Megállapodott az Európai Tanács és az Európai Parlament a fizetési szolgáltatások szabályozásának korszerűsítéséről.
Hirdetés
 

Frissül a pénzügyi piacot a fintechek előtt megnyitó PSD2 (Payment Services Directive). Az Európai Tanács és az Európai Parlament (EP) tegnap elfogadta azt a tervezetet, amely az eddigi tapasztalatok alapján módosítja a hat éve, 2019 szeptemberében élesített szabályozási kereteket. A harmadik pénzforgalmi irányelv (PSD3) mellé azonban most társul egy új jogszabály is, a fizetési szolgáltatásokról szóló rendelet (Payment Services Regulation, PSR).

Mint az EP közleménye fogalmaz, a rendeletek elsődleges célja a fizetési szolgáltatások harmonizálása és a csalásmegelőzés megerősítése. Az új rendeletek nemcsak a bankok, elszámolóházak és fizetési intézmények által nyújtott fizetési szolgáltatásokra vonatkoznak, hanem az ezeket támogató technikai szolgáltatókra, sőt bizonyos esetekben az elektronikus kommunikációs szolgáltatókra és online platformokra is.

A PSD3 és a PSR amellett, hogy erősíti a fogyasztóvédelmi előírásokat és szigorítja a biztonsági szabályokat, egységes jogi keretbe foglalja a pénzforgalmi és az elektronikuspénzzel kapcsolatos szolgáltatásokat.

Ezek lesznek az újdonságok

● Az új szabályozásban különválnak az irányelvként alkalmazandó előírások (PSD3), melyeket át kell ültetni a tagállamok nemzeti jogrendszerébe, valamint a közvetlenül alkalmazandó szabályok (PSR), de a két rendelet egységes jogi keretet képez. Ettől azt várják, hogy erősödik az EU-s jogharmonizáció, és csökkennek az abból eredő problémák, hogy az egyes tagállamok eltérően értelmezik a direktíva egyes elemeit.

● Ebbe az irányba mutat az is, hogy egységes jogszabályi keretbe integrálják a pénzforgalmi szolgáltatásokra (PSD2) és az elektronikuspénz-szolgáltatásokra (EMD2) vonatkozó előírásokat. Mivel a két szolgáltatástípus között ma már nincsenek éles határvonalak, az egységes szabályozás csökkenti az ezekkel kapcsolatos jogbizonytalanságot. A PSD3 pontosan definiálja az elektronikuspénz-szolgáltatásokat: elektronikus pénz kibocsátása, elektronikus pénzegységeket tartalmazó fizetési számlák vezetése, elektronikus pénzegységek átutalása.

● Erősödik az ügyfélbiztonság. Egyrészt kibővülnek az erős ügyfél-hitelesítés lehetőségei a legkorszerűbb megoldásokkal (biometrikus azonosítás, eszközalapú hitelesítés stb.), másrészt a korábbinál nagyobb lesz a szolgáltatók felelőssége a csalásmegelőzésben, ezzel párhuzamosan a csalások áldozatai szélesebb körű visszatérítési jogosítványokat kapnak. A szolgáltatóknak megfelelő csalásmegelőzési mechanizmusokat kell bevezetniük, ellenőrizniük kell például, hogy a kedvezményezett neve és egyedi azonosítója megegyezik-e, és ha nem, akkor el kell utasítania a fizetési megbízást, és tájékoztatniuk kell a fizető felet.

A pénzforgalmi szolgáltatóknak fokozottan együtt kell működniük a csalásmegelőzés érdekében: ha egy szolgáltató csalásgyanús tranzakciót észlel, azt meg kell osztani a többi piaci szereplővel.

● A PSD3-at összekapcsolták a digitális szolgáltatásokról szóló törvénnyel (DSA): az online platformok felelősségre vonhatók, ha egy ügyfelet platformjukon az ő hibájukból (pl. ismert hamis tartalom) keresztül éri olyan kár, amelyért a pénzügyi szolgáltatóknak kell helytállnia.

● Az új szabályozás korlátozza az ügyfélszolgálatok "chatbotizálását": a pénzügyi szolgáltatóknak biztosítaniuk kell, hogy az ügyfelek igény esetén beszélhessenek emberi ügyfélszolgálati munkatárssal.

A hatályba lépéstől 24 hónap lesz a felkészülésre

A PSD3 és a PSR végleges szövegének elfogadására a jövő év során kerülhet sor. Mivel a PSR közvetlenül alkalmazandó rendelet, az elfogadását követően azonnal hatályba lép. A PSD3 átültetésére 18 hónapjuk lesz a tagállamoknak, így legkorábban 2027 folyamán élesedik.

Maguknak a pénzügyi szolgáltatóknak a hatályba lépés után 24 hónapjuk lesz felkészülni. A compliance-előírásokon annyit könnyítettek, hogy a felügyeleti szerveknek csak a szabályozásban megkövetelet új adatokat és dokumentációt kell kérniük.

Biztonság

Trump miatt egyre nagyobb a barátság Kína és Vietnám között

Az amerikai elnök által meghirdetett vámháború egyelőre otthon nem hozott érdemleges pozitív eredményeket, de globálisan máris hozzájárulhatott a kapcsolati háló újrarajzolásához. Nem feltétlenül az USA számára kedvezően.
 
Nyakunkon az árnyék MI, és valamit kezdeni kell vele. Az elszabaduló kiadások kapcsán a mindenkit érdeklő kérdés így hangzik: hasznunkra lehet a mesterséges intelligencia a költségoptimalizálásban is?

a melléklet támogatója a 4iG

Hirdetés

A "jó gazda" szemlélet menti meg az MI-költségvetést

A 4iG IT minden lehetőséget biztosít ügyfeleinek ahhoz, hogy a FinOps eszközeivel teljes körű kontrollt gyakorolhassanak IT-költéseik felett – még akkor is, ha a mesterséges intelligencia miatt új, nehezen becsülhető, dinamikusan változó költségstruktúrákat kell kezelniük.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.