Ha a nemsokára kiadott kérdőív nem jut a klímavédelmi konzultáció sorsára, akkor idehaza is mindenki véleményt mondhat a technológiai platformok működéséről.

Az EU-s szabályozók visszacsatolást keresnek az uniós polgárok és digitális szolgáltatók körében a nagy technológiai platformokra vonatkozó rendelkezések tervezetének összeállításával kapcsolatban. Ez a Reuters birtokába került dokumentumok értelmében egy 43 oldalas kérdőív közzétételét jelenti majd az elkövetkező hetekben, amely egy általános konzultáció során véleményeket gyűjtene a felhaszálóktól az érintett piaci szereplőkön át a kormányzatokig az olyan techcégek működéséről, mint amilyen a Google, a Facebook, az Amazon, az Uber és a digitális gazdaság más meghatározó erői.

A kérdőív, amelyről legelőször a Financial Times számolt be, a hírügynökség beszámolója alapján végigmegy a legfontosabb kérdéseken, így az online platformok kapuőr (gatekeeper) szerepén, mivel ma már praktikusan ezek befolyásolják, hogy a felhasználók milyen tartalmakhoz férhetnek hozzá, illetve megfordítva a dolgot, az adott tartalom elérheti-e a közönséget. Ugyancsak téma lesz a platformok felelőssége az illegális vagy káros tartalmak megjelentetésében. Bár ez alól nyilván nem lehet mentesíteni őket, a szigorítás azt is jelenti, hogy nagyobb mértékben bízzuk magáncégekre a cenzúrát és a vélemények közti különbségtételt, ami újra csak felveti a hozzáférés kérdését.

A Reuters szerint külön fejezetek vonatkoznak majd a digitális gazdaságban felfutott, alkalmi munkavégzésre épülő rendszerekre (gig economy), amelyekkel kapcsolatban egyébként pont a mostani világjárvány mutatta meg nagyon szemléletesen, hogy mennyire bizonytalan az ilyen keretek között foglalkoztatott emberek helyzete. A bérminimum, a fizetett szabadság, a betegállomány és a többi járulék vagy juttatás hiánya komoly versenyelőny a hagyományos foglalkoztatási modellekkel szemben, de óriási problémák jönnek, ha felborul a normál ügymenet.

A meghatározások szintjén is rendet kell tenni

A riport megemlíti végül az online hirdetések átláthatóságát, ami nem független az előzőektől, és olyan aktuális témákat vet fel, mint amilyen a politikai reklámok kérdése. A platformszolgáltatók ezen a területen is tettek óvatos lépéseket az utóbbi időben, a Google példul nemrég jelentette be, hogy a nyártól minden hirdetés mellett elkezdi megjeleníteni a hivatkozásokat a hirdetők valódi profiljára, azonban más felvetésekre ez sem ad választ, legyen szó a keresőtalálatok súlyozásáról vagy a szolhgáltatók rendelkezésére álló irdatlan adattömeg elemzésével szerzett befolyásról.

A hírügynökség szerint az uniós kérdőívek eredményét az Európai Bizottság illetékes testülete iránymutatásnak tekinti majd a Digitális  Szolgáltatások Törvénye  (Digital  Services  Act) néven hivatkozott tervezet 2024-ig esedékes elkészítéséhez, ami a túlhaladott, jó két évtizede megalkotott e-kereskedelmi direktívát lesz hivatott leváltani az Unió 27 tagállamában. A kérdések itt már a meghatározások szintjén is tiszta vizet próbálnak önteni a pohárba, a kapuőr szerep kapcsán például a válaszadók kinyilváníthatják, hogy a felhasználói bázis mérete, a megtermelt és elemzett adatok mennyisége, a forgalom szerinti piaci részesedés, esetleg a versenytársakhoz való átváltás nehézsége a meghatározó szempont.

A dokumentumból kiderül, hogy az EU-s döntéshozók azt is mérlegelik, hogy miként határozzák meg az érintett platformok körét. A szabályozás vonatkozhat mindenkire, vagy csak a legnagyobb piaci szereplőkre; esetleg aszerint is listázhatják a szolgáltatásokat, hogy melyik mekkora kockázatokat hordoz a felhasználói által végzett illegális gyakorlatok tekintetében; illetve milyen esetekben kell eltávolítási eljárásokat indítani, ezeket pedig mennyire pontosan kell meghatározni az előírások szintjén. A jelenlegi szabályok ugyanis a köztes szolgáltatók szerepét automatikus és passzív jellegűnek tekintik, miközben a techcégek szerint ők maguk technikai szempontból sem lesznek képesek az internet ellenőrzésére.

Közösség & HR

Csalóknak jöhet jól, hogy a ChatGPT még a nagyvállalatok címét is gyakran elhibázza

Egy információbiztonsági cég hívta fel a figyelmet arra, hogy a sokszor badarságokat tényként beállító chatbotokra való túlzott támaszkodás komoly lehetőségekkel kecsegteti netes bűnözőket.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.