Miközben az idősebbek csak kapkodják a fejüket, a digitális eszközök mellett felnövő fiatalabb korosztály szinte automatikusan elsajátítja azok használatát. A digitális bennszülötteknek is nevezett generációnál természetesnek vehető az igény a technológia, az internet adta lehetőségek minél korábbi kihasználásában. A Vodafone témában indított edukációs kampányának egyik elemeként egy kutatás is készült arról, hogy állnak a magyar szülők a kérdéskörhöz.
Házi szabályok és egyéb praktikák
A reprezentatív kutatásban 500 szülő véleményét kérdezték meg a 6-14 éves és a 15-18 éves korosztály digitális eszközhasználatával kapcsolatban. A kérdések többek között azt vizsgálták, hogy a szülők mit gondolnak gyermekük digitális tartalomfogyasztásáról, felvetettek továbbá a szabályozásra és fejlesztésre, valamint az internet veszélyeire vonatkozó kérdéseket. Ezen kívül olyan témákban is megkérdezték a szülők véleményét, mint a digitális eszközhasználat és az iskolai teljesítmény kapcsolata.
A kutatás eredményeiből kiderült, hogy a szülök közel háromnegyede korlátozza valamilyen szinten a digitális eszközhasználatot, az általános iskolást nevelő családok majdnem felénél (44%) pedig formalizált szabályok vannak érvényben a "nyomkodás" észszerű keretek között tartására. Három családból kettőben pedig tudatosan szerveznek a szülők közös programokat annak érdekében, hogy a gyerekek ne üljenek túl sokat a gép előtt.
A kisebb gyereket nevelő szülők ötöde érzi úgy, hogy nem mutat jó példát, mert sokat kütyüzik, sokat Facebookozik ő maga is, sőt, a szülők negyede elismeri, hogy esetenként ők maguk adják a kütyüt a gyerekek kezébe azért, hogy lefoglalják. A gyerekek minőségi időtöltésével kapcsolatban a kutatás igazolta, hogy akinek különórái vannak, azok kevesebb időt töltenek telefonozással.
Sok szülő rájött annak fontosságára, hogy nekik is ismerniük kell a virtuális világot, és igyekezniük kell képben lenni a digitális trendekkel. Fontos figyelniük arra, hogy gyermekük milyen játékokkal játszik, hiszen a kutatásból kiderült, hogy az általános iskolás korosztály több mint fele leggyakrabban egyedül nyomkodhatja a telefont, 72 százalékuk pedig rendszeresen nézi a YouTube kínálatát. A szülők háromnegyede beszélgetett már a gyerekével az internethasználat veszélyeiről.
Áthidalni a szakadékot
A kutatást kiértékelők szerint a válaszokból az derül ki, hogy úgy lehet a gyermekeknek hatékony iránymutatást adni a digitális világban, ha elindul egy beszélgetés a szülők és a gyerekek között, és kialakul a bizalom. Ehhez tanácsokat és a további eredményeket a következő hetekben, hónapokban a Digitális Család online magazin fogja feldolgozni.
A két évvel ezelőtt létrehozott oldallal az a Vodafone célja, hogy hasznos és hiteles tartalmakkal, útmutatásokkal támogassa a szülőket, és csökkentse a digitális szakadékot a szülők és a gyermekek között. Ahogy a szolgáltató megfogalmazta: ezzel a felülettel is segíteni szeretné a szülőket abban, hogy mindenki megtalálja a saját válaszait, és kialakítsa a legmegfelelőbb családon belüli szokásrendszert.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak