Licitháború zajlik egy stockholmi székhelyű, önvezető vezetést segítő termékeket gyártó, mindössze 2018 óta működő cégért. Ebben a nagy tétekben folyó játszmában jelenleg a félvezetőiről ismert amerikai Qualcomm áll nyerésre, mivel 4,6 milliárd dollárt ajánlott a svéd startupért. Ez pedig lényegesen több, mint az a 3,8 milliárd dollár, amennyit a másik komoly érdeklődő, az autóiparban érdekelt kanadai Magna International ígért.
Mindenhol ott vannak
A Delaware-ben is bejegyzett székhellyel bíró, de alapvetően svéd gyökerű Veoneer fejlett vezetéstámogató- és önvezető rendszerekhez fejleszt alapvető szoftveres, hardveres elemeket, illetve teljes platformot. Alaptechnológiái közé tartoznak a gépi látást támogató szenzorok, a radar, a lidar, a hőérzékelés, az elektronikus vezérlés és az ember-gép interfész.
Ugyan a cég mindössze három éve működik, ám egyáltalán nem a nulláról kezdte, mivel a vállalat a több évtizedes autóipari beszállítói múlttal rendelkező, szintén stockholmi központú Autoliv spinoffjaként indult útjára. Nyilván ez is sokat segített abban, hogy a Veoneer minden jelentős autógyártónál ott szerepel a partnerek listáján, éves árbevétele pedig bőven meghaladja a 2 milliárd dollárt.
Régóta hisznek benne
Bár a Qualcomm sokat nyert a mobilpiac felfutásán, a vállalat vezérigazgatója már sok évvel ezelőtt világossá tette, hogy az okostelefonoknál is fontosabb területnek tartja az autóipart. Steve Mollenkopf jól mérte fel, hogy a telefonok piaca telítődik, így a szegmensben rejlő növekedési potenciál is rohamosan szűkül. Ehhez képest az autóiparban valóságos permanens forradalom zajlik. A hagyományos belső égésű motorok kiváltása mellett legalább olyan fontos téma a vezetéssegítő, illetve végső célként a teljesen autonóm rendszerek fokozatos térnyerése.
Ezt a trendet akarja meglovagolni a Qualcomm, három területre koncentrálva erőit: a kapcsolódás, a számítási teljesítmény és a jelenleg még mechanikus módon végzett feladatok "elektromosítása" tekintetében lát keresnivalót a cég ebben a szegmensben. Processzorai összeköthetik egymással a járműveket szerte a világon, szokatlan, új élményeket nyújthatnak a vezetők és az utasok számára, valamint aktív szerepet vállalhatnak az olyan új technológiák elterjesztésében, mint az elektromos meghajtású és autonóm autók.
A több éve szövögetett tervekbe szépen beleillik egy minden valamirevaló gyártónál jelen lévő Tier 1-es beszállító, a Veoneer bezsákolása. A Qualcomm szerint, ha a két cég portfólióját egymáshoz illesztik, azzal nagyon komoly hídfőállást tudnak kiépíteni a még mindig csak formálódó, rendkívül dinamikusan bővülő fejlett vezetőtámogató rendszerek (Advanced Driver Assistance Systems - ADAS) területén.
Ehhez azonban még meg kell nyerni a licitháborút, ahol nem biztos, hogy a Qualcomm ajánlata lesz az utolsó érdemleges momentum.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak