A 80 milliárd dolláros cégérték persze csak a korábban belengetett 120 milliárdhoz képest nevezhető szerénynek, de a versenytárs Lyft csalódást keltő rajtja az Uber lehetőségeire is hatással van.

Az Uber Technologies 80,5-91,5 milliárd dollár közötti cégértékkel jelenne meg a tőzsdén. Ez nagyjából a harmadával kevesebb annál a 120 milliárd körüli szintnél, amit a befektetési bankárok az előző évben még simán megcélozhatónak tartottak, és sokkal közelebb áll a társaság legutóbbi, 2018-as befektetési körében szerzett értékeléshez. Az új helyzet nem kis részben az Uber észak-amerikai versenytársa, a Lyft tőzsdei bemutatkozásának köszönhető, miután a vállalat papírjai a múlt hónapban levezényelt részvénykibocsátás árfolyamához képest mára több mint 20 százalékos mínuszba kerültek

A Lyft cégértékét akkor közel 24,5 milliárd dollárra lőtték be, ami tizenegyszer nagyobb értéket jelentett a taxitársaság 2018-as forgalmánál. Ehhez képest a globális piacvezető Uber a mostani információk szerint a tavalyi bevételek nyocszorosára lőné be saját értékelését. A Reuters beszámolójában megszólaltatott elemző is arra hívja fel a figyelmet, hogy az Uber és a Lyft árfolyamának visszaesése a befektetők bizonytalanságát jelzi, akik ma már óvatosabban állnak a kései stádiumban is tőkeintenzív, látványosan veszteséges és kipróbált üzleti modell nélkül működő startupokhoz.

Nagyon klassz, de valójában hogy működik?

Mindez számszerűen azt jelentené, hogy a kibocsátáskor az Uber részvényei 44-50 dollárba fognak kerülni, és összesen 180 millió darabot értékesítenek majd belőlük. Ezen a társaság 9 milliárd dollárt kaszálna, további 27 millió részvényt pedig meglévő befektetőinek biztosítana 1,35 milliárd dollár értékben. Ezzel még mindig a legnagyobb volumenű elsődleges részvénykibocsátásról beszélhetünk majd, amit az amerikai tőzsdén eddig csak a kínai Alibaba 2014-es megjelenése tudott felülmúlni. Végleges számokat persze csak május 9-én, egy nappal a tényleges kereskedés előtt közölnek majd.

A tőzsdei belépőt egy pénteken indított, tíznapos befektetői roadshow előzi meg, amelynek során a társaság vezetőinek nagy csomó kérdésre kellene megnyugtató választ adniuk. Ezek között a leginkább kézenfekvő topik, hogy a masszívan veszteséges vállalat egész pontosan mikor kezdhet nyereséget termelni, de az is érdekes, hogy milyen útitervet követ az autonóm járművek bevezetésével kapcsolatban, ugyanis az elmúlt években ebben a tekintetben is elég kaotikusan manőverezett. Az üzleti modell kapcsán érdemes lenne azzal kapcsolatban is előállniuk valamilyen értelmes elképzeléssel, hogy a minimálbér-emelkedések nyomán mit kezdenek a sofőrökhöz rendelt költségek növekedésével.

Nagynak már nagyok, de jöhetne a profit is

Bár az Uber folyamatosan bizonyítja, hogy képes bevételeinek stabil növelésére, ez eddig a veszteség ugyanilyen gyors halmozásával járt együtt. Az idei első negyedévre nézve például 3 milliárd dolláros forgalom mellett 1 milliárd dolláros mínuszt hoztak össze, amit nehéz lenyűgöző teljesítménynek beállítani. A Reuters tudósításában egy másik megszólaló szakértő egyértelművé tette, hogy a járművek közösségi megosztásának (car sharing), de általában az Uber működésének sem látszik olyan nyilvánvaló modellje, ami csábító lenne a fenntartható hosszú távú befektetések szempontjából.

Mások ugyanakkor arra hívják fel a figyelmet, hogy az Uber üzletének nyereségessé tételéhez alapvető fontosságú dolog egy bizonyos nagyságrend elérése. Ebben pedig a vállalat eddig sikeresnek nevezhető, hiszen a lokális kudarcok ellenére nem csak globális jelenlétet épített fel magának, de azokon a piacokon, ahol jelen van, mindenhol vezető szereplőnek számít. Az Uber nemrég jelentette be, hogy a PayPal 500 millió dollár értékben vásárolja majd be magát a cégbe a később pontosított árfolyamon, hogy szorosabbra vonja a két vállalat meglévő partnerségét, kiaknázva a közös fizetési megoldásokban rejlő további lehetőségeket.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.