A Vade Secure ötödik alkalommal tette közzé az adathalászattal kapcsolatos statisztikáit, amelyeket a cég MI-platformján összegyűjtött adatokból állítanak össze.

A Vade Secure prediktív email-szűrő technológiáját a cég saját adatai szerint már 76 országban több mint 5 ezer szervezet használja, és 600 millió fiókot véd a levélszemét, a rosszindulatú kódok, illetve az adathalász kísérletek ellen. A társaság hivatalos blogján tette közzé 2019 második negyedévéről szóló statisztikáját, amelyből mások mellett kiderül, hogy a phishing támadások között milyen márkanevek szerepeltek a legnagyobb arányban – ezek nem csak ismertségük miatt alkalmasak rá, hogy elaltassák a felhasználók gyanúját, de sok esetben tényleg valamilyen kapcsolatban állnak a célpontokkal, akik így könnyebben dőlnek be a preparált leveleknek.

Az első helyen most is a Microsoft szerepel, ami a hamisított üzenetek arányának közel 7 százalékos negyedéves csökkenésével is a legnépszerűbb brand a csalók körében. A Vade Secure mesterséges intelligenciát alkalmazó rendszere három hónap alatt több mint 20 ezer egyedi microsoftos adathalász URL-t azonosított, ami azt jelenti, hogy naponta több száz ilyen cím születik – az első negyedévhez viszonyított csökkenés ellenére egyébként éves szinten, a 2018 április-juniusi időszakhoz képest ez így is 15,5 százalékos növekedésnek felel meg.

Minél nagyobbak, annál vonzóbbak

A márka népszerűségének fő oka a csalók körében az Office 365 sikere: a Microsoft legutóbbi adatai alapján a szolgáltatásnak már több mint 180 millió havi szinten aktív üzleti felhasználója van, az IDC becslése szerint pedig az Office 365-höz kapcsolódik az összes vállalati cloud email-implementáció majdnem fele. Ehhez jön az az egyszerű szempont, hogy az Office 365 hozzáférések megszerzése belépési pontot jelent a teljes platform minden szolgáltatásához, így a SharePoint, a OneDrive vagy a Skype címlistáihoz, dokumentumaihoz és más információihoz is. Így néz ki például egy activatemyoutlook2.typeform.com címen megjelenő adathalász oldal:
 

forrás: Vade Secure Phishers’ Favorites Report, Q2 2019


A lista második és harmadik helyén hasonló arányokkal a PayPal és a Facebook áll: előbbi alkalmazása az esetek számát tekintve több mint duplájára nőtt egyetlen év alatt, míg a közösségi hálózatra hivatkozó, háromtagú adathalász URL-ek száma közel megháromszorozódott. A PayPal esetében a leggyakrabban azzal etetik a felhasználókat, hogy blokkolt vagy felfüggesztett fiókjuk helyreállításához kérik el belépési kulcsaikat, míg a Facebookra hivatkozó phishing trükkök jellemzően más szolgáltatások kapcsán próbálnak rávenni a facebookos bejelentkezésre – ezzel pedig utat nyitnak az összes többi ilyen autentikációhoz is, lásd a legfelső képet.

Az elő tízben szereplő további márkák ezúttal a Netflix, a Bank of America, az Apple, az CIBC, az Amazon, a DHL és a DocuSign voltak. Az Amazon esetében a tavalyi második negyedévhez képest több mint ötszörösére szaporodott a próbálkozások száma, és az idei első negyedévhez viszonyítva is majdnem megduplázódott – a Vade Secure rendszere május 5-én például egyetlen nap alatt 84 darab új, egyedi amazonos URL-t azonosított. Ezek a próbálkozások igen változatosak, és a hűségkuponoktól az ajándékokon keresztül a kamu rendelésekig mindenféle dolog szerepelhet bennük.
 

forrás: Vade Secure Phishers’ Favorites Report, Q2 2019


Az általános trendekről szólva a Vade Secure 25-ös toplistáján ezúttal már nincs állami szervezet, és a közösségi szolgáltatásokra is jellemző, hogy az Instagram például már nem fért be a 25 leggyakrabban használt márka közé. Az Alibaba viszont első ízben jelent meg az összeállításban, ezzel pedig a pénzügyi szolgáltatások és az e-kereskedelmi vagy logisztikai cégek összesen 12 helyet foglalnak el rajta. A hamisított URL-ek darabszámát tekintve már az ötödik negyedév óta magasan a cloud szolgáltatókra utaló csalások vezetnek 37,6 százalékkal, amit 33,1 százalékkal a pénzügyi szektor követ.

A Vade Secure jelentése ezen a hivatkozáson érhető el, benne nem csak az egyes márkákra vonatkozó részletes elemzésekkel, de olyan érdekességekkel is, mint az adathalászok által kedvelt hétköznapok, vagy a banki csalások hétvégi gyakorisága, amikor az ügyfeleknek sokkal nehezebb ellenőrizni a levelek hitelességét.

Biztonság

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.