Kézzelfogható eredménye lett annak, hogy Donald Trump tavasszal szó szerint az egész világot büntető jellegű vámtarifákkal szórta meg. A kampány fő célpontja a közvetlen riválisnak tekintett Kína volt, amelyet egy idő után már három számjegyű terhekkel fenyegetett meg a második ciklusát nagy lendülettel kezdő amerikai elnök.
Valakinek jó lett
A Canaly frissen kiadott okostelefon-piaci jelentése szerint első körben mindennek egy harmadik fél, India lett a nyertese. Az elemzőcég számításai szerint az idei második negyedévben az USA-ba szállított telefonok 44 százaléka érkezett Indiából, ami különösen annak fényében erős, hogy egy évvel ezelőtt még csak 13 százalék volt ugyanez az arány. Kisebb mértékben ugyan, de a másik alternatív ázsiai összeszerelő helyszínként számon tartott Vietnám is profitált a szuperhatalmi huzakodásból: itt 24-ről 30 százalékra sikerült feltornázni a beszállítói részesedést.
A nagy vesztes természetesen Kína lett, ahol immár csak a negyedét szerelik össze az Egyesült Államokba szánt mobiloknak. Miközben tavaly ilyenkor még 61 százalékon állt ugyanez a mutató.
Forró lett az almás pite
A hatalmas visszaesés mögött jórészt az Apple lavírozása áll, amellyel igyekszik elkerülni azt, hogy csillagászati összegű vámterheket kelljen beépítenie az amúgy sem olcsóságukról híres iPhone-ok árazásába. Az amerikai vállalat ennek kapcsán egyébként komoly "fogócskába kezdett" az amerikai elnökkel. Trump a tőle megszokott erős kijelentésekkel és fenyegetőzéssel igyekszik hazai terepre terelni az almás telefonok gyártását, miközben Tim Cook vezérigazgató nagyívű otthoni beruházási tervekkel, létszámbővítéssel próbálja kikerülni a lehetetlennek tűnő elnöki óhaj teljesítését.
Trump ugyanis nem elégedik meg azzal, hogy az iPhone-ok Kína helyett Indiában készülnek, ő az USA-ban akarja felfuttatni a termelést – kis túlzással már holnap. Ez azonban számos gyakorlati problémába ütközik. Egyrészt az amerikai munkaerő jóval többe kerülne, ami az eladhatatlanságig drágítná az iPhone-okat. Másrészt a megfelelő mennyiségű szakképzett dolgozó verbuválása és maguknak a gyártó egységeknek a létrehozása is minimum több évet venne igénybe.
Nem véletlen, hogy az elnök nevével eladni tervezett, "igazi amerikai" okostelefon esetében is gyorsan lekerültek a promóciós oldalról azok a mondatok, amelyek arra utaltak, hogy az arany színben pompázó T1-es modellt nem csupán az USA-ban tervezik, de ott is gyártják.
Satuként hatott a vámháború
Az óriási tarifákkal való fenyegetőzésnek maga az amerikai okostelefonos piac is áldozatul esett. A Canalys szakértői szerint a második negyedéves szállítások éves alapon mindössze 1 százalékkal tudtak nőni az országban. Ez persze még mindig jobb eredmény, mint amit Kínában mértek. Az IDC adatai alapján ugyanis ott a legutóbbi negyedévben 4 százalékkal estek vissza a szállítások.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak