Az autonóm működési közlekedési járművek legújabb válfaját képviselik a vasúti szerelvények.

Megkapta az engedélyt az ausztrál hatóságoktól a Rio Tinto, így a bányászati iparban érdekelt vállalatóriás nekiláthat kialakítani önműködően közlekedő vonatflottáját. A nyugat-ausztráliai ércbányászat és -feldolgozás profitálhat a masiniszták nélküli vasúti közlekedésből.

Világelső fejlesztés

Az AutoHaul projekt egészen előrehaladott állapotban van. Az akár 244(!) vasúti kocsit, több mint 2 kilométer hosszú szerelvényt elvezető mozdony és a köré épített rendszer a várakozások szerint az év vége felé üzemképes lesz. Amint elkészül, a Rio Tinto szerint ez a hálózat lesz a világ első automatikusan működő, hosszú távú teherszállító vonatrendszere. Legfőbb előnyének a nagyobb biztonságot és növekedő hatékonyságot tartja a bányavállalat.

Szükség is van a hibamentes üzemeltetésre. Az AutoHaul projekt ugyanis a Rio Tinto nyugat-ausztráliai Pilbara régióban található feldolgozóüzemeibe szállít fémet, elég nagy volumenben. A cég állítása szerint az idei évben valahol 330 és 340 millió tonna között lesz a megmozgatott nyersanyag tömege.

Az első negyedév végére az összes, szállítóvonatok által megtett távolság közel kétharmada már autonóm módon történt, árulta el a bányavállalat. Ezt egyéves teszt előzte meg: az önműködő üzemelést emberi felügyelet mellett teljesítette a rendszer. A 2017 első negyedévében indult projekt októberre érte el azt a fejlettségi fázist, hogy képes volt levezényelni Ausztrália első, hosszú távú teherszállítási feladatát.

Ez egyébként közel sem egyszerű feladat, hiába nincsenek olyan zavaró tényezők, mint amikkel az önvezető autóknak meg kell birkózni a közúti közlekedés során (és néha nem is sikerül nekik). A Rio Tinto nagyjából 200 mozdonyt üzemeltet, amik több mint 1700 kilométernyi pályát járnak be Pilbarában. Tizenhat bányából hordják a nyersfémet a vállalat négy termináljába.
 


Mitől ilyen magabiztos a fejlődés?

A Rio Tinto évtizedes hagyománnyal rendelkezik az önvezető járművek területén. A vállalat a Mine of the Future programja keretei között tíz éve tette meg az első lépéseit, melynek eredményeként teljes mértékben önműködő teherszállító kamionokat mutathatott be.

"Mindig mosolygok azon, amikor az Uber vagy a Google autonóm járműveinek fejlesztéséről hallok. A Rio volt az első bányásztársaság, amely már 2008-ban bemutatta teljesen önműködő teherautóit" – nyilatkozta korábban Sam Walsh, a cég egykori vezérigazgatója.

80 járműből áll a flotta, melyek egyenként egy kétemeletes épület fizikai méretének felelnek meg. 350 tonnányi terhet képesek mozgatni és a GPS-alapú navigációnak köszönhetően teljesen függetlenül működnek. Az elmúlt tíz év alatt több mint egymilliárd(!) tonnányi anyagot mozgattak már meg, több mint 150 millió kilométert megtéve.

Számos pozitív hozadéka volt a projektnek. Az autonóm teherautók használatával 13 százalékkal sikerült csökkenteni az üzemanyag-használatot, ami nem csak költségoldalon jön jól a vállalatnak, hanem környezetvédelmi szempontokból is pozitív üzenet. Emellett a távoli vidékeken való munkavégzés vonzóvá tételében is segíti az ausztrál-brit vállalatot. Ráadásul az önműködő teherautók üzemeltetése biztonságosabb, így a munka során bekövetkezett balesetek száma is csökkenhetett.

Hasonló eredményeket vár a Rio Tinto a vasúti teherszállítás automatizálásától.

Piaci hírek

El az útból! Érkezik az OpenAI legújabb üdvöskéje

Ha van is fék az MI-vonaton, azt senki nem akarja használni. A ChatGPT fejlesztője az emberi szintű problémamegoldásra képes o3 modell beharangozásával zárta az évet.
 
Hirdetés

Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel

Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.

A szoftveresen definiált WAN hálózatok kiépítése jóval komplexebb feladat egy hagyományos hálózati fejlesztésnél.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.