A MultiSoft tapasztalatai szerint jelenleg a kkv-k hazai képviselőinek jelentős része még mindig az helyileg telepített megoldások (on-premise) korszakát éli, melynek természetes evolúciója a hibrid környezetekbe vezet. Ennek során szolgáltatások bizonyos részei vagy akár komplett szolgáltatások is a felhőbe költözhetnek, miközben a helyi IT-infrastruktúra – legalább részleteiben – megmarad.
Nem könnyű feladat eldönteni, hogy mi és hogyan kerüljön a cloudba, emiatt a partneri támogatás kiemelt fontosságú a tervezés és a végrehajtás során. Ahhoz pedig, hogy ez a folyamat elinduljon, szükség van egy fájdalompontra – elöregedett szerverpark, kinőtt Exchange-fiók tárhely stb. –, ami impulzust ad a belépés megtervezéséhez.
A MultiSoft projektigazgatója, Reé István szerint az innovatív gondolkodásmóddal rendelkező kkv-k jelentik ma az felhős átállások motorját. Azoknál a cégeknél, ahol magas(abb) szolgáltatási minőséget szeretnének elérni, az igények nem felhővásárlásként merülnek fel, hanem a konstrukcióból fakadó előnyöket szeretnék élvezni.
Üzleti szempontok
A belépéskor felmerülő legfontosabb szempont annak eldöntése, hogy mely igényeket éri meg jobban beruházásként (CAPEX) kielégíteni, és melyeket szolgáltatásként (OPEX) használni – azaz felhőben megvalósítani. Ezáltal a technológiai réteg tulajdonképpen az üzleti szempontok mögé kerül.
Nem elég azonban azt eldönteni, hogy szoftver vásárlása helyett havidíjas szolgáltatással szeretnék kiszolgálni a szükségleteket. Az Exchange felhőben történő használata például napjainkban igen elfogadott, de az ügyfelek többsége nincsen tisztában azzal, hogy szinte változatlan – és tervezhető – kiadási tétel mellett komplett Office 365 csomagot kaphatnak. Azaz számos egyéb, munkafolyamatokat hatékonyabbá tevő elemre tehetnek szert minimális többletköltség mellett.
A migrációban segédkező partner feladata, hogy a szolgáltatás(oka)t csomagként kínálja az ügyfél számára, mivel utóbbi csak egy részterületét látja a feltáruló lehetőségeknek. Annak támogatása, hogy a csomagban rejlő funkcionális értékeket az ügyfelek be tudják integrálni a saját üzleti folyamataikba valódi kihívást jelent mindkét fél számára. Ennek sikeressége javíthatja a kkv-k piaci reakcióidejét, ezáltal az eredményességét. Jó példa erre a Skype for Business, amivel a kommunikációra fordított időt és költséget lehet csökkenteni.
Mit is akar az ügyfél?
A MultiSoft tapasztalatai szerint a hazai kkv-k jellemzően két-három területen – ügyfélkezelés, üzleti elemzések, dokumentumok és üzleti folyamatok kezelése – hajlandók költeni. Egy tipikus felhőcsomag ezért ezekből az elemekből – például Office 365, CRM Online, Power BI, SharePoint Online – áll össze.
Ahhoz, hogy az ügyfelek előrelépésként éljék meg a felhő használatát, a partnerek hozzáadott értékére is szükség van. E gondolat mentén a MultiSoft best practice jellegű, előre kialakított megoldásokat kínál az ügyfeleknek. A mobil, felhős, felgyorsult világban a vállalkozások rövidebb idő alatt több szolgáltatást, rugalmasabb költségstruktúrában szeretnének elérni. Emellett érthetően elvárják, hogy a partner segítsen eligazodni egy-egy szolgáltatási csomag előnyei és hátrányai között.
A felhőre való átállás voltaképp felér egy belső kommunikációs kampánnyal: el kell fogadtatni a felhasználókkal az újdonságokat, be kell őket tanítani – vagyis segíteni kell az ügyfeleknek a funkcionalitás kiterjesztésében, annak érdekében, hogy használják, amiért fizetnek.
A felhő előnyei
Számos olyan terület van, ami szinte tálcán kínálja magát a felhősítésre. Például teszt és fejlesztői környezetek esetén érdemes Azure virtuális gépeket használni, hiszen skálázhatóságuk, rendelkezésre állásuk, hozzáférhetőségük költséghatékonyabb, mint amit az ügyfél beruházási oldalról meg tud valósítani. A backup jellegű szolgáltatásokat is megéri felhő irányába tolni, mivel ezáltal megoldódnak a mentéssel kapcsolatos tipikus napi problémák.
Virtuális szerverek felhős alapon való használatával magasabb szintre kerül az üzemeltetés minősége, kevesebb kockázatot kell felvállalni, egyszerű döntések mentén lehet a tervezett kiadásokat tervezni. Ugyanakkor proaktívnak kell lenni, mondta Reé István; a partner feladata az üzemeltetési kérdések, problémák felvetése. Ennek a folyamatnak a végén meglesz a fájdalompont, amivel számos esetben nem, vagy csak későn (pl. adatvesztéskor) szembesülnek az ügyfelek.
A telepített rendszerek világában ritkábban változik a funkcionalitás, míg felhőalapon dinamikusan bővül a funkcionalitás. Mindez az egységesítés irányába mutat. A partnerek szerepe ott is fontos, hogy ezt a folyamatot láthatóvá, érhetővé teszik az ügyfelek számára. Jó példa erre, hogy egy CRM-rendszer évente akár kétszer is áteshet egy-egy jelentős változáson, a dinamikusan fejlődő üzleti elemzések területén pedig havi szinten is jönnek fontos fejlesztések.
Át kell törni a mentális falat
Ezek a változások megfelelő segítség hiányában elbizonytalaníthatják az ügyfeleket, ezért egyrészt csökkenteni kell a rájuk nehezedő stresszt, másrészt képzéssel kell segíteni, hogyan használhatóak az új fejlesztések. A MultiSoft "felhős házigazdaként" kellő tapasztalattal rendelkezik, így segíti ügyfeleit a buktatók elkerülésében.
Ehhez azonban arra is szükség van, hogy az ügyfél átlépje a mentális küszöböt, elfogadja, hogy nem birtokol, hanem használ egy (vagy több) szolgáltatást. Ennek bekövetkezte után a kkv-k partneri segítséggel strukturáltan el tudják helyezni, hogy milyen keretek között kell használatba venni a szolgáltatásokat – állítja Reé István. A szakember szerint ez egy folyamat, amit fel kell építeni és ennek megfelelően kell kezelni.
Szorosabb integráció a szolgáltatások között
A felhőalapú szolgáltatások használatának hatékonyságát a köztük lévő – on-premise rendszerekhez képest – nagyobb fokú integráció is segíti. Ennek egyik legjobb példája a Power BI az üzleti elemzések területén, ami mára már több mint 50 felhős szolgáltatáshoz tud kapcsolódni szinte azonnal (előre definiált kapcsolatok, dashboardok állnak rendelkezésre). A MultiSoft ügyfelei számára ezekből kifejezetten fontos a CRM Online kapcsolat. Így az ügyfél és partner együttműködésében az üzleti problémák kerülnek előtérbe az informatikaival szemben.
Az egyedi fejlesztések világából a felhőbe áttérve a nemzetközi best practice-ekre építve lehet sikereket elérni. Át kell gondolni, hol van szükség egyedi megoldásokra, és hol lehet – minél több helyen – általános megoldásokra támaszkodni. Egyfajta visszaegyszerűsítésre van szükség, aminek eredményeként kevesebb idő kell a betanulásra, nagyobb lesz a felhasználói komfort, és felszabadultabb a felhasználói élmény.
A fentiek tükrében a MultiSoft projektigazgatója szerint a hazai kkv-piac már közel áll ahhoz a kritikus tömeghez, amikor már nem a partner proaktivitásán múlik a felhő terjedése. Az év végére, illetve a jövő év elejére prognosztizálja a MultiSoft, hogy az ügyfelek már maguk is meghatározó többségben fogják keresni a felhős szolgáltatásokat.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak