Néhány kongresszusi képviselő szerint a válasz a személyes adatok felhasználása a célzott hirdetések megjelenítéséhez, úgyhogy be is nyújtottak egy törvényjavaslatot a betiltására.

Három demokratapárti képviselő az amerikai szenátusban és a képviselőházban is előterjesztette azt a törvényjavaslatot, amely megtiltaná a "megfigyelésre alapuló hirdetések" alkalmazását, vagyis a személyes adatok célzott reklámok megjelenítésére való felhasználását. A Banning Surveillance Advertising Act ennek megfelelően alaposan felforgatná a Facebook, a Google (DoubleClick) és más, hasonló szolgáltatásokat nyújtó internetes cégek üzletét.

A jogszabálytervezet kifejezetten tiltaná a személyes adatokon alapuló reklámozást, úgy határozva meg az ilyen információt, mint egy egyénekhez és csatlakoztatott eszközhöz kapcsolódó, vagy észszerűen hozzájuk kapcsolható adatokat, beleértve a kikövetkeztetett és származtatott adatokat, a kommunikáció tartalmát, az internetes böngészési előzményeket és a hirdetési azonosítókat.

A javaslatban azt is megtiltanák a hirdetőknek, hogy faji vagy vallási besorolás alapján célozzák a hirdetéseket, illetve hogy erre a célra használják az adatbrókerektől vásárolt személyes információt. Kivételt képezne viszont a tágabb értelemben vett földrajzi targetálás, amelyik állami vagy városi szinten valósul meg, és lehetővé tennék a kontextus alapú (az aktuális tartalomhoz igazodó) hirdetések alkalmazását is.

Egy nagy csomó probléma gyökere

A jogszabály indoklása felidéz egy 2019-es kutatást, amely szerint a célzott hirdetések csak 4 százalékkal hatékonyabbak, mint a kontextus alapú reklámok, vagyis a dolog a hirdetőknek sem jelentene óriási visszalépést. Ezzel szemben betartana a személyes adatok tisztességtelen begyűjtésére és felhalmozására alapuló, "invazív és ragadozó mentalitású" internetes hirdetési modelleknek.

A képviselők szerint ez a kártékony gyakorlat teszi lehetővé az online platformok számára, hogy jelentős társadalmi károkat okozva kényszerítsék ki a felhasználói elköteleződést, erősítve a félretájékoztatást, a diszkriminációt, a választók elbizonytalanítását és megfélemlítését, vagy a személyes adatokkal való visszaéléseket. Mindezt a közleményükben mérgező üzleti rutinnak nevezik, amelyik egyaránt helyrehozhatatlan károkat okoz a fogyasztóknak, a vállalkozásoknak és demokratikus berendezkedésnek.

A javaslat arra is kitér, hogy a jogszabály végül egy átfogóbb fogyasztói adatvédelmi törvény részévé válhatna, miután további megbeszéléseket folytatnak mindkét politikai oldal szereplőivel az energiaügyi és kereskedelmi bizottságban. Ha a törvényt elfogadják, az amerikai versenyfelügyelet és a tagállamok főügyészei is felhatalmazást kapnának annak végrehajtására, de magánvádas eljárásokra is lehetőség nyílna. A kiszabható legnagyobb büntetés minden egyes incidens esetében 5 ezer dollár lenne.

Közösség & HR

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.