Tavaly globálisan 16,7 milliárd dollár lehetett a kiberbiztosítási piac, de 2027-re duplázhatja az értékét, és elérheti a 33,4 milliárdot, állítja a GlobalData felmérése.
A szegmens a legnagyobb növekedését 2020-ban és 2021-ben érte el (lásd a grafikont). Ezt a piackutató alapvetően két okra vezeti vissza. A pandémia időszaka alatt – nem függetlenül a távmunka általánossá válásától – látványosan megugrott a kibertámadások gyakorisága és súlyossága, ami több szervezetet kényszerített arra, hogy kiberbiztosítással csökkentse kockázatait. De a helyzet a biztosítóknak is nagyobb kockázatokat hozott, amit legtöbbjük a díjak jelentős emelésével ellensúlyozott.
A biztosítók természetesen ezt alaposan megindokolták. Az Allianz pédául, amely a vállalati biztosításai (Allianz Global Corporate & Specialty) keretében régóta kínál kiberbiztosítást is, egy tavaly ősszel kiadott kiberkockázati trendelemzése kapcsán idézi egyik szakértőjét: "A zsarolóvírusos incidensek mintegy 80 százalékában a veszteségek elkerülhetők lettek volna, ha a szervezetek a legjobb gyakorlatokat követik. A patch-ek rendszeres telepítése, a többfaktoros hitelesítés, az információbiztonsági és tudatosságnövelő képzések és az incidensekre való reagálás tervezése alapvető fontosságúak a zsarolóvírus-támadások elkerülése szempontjából, és egyben jó kiberhigiéniát is jelentenek."
A GlobalData elemzése alapján a piac növekedése ugyan fokozatosan lassul az elkövetkező öt évben, de még 2025-ben is két számjegyű lesz. Benjamin Hatton, a GlobalData biztosítási elemzője szerint egyébként az elkövetkező időszakban más tendencia érvényesül majd, mint a pandémia alatt: a biztosítási díjak csökkennek, javulnak a gazdasági feltételek, így a vállalatok egyre szélesebb köre veszi majd igénybe ezeket a szolgáltatásokat – és ez utóbbi lesz a motorja a növekedésnek.
Hatton jóslata az, hogy a biztosítási díjak csökkenését több tényező együttes hatása eredményezheti. Javul a vállalatok biztonságtudatossága, egyre többen vezetnek be magasabb biztonsági szintet garantáló szabályzatokat, és csökken azoknak a szervezeteknek a száma, melyek hajlandók váltságdíjat fizetni a zsarolóknak. Ezzel párhuzamosan a kiberbiztosítási piacon is nő a verseny.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak