Értve ez alatt a reklámcélú, de mindenképpen kéretlen üzeneteket, az álhíreket vagy a sima hülyeségeket. Ötödrészük viszont a helyzet javulását tapasztalja.

Bár a közösségi hálózatok üzemeltetői az elmúlt egy-két évben már határozott lépéseket tettek a bármilyen célú spam visszaszorítására, az utóbbi idők botrányai a figyelem középpontjába helyezték a régóta problémát – legyen szó a közösségi csatornák politikai fegyverré alakításáról vagy a felhasználók adataival és elérésével való más visszaélésekről. A Cambridge Analytica ügye óta legelőször mindenkinek a Facebook jut az eszébe, ha álhírekről és dezinformációs kampányokról hall, de a legjelentősebb csatornák mindegyike, így a Google vagy a Twitter is ugyanennyire érintett a dologban.

A szolgáltatók a korábbiakhoz (a majdnem nullához) képest valóban belehúztak, és egyre-másra jelentik be a források ellenőrzésére szolgáló funkciókat, az új moderálási szabályokat, a gyanús profilok felszámolását és az ajánló algoritmusokban eszközölt változtatásokat. Ezek az erőfeszítések azonban a jelek szerint nem hozták meg a kívánt eredményt – legalábbis ez derül ki a HubSpot júliusban közölt felméréséből, amely szerint a felhasználók java része nem hogy a spam mérséklődését, de egyenesen az ilyen tartalom szaporodását tapasztalja.

A meghatározásokkal is baj van, nem beszélve a saját szabályok betartásáról

Az amerikai, kanadai és brit internetezők körében végzett kutatás alapján a válaszadók mindössze 20 százaléka nyilatkozott úgy, hogy saját hírfolyamában az előző hónapban a korábbinál kevesebb spamnek minősíthető tartalmat talált. A felhasználók 27 százaléka bizonytalan volt ebben a kérdésben. Majdnem fele részben, 47 százalékban viszont úgy találták, hogy a spam mennyisége észrevehetően növekedett a szóban forgó időszakban, vagyis a kártékony üzenetek szűrését célzó ötletek ennek alapján nem bizonyultak különösebben sikeresnek.

Érdemes persze megjegyezni, hogy a spam nem egy egzakt minősítés – sem az egyes szolgáltatók, sem az egyes felhasználók részéről. A Facebook hivatalosan például olyan meghatározást használ, ami a kéretlen kapcsolatfelvételre és megjelenésekre koncentrál, az álhírek terjesztése a legnagyobb közösségi oldalon nem számít definíció szerint spammelésnek. A felhasználók majdnem négyötöde, 79 százaléka ezzel szemben a "fake news" üzeneteket is annak gondolja.

Itt máris felmerül a következő probléma, vagyis hogy mi számít egyáltalán álhírnek, függetlenül a spam kategóriájába való besorolástól. Ezt a hálózatok egyelőre se kiköpni, se lenyelni nem tudják: a Facebooknál maradva, az oldal alkalmazottainak a beszámolók szerint moderálniuk kell azokat a minősített és bejelentett tartalmakat, amelyek képi erőszakot, gyűlöletbeszédet, rasszista vagy szélsőséges retorikát vonultatnak fel. Ugyanakkor ez alól gyakran irányított módon kivételt tesznek, még a felhasználási szabályok egyértelmű megsértése esetén is, ami nyilvánvalóan szemben áll azzal a sokszor megfogalmazott szabállyal, amely szerint a pozitív és biztonságos felhasználói élményt elvileg a hirdetési bevételek elé helyezik.

A HubSpot egy hasonló mintán végzett felmérése arra is kitért, hogy megszondázza a felhasználókat egy konkrét kérdésben: mennyire tartják a Facebook eddigi intézkedéseit kielégítőnek abból a szempontból, hogy a jövőben elejét vegyék a választások manipulációjának. Itt is mindössze 29 százalék találta úgy, hogy az oldal sokkal többet már nem is tehetne ennek érdekében. 35 százalék bizonytalan volt, a relatív többség (36 százalék) pedig továbbra sem számít semmi jóra, vagyis meggyőzőnek ebben a tekintetben sem lehet nevezni a hálózat végzett munkát.

Ezt elrontották, úgyhogy most piszmognak egy kicsit a kamerák kedvéért

Az utólagosan elismert hibák sora egyébként ezen a héten is tovább bővült: a Facebook szerdai közleményében túl lassúnak nevezte saját reakcióját a 2017-ben kezdődő mianmari rohingja népirtással, pontosabban az azt éveken át megelőző hisztériakampánnyal szemben. A Facebook ebben borzalmasnak nevezi a mianmari eseményeket, és bejelenti, hogy az év végéig legalább száz főre emeli a burmai nyelvet beszélő moderátorok számát, valamint automatizált eszközöket is bevet a gyűlöletkeltő tartalom szűrésére.

A dologban nem csak az az ijesztő, hogy a vállalatnak 2015-ben mindössze két olyan alkalmazottja volt, aki képes volt átnézni a burmai nyelven írt posztokat. A Reuters azt közölte, hogy munkatársai még a múlt héten is több mint ezer posztot, kommentet, képet és videót szedtek össze a közösségi oldalon, amely a rohingják és más mianmari muszlimok gyalázásáról vagy halálos fenyegetéséről szól – ezek némelyike ráadásul már hat éve fent van és elérhető a Facebookon.

A vállalatnak egyébként a mai napig nincs egyetlen alkalmazottja sem Burmában, a moderálást kiszervezésekkel oldják meg. A burmai nyelven írt szövegek interpretációja állítólag nagyon nehezen algoritmizálható, ezért ebben a tekintetben a technológiai óriáscég is rá van utalva az emberi munkaerőre. A hírügynökség beszámolója azt is megjegyzi, hogy a régió helyzetét ismerő kutatók és emberi jogi aktivisták már évekkel ezelőtt figyelmeztetéseket küldtek a Facebooknak arról, hogyan használják a cég platformját a rohingják elleni gyűlöletkeltésre. A Facebook most (2018 augusztusában) azt is bejelentette, hogy kitiltott az oldalról egy maréknyi mianmari szélsőségest és szélsőséges csoportot.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.