Az új eszköz számos veszélyes karbantartási feladatot lesz képes elvégezni, az irányítását pedig biztonságos módon, a távolból végzik majd a kezelői.

A Honsú szigetének nyugati részén működő West Japan Railways (West JR) bemutatott egy óriási, több tekintetben is emberszerű robotot, ami egy sor karbantartási feladatot fog ellátni a vasúttársaság vonalain. Az eszköznek egyelőre nincs neve, és csak úgy hivatkoznak rá, mint "multifunkcionális vasúti nehézgép vasúti berendezések karbantartásához", de a megjelenését többen is a WALL-E robotokhoz hasonlították – éppen csak a japánok új robotja sokkal nagyobb, és egy vasútépító jármű szállítja, az irányítását pedig a távolból végzi a kezelője.

A Railway Technology beszámolójából kiderül, hogy az először két évvel ezelőtt bejelentett fejlesztés a Jinki Ittai robotikai fejlesztő cég, illetve az informatikai és elektromos infrastruktúrával foglalkozó Nippon Signal együttműködésével valósult meg. A West JR szerint az egész projektre azért volt szükség, mert a vasutaknál is munkaerőhiánnyal küzdenek az infrastruktúra-karbantartási feladatokban. Utóbbiak közül többet is kiválthat majd az új robot, amelynek karjai akár 40 kilogrammos terhekat tudnak mozgatni, és ami 12 méteres magasságban képes dolgozni.

Pilótnak az is elmehet, aki nem menne el karbantartónak

Érdekesség, hogy a gépet a távoli vezérlőteremből irányító mérnök fizikai visszacsatolásokat is kap a robot felől (súly, visszarúgás stb.), ami állítólag megkönnyíti a gép kezelésének elsajátítását, és lehetővé teszi az intuitív kezelést. Az irányító egyébként egy olyan VR-headsetet használ, amelybe a robot szemében lévő kamerákból érkeznek a képek, és így vezényelheti le a fák kivágását vagy más akadályok eltávolítását, az infrastrukturális elemek újrafestését, vagy akár a vasúti közlekedésben nélkülözhetetlen jelzőhardverek cseréjét és javítását is.

A HNK közszolgálati csatorna szerint a West JR arra számít, hogy az iylen feladatok munkaerőigényét a robotok segítségével legalább 30 százalékkal csökkentheti, és az áramütés vagy esés okozta munkahelyi balesetek szempontjából sem mindegy, ha kevesebb embernek kell felmásznia a felsővezetékekhez. A robotokat ráadásul olyan emberek is irányíthatnák majd, akik fizikailag nemigen vehetnének részt a szóban forgó vasúti karbantartási munkákban, ettől pedig a társaság "egy sokszínű munkakörnyezet léztrehozását" várja az emberi erőforrások jobb kihasználásával.

a kép forrása: HNK World

Piaci hírek

El az útból! Érkezik az OpenAI legújabb üdvöskéje

Ha van is fék az MI-vonaton, azt senki nem akarja használni. A ChatGPT fejlesztője az emberi szintű problémamegoldásra képes o3 modell beharangozásával zárta az évet.
 
Hirdetés

Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel

Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.

A szoftveresen definiált WAN hálózatok kiépítése jóval komplexebb feladat egy hagyományos hálózati fejlesztésnél.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.