Mark Zuckerberg aktívabb szerepvállalást kér a kormányoktól és szabályozó szervezetektől, nem szeretne egymagában dönteni a legfontosabb kérdésekben, és támogatja az internetes cégek elszámoltatását.

A Facebook vezérigazgatója a The Washington Post szombati véleménycikkében írt arról a négy témakörről, amelynek működése a legkomolyabb próbatételek elé állítja a közösségi hálózatot: ilyen az adatbiztonság, az adatok hordozhatósága, a politikai választások integritása és maga az előállított tartalom. (A szavahihetőségről most nem nyilatkozott, bár a Facebook ezen a területen sem mindig győzi le a kihívásokat.) Zuckerberg mindezzel kapcsolatban külső szabályozást és egy szabványosított megközelítést sürget, ami hozzájárulna az internetes cégek elszámoltathatóságához.

Ezzel aktívabb szerepvállalásra szólítja fel a kormányzatokat és az illetékes szabályozó szervezeteket, akik szerinte jórészt a szolgáltatókra tolnák az internet megregulázásának feladatait és felelősségét is. Ebben a tekintetben a Facebook is egyre nagyobb nyomás alatt van, ahogy sorozatosan kudarcot vall a tartalom mederben tartásával vagy a felhasználói adatok védelmével, a cikk megjelentetésére pedig nem sokkal azután került sor, hogy lapértesülések szerint a közösségi hálózat éppen egy több milliárd dolláros alkura készül a szövetségi hatóságokkal a személyes adatok kezelésének hiányosságai miatt.

Nagyon érzik a felelősséget, mindig is érezték

"A törvényhozók rendszeresen mondogatják nekem, hogy túl nagy hatalmunk van a szólás(szabadság) befolyásolására, és ebben őszintén egyetértek velük. Ma már azt hiszem, hogy nem lenne szabad egymagunkban meghoznunk ilyen sok fontos döntést ezzel kapcsolatban" – írja Zuckerberg, aki egy független testület felállítását ígéri, hogy a felhasználók panasszal élhessenek a Facebook gyakorlatait illetően. Emellett a már futó együttműködésekről is beszámol a kormányzati szereplőkkel, hogy tovább növeljék a tartalmat átfésülő rendszerek hatékonyságát.

Azzal a megállapítással nehéz vitatkozni, hogy lehetetlen eltávolítani az ártalmas anyagok legjavát a netről, amíg mindenki tucatnyi különböző információ-megosztó szolgáltatást használhat, ezeket pedig különböző folyamatok és irányelvek jellemzik. A Facebook vezérigazgatója szerint általános érvényű alapokat kellene lefektetni, amelyekben a szabályozók meghatározzák az elvárásokat, a szolgáltatókat pedig olyan rendszerek felépítésére kötelezik, amelyek a kártékony jelenségeket a lehetséges minimum szintjére szorítják vissza.

Zuckerberg odáig megy, hogy általános európai adatvédelmi rendeletet (GDPR) követendő mintaként jelöli meg, amelyhez hasonló keretrendszert minél több országnak – így az Egyesült Államoknak is – be kellene vezetnie. Emellett abban bízik, hogy az újabb szabályok a GDPR által nyitva hagyott kérdésekre is választ adnak majd, világos rendelkezésekbe foglalva, hogy az információt mikor lehet a közösség érdekében felhasználni, és ezt milyen módon kell alkalmazni az olyan technológiákra, mint amilyen a mesterséges intelligencia. Ugyancsak szabványosítást sürget az adatok egyik szolgáltatásból a másikba való továbbítására, de az ötletelésben felmerül az internetes társaságok negyedéves átláthatósági jelentésének bevezetése is, amelynek jelentőségét a negyedéves pénzügyi jelentésekhez hasonlítja.

Amit nem tudsz megakadályozni, annak állj az élére

A jól hangzó javaslatok értékét lerontja valamelyest, hogy éppen a válságkommunikációt folytató Facebooktól származnak, és a cikk csak érintőlegesen (sőt ott is meglehetős jóindulattal) tér ki arra az alapvetésre, hogy a mostani káoszt éppen a szóban forgó internetes multik hozták össze, élükön a Facebookkal. Ezen belül is Mark Zuckerberg tűnik az egyik legkevésbé kvalifikált személynek, hogy elkezdje dikátálni a tempót a transzparenciával vagy a személyiségi jogi szabályozással kapcsolatban. Főleg, ahogy a labdát most egyetlen mozdulattal visszadobja a szabályozóknak, tőlük várva a megoldást a saját maga által teremtett problémára.

A problémát sokan, többek között a Washington Post kommentelői is, abban látják, hogy a Facebook sok mindenről beszél, de igazi áldozatot nem hoz az érdemi változásokért. Ez ugyanis az adatgazdaság komplett üzleti modelljének újragondolását jelentené, és elvezetne egészen az olyan kérdésekig, mint amilyen a személyes adatokkal seftelő ingyenes szolgáltatások megfékezése vagy az online monopóliumok feldarabolásának szükségessége. Ez utóbbit pont a Facebook egyes alkalmazásai közötti integráció hivatott megnehezíteni, de az adatok hordozhatóságának biztosítása is viccesen hangzik, amikor a Facebook, a Messenger, az Instagram vagy a WhatsApp (a közösségi tér legjava) tulajdonképpen ugyanahhoz a vállalathoz tartozik.

A kettősségre ezer és egy példát lehet hozni, kezdve mondjuk a többi közösségi szolgáltatás letiltásával a facebookos kapcsolati háló alkalmazásairól, miközben maga a Facebook a gmailes kontaktlisták beszippantásával épült fel, a saját felhasználóinak pedig egy maximálisan restriktív eszközt biztosított az adatok exportálására. Ezek a gyakorlatok mára változóban vannak. A cég elkötelezettségének bizonyításához sokkal többre lesz szükség, különben olyan hangulata lesz az egésznek mint amikor a róka biztonsági reformokra készül a tyúkólban. Éppen március elején derült ki az is, hogy a Facebook nemrégiben még milyen agresszívan lobbizott a GDPR elfogadása ellen – erre a 180 fokos kanyarra például a mostani felhívásban is ki lehetett volna térni.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.