Erős volt a tavalyi éve a magyar SAP-nak. A hazai vállalat hozta azt, amit Ablonczy Balázs, az SAP Hungary ügyvezető igazgatója, tavaly szeptemberben, a harmadik negyedév végéhez közel jósolt: több mint 20 százalékkal sikerült növelni az árbevételt, a 2016-os 28,5 milliárd forinttal szemben 2017-ben 34,9 milliárd forint volt a bevétel. Ezt az önmagában is jó eredményt még szebbé teszi az, hogy a magyar IT-piac tavaly "csak" 10 százalékkal, míg a hazai GDP pedig 4 százalékkal nőtt. Az adózás előtti eredmény 1 milliárd forint körüli szinten volt – mondta Siófokon, az SAP Now konferencián tartott sajtótájékoztatóján az ügyvezető igazgató.
A vállalat az elmúlt tíz év alatt jelentősen bővítette hazai jelenlétét. Tíz éve mintegy 400 alkalmazottal 13 milliárd forint körüli árbevételt értek el. A tervek szerint az év végére már közel 1200 dolgozója lesz a német szoftvercég hazai képviseletének.
A HR-terület húzta a növekedést
Bár pontos adatokkal Ablonczy nem szolgálhatott, nagy vonalakban ismertette a magyar leányvállalat teljesítményének összetevőit is. Eszerint a bevételek közel fele jött exporttevékenységből, a többit a magyar piacon termelték ki. Az exportbevételeket erősítette például a magyar fejlesztőközpont – ez adta az exportbevételek mintegy felét –, valamint a 2016-ban átadott globális támogató központ is.
Újságírói kérdésre elmondta: a hazai piacról érkező bevételek mintegy 10 százaléka közvetlen kormányzati projektekből származik, de ha a közműszolgáltatást is ide vesszük (ami Magyarországon jelentős mértékben állami tulajdonban van), az arány 30-35 százalék körül alakul.
A legerősebb terület a HR volt (SuccessFactors), jeleleg már több mint 100 ezer munkavállaló folyamatait kezelik SAP-ban. Ablonczy szerint a siker egyik oka az volt, hogy a területet önálló üzletágként kezelték, így nagyobb figyelmet kaphatott. Hasonló módon szeretnék felpörgetni a beszerzési feladatokra használható Aribát is, ezért idéntől már azt is külön üzletágként kezelik.
Fontos a közbeszerzés és a szolgáltatói szektor
Az ügyvezető igazgató a legfontosabb üzleti sikereket sorolva egyébként főleg állami ügyeket sorolt fel. Ilyen volt például, hogy sikerült két KEF-megállapodást (Központi Ellátási Főigazgatóság) is nyélbe ütni, egy húszmilliárdos keretszerződést, amelyben 5 konzorciumon keresztül mintegy tíz partnercég vesz részt, valamint egy kisebb volumenűt, melyet az SAP Hungary közvetlenül kötött – utóbbi elsősorban tanácsadói tevékenységre vonatkozik.
Szintén a siker része volt a Nemzeti Vagyonkezelővel (MNV) kötött keretmegállapodás, amely azoknak az MNV alá tartozó állami nagyvállalatoknak nyújtandó supportszolgáltatásokra vonatkozott, melyek régebb óta SAP-felhasználók. Ennél Ablonczy szerint elsősorban a szállítói pozíciók megőrzése volt a cél. Az ügyvezető megjegyezte, hogy az állami vállalatok jelentős kedvezménnyel, kábé 70 százalékos szinten juthatnak SAP-termékekhez.
Ugyancsak tavaly indult el az a projekt, melynek eredményeként 23 felsőoktatási intézmény kezdi el használni az SAP HR- és gazdálkodási, üzleti információs modulját, melynek részeként az oktatási intézmények pénzügyi folyamatai és a dokumentumkezelése is SAP-alapokra helyeződik. A rendszer bevezetésének megkönnyítésére létrehoztak egy ún. egyetemi template-et, ami lényegében egy egyetemi felhő. Ez speciális ASP-ként (Application Service Provider) szolgáltatja az SAP modulokat a csatlakozó intézményeknek.
Jövő januártól a Klebelsberg Központon keresztül az általános iskolák is SAP-felhasználók lesznek.
A nagyvállalati szektorban elsősorban a logisztikai és a közműszolgáltatási területről beszélt Ablonczy Balázs. Mint mondta, a Magyar Posta SAP-alapú logisztikai rendszere karácsonyra állhat fel, míg a közműszolgáltatóknál első lépésben a háttérfolyamatok (pl. a számlázás) optimalizálásán dolgoznak, de távlatilag az ügyfélfolyamatok gördülékenyebbé tételét is megcélozták (telefonos és online ügyfélszolgálat segítése, historikus adatok elemzésével alternatív ajánlatadás stb.).
Ami a jövőt illeti
Ablonczy Balázs óvatos becslése szerint az évet 40 milliárdos árbevétel közelében fogják zárni. Az IDC terminológiája szerinti vállalati alkalmazások szegmensben – ahol az SAP-t is méri a kutatócég – már jelenleg is 58 százalékos piaci részesedéssel bír a magyar leányvállalat. Ezt az ügyvezető azzal magyarázta, hogy sikerült olyan piacokat is megnyerni maguknak, ahol addig belső, egyedi fejlesztéseket használtak.
A további növekedést segítheti a CRM piacra szánt C/4HANA, amelyet ugyan CRM-megoldásként határoznak meg, mégis annál sokkal szélesebb funkcionalitású. Egy olyan átfogó rendszernek képzelik el, amely az omnichannel értékesítés minden területét képes lefedni. A CRM piacban nagy a potenciál, mert sokkal gyorsabban bővül, mint az ERP-piac.
Nagy lehetőségek vannak a felhős terjeszkedésben is. Ezt a piacot Magyarországon 6 milliárd forint értékűre becsülik, melynek mintegy ötöde az SAP-é.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak