India négy legnagyobb IT-outsourcing cége együttesen egy komolyabb (kb. München méretű) nagyvárosnyi alkalmazottat foglalkoztat. Az elmúlt évet a HCLTech nagyjából 226 ezer, az Infosys több mint 340 ezer, a Tata Consultancy Services (TCS) közel 560 ezer, a Wipro pedig 240 ezer alkalmazottal zárta. Pár hónapja még az volt a legfőbb problémájuk, hogy honnan szereznek új munkaerőt, és hogyan tudják csökkenteni a fluktuációt, ami jellemzően magas. A HCL-nél és a Wiprónál valamivel 20 százalék alatt, az Infosysnél és a TCS-nél pedig hajszállal 20 százalék fölött alakult. Most viszont ez kevésbé fontos probléma, a cégek ugyanis lelassították a toborzást, írja a The Register. Mivel a legtöbb nagy szolgáltató cégnek Magyaroszágon is van telephelye, a változásnak az itthoni SSC-piacra is lehet hatása.
A szolgáltatói szektorral kapcsolatos munkaerőpiaci helyzetet egyébként jól mutatja a HCL létszámának alakulása. Miközben utolsó pénzügyi évében több mint 26 ezer embert vett fel (történetének legerősebb éve toborzási szempontból), az összlétszám 11 ezer fővel csökkent. Ez arra utal, hogy a vállalat valószínűleg kompetenciafrissítést is végrehajt, tekintve, hogy továbbra is nagy toborzási akciókban van. A HCL egyébként azzal együtt is pozitívan látja a piacot, hogy az üzletek száma csökken: a menedzsment szerint ugyanis a lejtmenet padlószintje még így is jóval magasabb lesz, mint a járvány előtti csúcs.
Az Infosys kapacitásainak kihasználtsága 80 százalékos. És hiába vett fel az év során 51 ezer embert, az összlétszám még csökkent is pár ezer fővel (tegyük hozzá: a 3600-as csökkenés 340 ezret meghaladó összlétszám mellett nem tekinthető számottevő változásnak).
Stratégiát vált a TCS
A négy szolgáltató közül a legnagyobb TCS-hez tavaly áprilistól idén márciusig tartó pénzügyi évében összesen 22 ezer új ember érkezett, ám ebből az utolsó negyedévben (idén január-március) alig több mint 800. A vállalat azt is bejelentette, hogy módosít az eddigi működési modelljén, és egyre nagyobb arányban áll át kölcsönzött munkaerőre, mert az nagyobb rugalmasságot ad. Ez elsősorban az ügyfeleknél a helyszínen támogatást nyújtókat érinti – a TCS-nél az alkalmazottak 5-8 százaléka végez ilyen munkát. Ez például biztosan érinti a magyar piacot, hiszen a TCS itteni központjában jellemzően a kiszállással elvégezhető, magasabb szintű támogatási munkákat végzik.
Sokkal keményebb a helyzet a Wiprónál. Akik februárban kezdtek volna a vállalatnál, a belépés előtt kaptak négy napot arra, hogy eldöntsék: elfogadnak-e 46 százalékkal alacsonyabb bért annál, mint amekkora fizetésről megállapodtak a céggel. Ráadásul ők előtte állítólag már részt vettek egy több hónapokig tartó képzésen is, hogy felkészüljenek leendő munkájukra, csak arra az időre nem kaptak fizetést. A vállalat egyébként, amely az elmúlt pénzügyi évében szintén kb. 22 ezer embert vett fel, azt állította, hogy kapacitásai kihasználtsága eléri a 80 százalékot. (A vállalat bérezési stratégiája egyébként bejött: története egyik legmagasabb működéséi eredményét produkálta, ami persze az alkalmazottakat kevésbé vigasztalja.)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak