hogy megnyerje az ameriaki hadsereg egy tenderét, amely 100 ezer headset leszállítására szól.

A Varjo Technologies is ezen a pályán küzd, drágább eszközzel, de a fejlesztésre két év alatt mindössze 46 millió dollár tőkét kellett bevonniuk. A két startupnak, bár célkitűzéseik nagyon hasonlóak, a befektetők körében (legalábbis a Crubchbase adatbázisa szerint) minimális átfedés sincs. Hamarosan kiderülhet azonban, hogy melyik befeketői kör tett jobb lóra.

Mobilitás

Tőzsdére mehet a titkolózó Palantir

A másfél évtizede alapított analitikai vállalkozás nem szereti reklámozni, mivel foglalkozik. Ha igaznak bizonyulnak a tőzsdére menetelről szóló hírek, akkor a titkolózásból is fel kell majd adni valamicskét.
 
Hirdetés

Az ipar digitalizációja a munkaerőpiacot is átformálja

A digitalizáció, amely hamarosan az élet minden területét áthatja, a legelsők között az ipar újabb forradalmát indította el. A folyamat újfajta tudással felvértezett szakembereket igényel. Őket várja folyamatosan bővülő budapesti Industry X.0 csapatába az Accenture is.

Hirdetés

Gépek között, avagy az API kommunikáció rejtett buktatói

Az API kommunikáció biztonsági aspektusaira egyelőre nincsenek egzakt válaszok, de a Balasys megoldása segít a kikerülhetetlenné váló, API-k által jelentett biztonsági kockázatok kezelésében.

A fintech vállalkozásokat helyzetbe hozó európai uniós direktíva általánosságban nem ront a biztonsági helyzeten a bankok szerint. Bizonyos támadási formák azonban elszaporodhatnak, ha nem vigyázunk.

a melléklet támogatója a Balasys

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.