Még azt is megérhetjük, hogy hamarosan nem telefongyártóként gondolunk az Apple-re. Bár a telefonokból származó bevételei nagyon bezuhantak az év első negyedévében, a közzétett első negyedéves jelentéstől nem ment el a befektetők kedve, sőt!
Még mindig az iPhone termeli a legtöbbet
Meglehetősen gyenge negyedévet zárt március végén az Apple. A bevételei 5,1 százalékkal csökkentek az előző év azonos időszakához képest: tavaly 61,1 milliárd dollár, idén pedig 58 milliárd lett a bevétel. A működési eredmény több mint 15 százalékkal, a profit pedig 16,4 százalékkal lett kisebb, mint egy éve. Ugyanakkor a számok is mutatják, hogy szép lassan alakul át a vállalat bevételeinek szerkezete. Míg a termékekből származó bevételek több mint 9 százalékkal zsugorodtak, a szolgáltatások 16,2 százalékkal hoztak többet, mint egy éve.
A telefonértékesítés nem alakult jól. A darabszámot az Apple ugyan nem közli, de az IDC számai szerint az év első három hónapjában 30 százalékkal csökkent a leszállított darabszám. Tekintettel az egyre magasabb árazású új modellekre, ez "csak" 17 százalékos bevételzuhanást okozott, de az elemzők azért némileg jobb eredményt vártak. A kínai piacon továbbra sem szerepel jól a vállalat, ott ötödével csökkentek a telefonos bevételei, de ehhez árcsökkentésre is kényszerűltek.
Emellett kevesebb bevételt termeltek a Macek is: a tavalyi 5,8 milliárd dollárral szemben idén csak 5,5 milliárdot hoztak. Ezt azonban bőven ellensúlyozta a táblagépek értékesítése, amely 4 milliárdról 4,9 milliárdra nőtt.
Még nagyobb a növekedés a hordható eszközöknél és az egyéb kiegészítőknél: Ez a szegmens egy éve 3,9 milliárdot hozott, az idei év első három hónapjában viszont több mint 5,1 milliárd dollárt. Szintén nagyot nőtt a szolgáltatásokból származó bevétel, 9,9 milliárdról 11,5 milliárd dollárra. Az átalakulást mutatja, hogy szép lassan rendeződik át az egyes szegmensek súlya az összbevételben (lásd a grafikont).
Nem csak Kínában szenvedtek
Bár a bevételek Kínában csökkentek a legnagyobb mértékben (13 milliárdról 10,2 milliárdra), a többi ázsiai piacon sem szaladt a szekér. Japánban ugyan nőtt hajszálnyit a bevétel (5,47 milliárd 5,53 milliárdra), az egyéb ázsiai és csendes-óceáni piacokon összességében is zsugorodott az Apple: míg tavaly 3,96 milliárd dollárt termelt, idén 3,62 milliárd jött össze.
A vállalat második legnagyobb piacát adó Európában is csökkentek a bevételek 13,9 milliárdról 13,1 milliárdra.
A vállalat azonban bizakodó, amit az is jelez, hogy a folyó negyedévre az elemzői konszenzusnál jobb eredményt, legalább 52,5 milliárd dollár bevételt vár.
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak