A Microsoft a nyár elején robbantott a hírrel, miszerint történelmi összegért, több mint 26 milliárd dollárért megvásárolja a LinkedIn-t. Az ilyen hatalmas ügyletek tényleges keresztülviteléhez természetesen egy sor hatósági vizsgálatra és engedélyre van szükség. A cég ebből a szempontból nem áll rosszul, hiszen például az USA-ban már megvan a pecsét. Az Európai Unió illetékeseivel azonban komolyabb birkózás folyt a színfalak mögött. Ha minden igaz, körvonalazódik a megállapodás, és várhatóan két héten belül hivatalosan is zöld utat kap az akvizíció.
Jobb későn...
Az Európai Bizottság eredetileg a hét elejére, november 22-re ígért döntést az ügyben, ám ezt a határidőt már nem fogják tartani. A Reuters értesülései szerint azonban csak kis csúszásról van szó, és december 6-án megkaphatja a redmondi cég az áhított jóváhagyást. Ehhez azonban a Microsoftnak komoly engedményeket kellett tenni.
Utóbbiak között említhető az a vállalás, hogy a cég más professzionális közösségi hálózatok számára továbbra is nyitva hagyja a kaput az együttműködésre az olyan irodai alkalmazásaiban, mint amilyen az Outlook levelező rendszer. A Microsoftnak azt is meg kellett ígérnie, hogy a PC-gyártók kezét nem köti meg, és azok szabadon megválaszthatják, hogy windowsos számítógépeiken meghagyják-e alapbeállításként a LinkedIn gyorselérését.
Ellenvélemények
A gigaüzlet versenyt korlátozó következményeit többen is hangoztatják, de mind közül leghevesebben a Salesforce igyekezett megfúrni a felvásárlást. Ez mondjuk nem véletlen, hiszen pont ők maradtak alul a LinkedIn-ért vívott licitháborúban. A kaliforniai cloudos CRM-szolgáltató vezető jogásza még szeptemberben aggódott nyilvánosan az innováció és a fair verseny jövőjét illetően, ami szerinte veszélybe kerül a LinkedIn Microsofthoz kerülésével.
Burke Norton szerint ha a redmondiak kezébe kerül több mint 200 ország 450 felhasználójának össze lényeges munkahelyi- és karrieradata, azzal lehetőséget kapnak arra, hogy ezt a különleges adatbázist felhasználva tisztességtelen előnyhöz jussanak a riválisokkal szemben. Hogy milyen szerepet játszottak a tárgyalások során a versenytársi panaszok, azt nem lehet pontosan megállapítani, mindenesetre a fentebb említett engedmények részben ezeket az aggodalmakat igyekeznek semlegesíteni.
Gond azért akad
Bár az uniós ámen hamarosan megérekezhet, a Microsoft számára nem alakul a legjobban a helyzet. Múlt héten például Oroszországban tették elérhetetlenné a LinkedIn teljes hálózatát, mert a cég nem tett eleget egy 2014-ben elfogadott, de csak idéntől "élesedett" jogszabálynak, ami arra kötelezi a külföldi cégeket, hogy az orosz állampolgárok adatait az ország területén lévő adatközpontokban tárolják. Az orosz probléma annyira azért nem veszélyezteti a globális üzletet, hiszen a legfrissebb adatok szerint mindössze 6 millió felhasználót jegyzett a LinkedIn Oroszországban.
Nem azonnali, ellenben sokkal nagyobb hatása lehet a professzionális közösségi hálózat eredményeire az, hogy a legnagyobb rivális megkezdte a nyílt támadást az eddig viszonylagosan védett szegmensben. A Facebook ugyanis épp most novemberben kezdte tesztelni az álláshirdetések elhelyezését a céges oldalakon. Ez pedig, ha kellő lendületet kap, alaposan alávághat a LinkedIn eddigi közvetlen bevételeinek. Más kérdés, hogy a Microsoftnál a saját termékeikkel történő integrálásból talán máris több hasznot remélnek, mint pusztán hirdetések és prémium előfizetések értékesítéséből.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak