A 2014 óta működő Alexa hangalapú asszisztens eredeti célja az Amazon piacterén zajló értékesítéseket támogatta volna az Echo okosotthoni eszközökön keresztül. Az már korábban kiderült, hogy a nagyszabású terv nem valósult meg a kezdeti elképzeléseknek megfelelően, de a The Wall Street Journal beszámolója szerint a helyzet annál is rosszabb: a fogyasztók általában csak olyan egyszerű műveletekhez használják az Alexát futtató gépeket, mint amilyen a pontos idő ellenőrzése vagy a riasztások beállítása.
A cikk az Amazon egyik korábbi vezető alkalmazottját idézi, aki megerősítette, hogy a vállalatnál is nyugtalanságot keltett, amikor rájöttek: lényegében azért vettek fel 10 ezer embert, hogy építsenek a segítségükkel egy okos ébresztőórát. (Egyébként az Alexához kapcsolódó munkakörök száma egy időben a 15 ezret is elérte.) Sőt a WSJ által megismert belső dokumentumok alapján az Amazon 2017-től 2021-ig több mint 25 milliárd dollárt bukott az ilyen eszközökön, így az Echo mellett a Kindle olvasókon, Fire TV stickeken vagy a Ring csengőkön.
Lehet, hogy az alapoktól kezdve rosszul számoltak
Mivel az Alexa karrierje ennél kétszer hosszabb ideje tart, a teljes veszteség is magasabb lehet, ez pedig a lap szerint már kezdi komolyan kiakasztani az amazonos cégvezetőket, akik óriási profitra számítottak ezen a vonalon. A WSJ kérdésére a társaságnál természetesen hangsúlyozták, hogy ügyfeleik "több százmillió amazonos eszközt használnak világszrte, aminél számukra nem létezhet nagyobb siker". Figyelembe véve azonban a termékek downstream impact (DSI) néven emlegetett árazási gyakorlatát, ez nem feltétlenül ad okot az elégedettségre.
Az alapító Jeff Bezos által hosszú ideje támogatott megközelítés lényege, hogy a termékek értékének meghatározásánál figyelembe veszik azokat a későbbi költéseket is, amelyeket a szóban forgó eszközök használata generál majd. Ahogy a kommentárok megállapítják, a DSI-nak van létjogosultsága például a Kindle olvasók esetében, amelyeken keresztül a felhasználók rendszeresen e-könyveket vásárolnak, de az Echo már nem igazolta ugyanezt a koncepciót, amire hivatkozva az üzleti egység egyáltalán életben maradhatott a mai napig.
A WSJ forrásai szerint már az Amazon vezérigazgatója, Andy Jassy is igyekszik hatályon kívül helyezni a korábbi főnökétől örökölt szemléletet, ami a folyamatos veszteségek hivatkozási alapjává vált. Ez azonban nem jelenti, hogy az Alexa és az Echo fejlesztései leálltak volna, így csak később derül majd ki, hogy lehetséges-e nyereségessé tenni az elhibázott üzletet. Arról, hogy az Amazon milyen véleményes újításokkal igyekezett az Alexát is felhelyezni a generatív mesterséges intelligencia divathullámára, ebben a cikkünkben írtunk részletesebben.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak