A következő öt évben akár tizenháromszorosára növekedhet az MI platfromok közreműködésével kihelyezett, fedezet nélküli hitelek értéke világszerte.

A Juniper Research kedden közzétett kutatása alapján a mesterséges intelligenciára alapuló platformokon keresztül megkötött, fedezet nélküli hitelszerződések értéke már az idén is eléri majd a 24 milliárd dollárt világszerte, ami azonban sehol sincs az öt évvel későbbi szinthez képest. A piackutató előrejelzése szerint ugyanis 2025-ben ugyanez az összeg akár 315 milliárd dollárra növekedhet, több mint 1200 százalékkal haladva meg a 2020-as szintet.

A villámgyors növekedés okát a Juniper Research is abban látja, hogy a pénzintézetek amúgy is igyekeznek kihasználni az MI technológiák lehetőségeit a hitelezési üzletágak működésének átalakításában és áramvonalasításában, ez a folyamat pedig méginkább felgyorsul a világjárvány okozta új körülmények között. A jelentés megállapítja, hogy a hitelezők az MI-modellektől remélnek eredményeket a rossz hitelek leírásának és a hiteltörlesztések felfüggesztésének hatásaival szemben.

Ennek alapján a mesterséges intelligenciának kellene pontosabban felbecsülnie és mérsékelnie a kockázatokat az egyes lakossági vagy üzleti ügyfelek esetében, hogy ennek alapján a hitelezők fenntarthatóbb hitelezési modelleket dolgozzanak ki az újkeletű gazdasági bizonytalanság közepette. A Juniper Research banki MI-ről és automatizációról szóló anyaga egyébként arról számol be, hogy a növekedést egyelőre a lakossági szerződések hajtják, amelyek 2025-ben a mesterséges intelligenciával tető alá hozott ügyeltek teljes értékének 66 százalékát teszik majd ki.

Robotok minden oldalon

Az MI az olyan szolgáltatásokkal együtt biztosíthatja az ügyfelek pénzügyi helyzetének és kockázatainak hatékony felmérését, mint amilyen például a nyílt bankolás (open banking), vagyis amikor az egyes pénzügyi intézmények az ügyfelek engedélyével külső szolgáltatóknak is hozzáférést biztosítanak azok számlatranzakciós adataihoz. A piackutató úgy látja, hogy a most létrehozott MI alapú megoldások a járvány utáni időszakban is hasznosak maradnak, hogy a hitelezők kiterjeszthessék üzletüket az eddig nem megfelően részletes hiteltörténeti adatokkal rendelkező ügyfelekre.

A tanulmány szerint mindez nem csak az új piaci szegmensekbe történő behatolás szempontjából lehet hasznos, de a bankok így redményesebben versenyezhetnek az új generációs fintech szolgáltatásokkal is. Ugyanígy ítélik meg a robot tanácsadókat, vagyis azokaz az MI algoritmusokat, amelyek az ügyfeleknek nyújtanak segítséget befektetéseik kezeléséhez, és amelyek 2025-re akár már 3 ezer milliárd dollár értékű eszközt menedzselhetnek, szemben az idei 500 milliárddal.

A robot tanácsadókról szólva a Juniper Research anyaga kiemeli, hogy az ilyen szolgáltatóknak megérné szoros partnerségre lépni a nagyobb bankokkal. Ez egy óriási és jelenleg nem megfelelően kiszolgált ügyfélkört nyitna meg számukra is, ami a bevételnövekedés mellett alacsonyan tartaná az ügyfélszerzés költségeit.

A mesterséges intelligencia banki front office felhasználásában ma már nem csak az ügyfélazonosítást, de ügyfélminősítést, a hitelbírálatot vagy a biztosítási szerződéseket is számon tartják, nem beszélve a mestersége sintelligenciára épülő chatbotokról, amelyek ugyancsak a magasabb szintű automatizált kiszolgálást támogatják.

Piaci hírek

Sikeres volt a számítógéppel irányított kiborgcsótányok bevetése

Az új megközelítés megoldaná a több robotból álló rendszerek navigálásának olyan problémáit, mint amilyen a robotok ütközése, az ismeretlen környezethez való alkalmazkodás vagy az energiahatékonyság.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.