Úgy tűnik, a befektetőket sem a világjárvány okozta óriási bizonytalanság és problémakör, sem az a tény nem tántorította el, hogy az Airbnb még "békeidőben" sem volt képes egyetlen évben sem tiszta nyereséget felmutatni. A vállalat papírjait tegnap úgy kapkodták szét, mintha az örök élet elixírjének recepjét birtokolná a cég.
Mi folyik ott, New Yorkban?
Szűk egy hónappal ezelőtt meglehetősen szkeptikusan számoltunk be arról, hogy az Airbnb az idei évben tapasztalt különleges nehézségek ellenére decemberben megpróbálkozik a tőzsdére lépéssel. Ehhez képest a héten a Nasdaqon debütáló cég számára nem is alakulhatott volna jobban az IPO.
Már a nyilvános részvénykibocsátást megelőző napokban is lehetett látni, hogy szó sincs befektetői óvatosságról. A részvények kibocsátáskorra tervezett ára folyamatosan emelkedett: a hónap elején még papíronként 50 dollárnál tartott az árazás, ami a hétfőre 60-ra kúszott fel, végül pedig 68 dolláros bevezetési árfolyam mellett dördült el a startpisztoly. Ez a szint is bőven túlszárnyalta a korábbi várakozásokat, ám az első nyílt kereskedési nap aztán csak tovább fűtötte a helyzetet.
Szerdán 146 dollár körül kezdték adni-venni a papírokat, ami nagyjából konstans árfolyam maradt zárásig. Az Airbnb részvényei végül 144,71-en tértek nyugovóra, azaz bőven megduplázódott az árfolyam. Az egyértelműen sikertörténetnek nevezhető IPO során a vállalat 3,5 milliárd dollárnyi friss tőkét tudott szerezni, egyben pedig megszerezte a legkomolyabb idei tőzsdei bevezetés címét is. A három alapító-tulajdonos vagyona ezzel rögtön a 10 milliárd dolláros kategóriába ugrott, amivel előkelő helyet váltanak a következő legazdagabb embereket felsoroló listán.
Maga az Airbnb a káprázatos tőzsdei belépővel áttörte a 100 milliárd dolláros cégértéket, és bőven lepipálja a sharing economy korábban tündöklő, mostanában inkább hanyatló bajnokát, az Ubert. Jól illusztrálja a befektetői bizalom kvázi határtalanságát, hogy az Airbnb jelenlegi értéke összemérhető a Facebook 2012-es tőzsdére lépésekor meglévő mutatójával.
Úgy volt, hogy nem is lesz
A 2008-ban alapított Airbnb online piacteret biztosít jellemzően magánszemélyeknek, ahol általában rövidebb időre adnak ki lakásokat, házakat (de manapság már akár egy egész szigetet is lehet bérelni). A koncepció igencsak bevált, és a cég komoly növekedésbe kezdett. 2016-ban például már 35 milliárd dollárra taksálták az üzletet. A szárnyalásnak aztán alaposan keresztbe tett az idén tavasszal világjárvánnyá terebélyesedő COVID-19.
A társaság foglalásai áprilisban 72 százalékkal zuhantak az előző év azonos időszakához képest. A kritikus helyzetre a cégnél masszív elbocsátásokkal és a prioritások újratervezésével reagáltak. A májusban hozott intézkedések idején úgy kalkuláltak, hogy a 2020-as év drámai visszaesést hoz majd: az első lezárt, illetve a második, éppen futó negyedév eredményei alapján az Airbnb forgalma több mint felével esik majd vissza az előző évi 4,8 milliárd dollárhoz képest. Ehhez képest azonban kellemes meglepetést hozott a nyári időszak. A harmadik negyedév forgalma már "csak" 20 százalékkal maradt el a 2019-es teljesítménytől.
Ebbe a fellendülésbe kapaszkodtak bele az alapítók, és döntöttek úgy, hogy a korábbra tervezett, majd tavasszal meghatározatlan időre elnapolt IPO-t mégis végigcsinálják még az idén. A hét történéseit látva elmondható, hogy a vezetőségnek sikerült eladnia a befektetőknek a fényes jövőről szóló álmokat. Hogy ezek az álmok aztán mikor válnak valósággá, vagy esetleg rémálommá, az már egy másik történet.
Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata
Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak