Dolgozom – a kijelentésnek manapság nagyon sokféle jelentése lehet. Az egyre rugalmasabbá váló világunkban a fenti kijelentés jelentheti azt is, hogy éppen egy irodaépületben, otthon, ügyfélnél, egy kávézóban, vagy akár valamilyen közterületen végzem a munkám. Diószegi Ágnessel, a Magyar Telekom üzleti szegmens marketingigazgatójával arról beszélgettünk, hogy a munka ma már nem helyet jelent, sokkal inkább tevékenységet, amelyet a megfelelő eszközök segítségével majdnem bárhol végezhetünk.
Önnek mit jelent a smart working kifejezés?
Diószegi Ágnes: Az egész világ egyre inkább okos üzemmódra vált. Az okos, a smart, valójában a jövőnket alapvetően meghatározó forradalmi trend, amely a digitalizáció jelenleg is tartó folyamatában egyre inkább a hétköznapok részévé válik. A smart térnyerése mint a személyes életünkben, mind pedig a technológiai előrehaladásban mindenhol tetten érhető. Az okostelefonok és tabletek használatával ma már egyszerűen összehasonlíthatjuk a különféle szupermarketek árait, vagy távolról kezelhetjük az otthonunk fűtésrendszerét. A digitális összekapcsolhatóságnak köszönhetően a hétköznapi eszközök is egyre inkább smart eszközökké válnak. Teljesen természetes, hogy az ennek előnyeit az emberek a munkavégzés során is szeretnék kihasználni. A digitális technológiák által lehetővé tett smart munkavégzés keretében mind a munkáltató, mind pedig a munkavállaló nagyobb rugalmasságot, hatékonyságot, és elégedettséget érhet el a munkahelyén.
Mik a smart munkavégzés legfontosabb elemei?
A csomagalapú szolgáltatás kedvező alternatívát jelenthet
A Magyar Telekom Magenta 1 Business néven indította el új üzleti ajánlatát, amelyben együtt, kedvezőbb feltételekkel vehetők igénybe a szolgáltató mobil- és vezetékes szolgáltatásai, valamint informatikai megoldásai. Az ajánlat minden olyan infokommunikációs szolgáltatatást tartalmaz, amely a cégek számára elengedhetetlen a gördülékeny üzletmenethez (mobiltelefon, mobilnet, vezetékes internet, vezetékes telefon, valamint informatikai megoldások). A kedvezménycsomag számos előnyt jelent az előfizetők számára, a vállalkozók egy szolgáltatótól vehetik igénybe az üzletvitelhez szükséges telekommunikációs és informatikai szolgáltatásokat, mindezt kedvező havi díjjal, amely minden említett szolgáltatást magában foglal. A Magenta 1 Business előfizetői dedikált ügyfélkiszolgálásban részesülnek az üzleti telefonos ügyfélszolgálaton, illetve az online chat funkcióval kényelmesebben intézhetik ügyeiket. A kedvezménycsomag optimális összeállításának érdekében az ügyfeleinknek lehetőségük van nemcsak új szolgáltatáselemeket igényelni, hanem - az esetek többségében - a bevált, megszokott szolgáltatásaikat is bevonni az új ajánlatba. Az informatikai megoldással díjmentesen lehet hozzájutni az adatok biztonságát garantáló vírusvédelem szolgáltatáshoz, továbbá a jogtiszta szoftvereket és üzleti levelezést kínáló Office 365 Vállalati Alapverzióhoz. A Magenta 1 Business-be vonható szolgáltatásokról és igénybevételének feltételeiről részletek itt találhatók: www.telekom.hu/magenta1-business
D.Á.: Véleményem szerint a legfontosabb a vállalati kultúra megváltoztatása, a munkahely rugalmassága és a smart eszközök használata. A hagyományos kilenctől-ötig munkakörök hamarosan a múlt részének tekinthetők. Az adott időpillanatban rendelkezésre álló munkavégzési lehetőségek alapján a munkavállalók eltérő igényeit rugalmas munkaidővel, és a munkahely rugalmas megválasztásával lehet kielégíteni. A munkavégzés valójában ritkán kötődik egy fix földrajzi helyhez, ezért a munkavállalóknak lehetőséget kell biztosítani annak eldöntésére, hogy hol, mikor, és hogyan akarják elvégezni a munkájukat. Az ügyfélnél, a partnernél, vagy a beszállítónak történő munkavégzés ma már nem jelent problémát.
Ön szerint a munkavállalói, vagy a munkáltatói oldalról érezhető nagyobb nyomás ez ügyben?
D.Á.: Ahogy a történelem során már megszokhattuk a társadalmi és technológiai változások mozgatórugóinak elsősorban a fiatalabb generációk tekinthetők. Az ezredfordulón született generáció úgy lép a munkaerőpiacra, hogy megértést, támogatást, és rugalmasságot vár el a munkáltatótól. Ez win-win helyzetet teremt minden érintett fél számára, és a vállalatok is egyre inkább elismerik ezen változások szükségességét. A különböző kommunikációs csatornák használata megkönnyíti, és egyszerűbben teszi a munkavégzést. A vállalati közösségi média, és együttműködési platformok, valamint a virtuális projektszobák rendkívül hatékony információcserét tesznek lehetővé. Ez igazolhatóan növeli a vállalkozás nyereségét.
Hol tart jelenleg a smart vagy távoli munkavégzés ügye?
D.Á.: Kutatások szerint a vállalatok 75 százaléka úgy gondolja, hogy az átlagos munkavállaló legalább alkalmanként az irodán kívül dolgozik, 25 százalék szerint pedig a munkavállalók majdnem teljes munkaidőben, vagy annak nagy részében dolgoznak távolról. Ez természetesen nagymértékben függ a munkavállaló beosztásától, például az értékesítők, vagy a marketing szakemberek tipikusan többet dolgoznak irodán kívül, mint a vezetők, ugyanakkor a vezetők többször dolgoznak az irodájukon kívül, mint a könyvelők vagy a jogászok.
Ez a feladat így elég nagy falatnak tűnik. Hogy tudják a vállalatok mindezt megvalósítani?
D.Á.: A smart együttműködési technikák a távoli, és mobil munkavégzést lehetővé tevő kulcsfontosságú eszközök. Ezen eszközök használatával a távolról dolgozók bárhonnan hozzáférnek a társaság összes alkalmazásához, adatához, és szerveréhez. Mindent a virtualizációs technológiák, az alkalmazás integráció, és a mobil platformok teszik lehetővé.
Milyen egyéb műszaki megoldások állnak a vállalatok rendelkezésére a smart munkavégzés terén?
D.Á.: A felhő például egy nagyon alapszintű, ugyanakkor rendkívül fontos technológiai feltétel. A technológia lehetővé teszi, hogy a munkavállalók bármikor csatlakozhassanak a hálózatra, és hozzáférjenek a munkavégzéshez szükséges szoftverekhez. Ezzel szinte azonnal megoszthatóvá, és összehasonlíthatóvá válnak a dokumentumok, javaslatok, és prezentációk. A felhő lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy kövessék az aktuális változásokat, ami csökkenti a zavarok lehetőségét. A felhő alapú megoldások egyszerűsítik a vállalatok összeolvadását, mivel lecsökkentik az adatok és információk egyik rendszerből a másikba történő átviteléhez szükséges időt. Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy a felhőt akár egy központi munkahelyként is felfoghatjuk, mely lehetővé teszi a vállalat ökoszisztémájában dolgozó résztvevők számára, hogy közösen és innovatívan végezzék a munkájukat, így a megoldás nagyon sokoldalú módon felhasználható bármely üzleti környezetben. A megoldás segítségével a munkavállalók folyamatosan kapcsolatban vannak egymással, a tartalom könnyen elérhető és releváns, az adat pedig élő, és aktuális. Mindezen túl, a megoldások többsége, melyen keresztül a munkavállaló okostelefonja csatlakozik az irodai rendszerekhez, a felhőhöz kapcsolódik.
Mennyire játszanak fontos szerepet az okostelefonok – vagy, hogy szélesebb körben értelmezzük a kérdést – a mobil eszközök a smart munkavégzésre vonatkozó elképzelésekben?
D.Á.: Ezek az eszközök ma már nem kizárólag távközlési eszközök, sokkal inkább teljes körű mobil munkaállomásokként működnek. Mindezen források biztosítása esetén - Windows, Web, SaaS, mobilalkalmazások, desktop, adatkezelési szolgáltatások, mobilszolgáltatás, hálózati konfiguráció, és együttműködési eszközök - a munkavállaló számára teljes körűen megvalósítható a mobilitás. A munkavállalók így bárhol, bármikor elérhetik a vállalati erőforrásokat, ideértve a saját, személyes eszközeiket, és ezzel egy valóban zökkenőmentes munkavégzési élményben részesülnek. A vállalatoknál ezért egyre inkább elérhetővé válnak a mobil eszközök, hiszen mindez alapvető fontosságú az együttműködést szolgáló eszközök zökkenőmentes futtatásához. Ugyanakkor a vállalatok vezetőinek az IT biztonságról is szót kell ejteniük, hiszen gyakran előfordul, hogy az IT terület és a felhasználók biztonság-tudatossági szintje nagyon eltérő.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak