Egyszerűen meg akarta nehezíteni konkurensei dolgát, mert be akar lépni az online hirdetési piacra, állítja egy elemző.

Egy elemző szerint az Apple közel sem a felhasználóit védendő vezette be tavasszal az App Tracking Transparency (ATT) rendszerét. A kanadai RBC Capital Markets befektetési bank munkatársa, Brad Erickson az ügyfeleinek készített elemzésében úgy vélte: a háttérben az állhat, hogy az Apple be akar lépni a Facebook és a Google által uralt internetes hirdetési piacra, írta a Reuters.

Nem feltétlenül jut el a Reutersig, hogy mit gondol egy elemző egy adott vállalatról, de Erikson előrejelzései az internetes vállalatok esetébe kiemelkedően pontosak szoktak lenni, azokra általában oda szoktak figyelni a befektetők.

A legegyszerűbb eszköz a konkurensek kiszorítására?

Az Apple jó ideje lebegtette, hogy valamilyen módon szigorítana a felhasználók követésén. Végül a döntés tavaly született meg: az eredeti terv az volt, hogy a iOS 14-es verziójával, 2020 őszén bevezetik az ATT-t. A piac felhorgadására azonban az Apple kicsit lassított, és végül csak idén tavasszal élesítette az új funkciót. Az indok az volt, hogy több időt hagy az appfejlesztőknek a felkészülésre.

Az ATT ugyanis minden programtól megköveteli, hogy 1. hogy a fejlesztők mellékeljenek egy részletes adatvédelmi összefoglalót, amely a felhasználót még a telepítés előtt tájékoztatja, hogy az alkalmazás milyen adatokat gyűjt, és azokat mely harmadik felekkel osztja meg; 2. a felhasználónak célzottan engedélyeznie kell, hogy az adott app kövesse a tevékenységét. Emellett bevezettek egy sor olyan funkciót, ami nehezíti az ATT kicselezését: pl. az appok által használt GPS adatok "pontatlaníthatók", a rendszer azonnal kijelzi, ha egy app hozzáfér a mikrofonhoz és a kamerákhoz, illetve azok használata utólagosan is kilistáztatható a Control Centerben stb.

A felzúdulás nagy volt, leginkább az online hirdetési piac szereplői részéről. A Facebook még azt is felvetette, hogy ilyen feltételekkel fölösleges lesz appot fejleszteniük iOS-re, sőt újsághirdetésben támadta az Apple-t, hogy tönkreteszi a kisebb fejlesztőket, rombolja az internetet, és nyerészkedik mások kárán. Hamarosan kiderült, hogy a piac joggal nyugtalankodott. Idén májusban nagyjából 11-13 százalék között mozgott azok aránya, akik engedélyezték a nyomon követést app telepítésekor.

Valószínűleg épül a saját keresőmotor

Mindezek a lépések Erickson szerint az Apple online hirdetési üzletének a felfuttatását hivatottak segíteni. Miközben kiszorítja platformjáról a konkurenseket, a háttérben építi saját keresőalgoritmusát, ami további hirdetési bevételeket generálhat. Az iparágban már egy ideje folyik a találgatás arról, hogy Apple fejleszt-e saját keresőmotort, tavaly a Financial Times részletesen is foglalkozott a témával. A lapnak több szakértő is jelezte, hogy érzékelnek erre utaló jeleket. Többek szerint az Apple-nek nem megugorhatatlan egy önálló kereső építése, mert ahhoz minden eszköz a kezében van. Az iOS 14-ben megjelent több olyan, kereséssel is összefüggő funkció, ami megkerüli a Google keresőmotorját.

Ha pedig a hirdetők az új szabályok miatt kénytelenek "vakon repülni" az Apple platformjain, a hatalmas felhasználó tábor (tavaly kb. egymilliárd ember használt iPhone-t) elérésére hatékonyabb csatornát választanak: az Apple-ét. De van más lehetséges forgatókönyv is: a hirdetőket olyan platformok felé terelheti az Apple lépése, véli a kanadai elemző, mint a YouTube vagy az Amazon Connected TV-je.

A Reuters megkereste az Apple-t, valamint a közvetve szintén érintett Facebookot és Alphabetet is, de egyik vállalat sem kívánta kommentálni Erikson elméletét.

Mobilitás

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.