Több konkrét jel is arra mutat, a Google jó ideje pletykált "okosszemüvege" kezd egyre komolyabbá válni. Sergey Brin, a cég társalapítója egy rendezvényen már meg is jelent a prototípussal.
Koncepcióvideóval és nyilvános megjelenéssel vette kezdetét a Google futurisztikus szemüvegének hivatalos beharangozója. Bár a projektről már hónapokkal ezelőtt kezdtek szivárogni információk, a cég mostanáig nem erősített meg a speciális szemüveg belső oldalára digitális információkat vetítő fejlesztés tényét.
Hogy képet kapjunk, miről is van szó, elég a húsz évvel ezelőtti filmet, a Terminátort felidézni, ahol rendszeresen láttuk az eseményeket a gyilkológépet játszó Schwarzanegger szemszögéből. A Terminátor így azonosította be áldozatát, kapott információkat a környezet és saját állapotáról. A Project Glass valami ilyesmire tesz kísérletet a mindennapok szintjén.
Sergey Brin (jobbra) szemüvege más, mint a másik (forrás: Robert Scoble)
Már nem játék ■A HUD (Heads Up Display, azaz fejmagasságú kijelző) fogalma persze egyáltalán nem új. Legtöbben a számítógépes játékokból ismerhetik, de a technológia már létezik például a vadászrepülőkben is, ahol a pilóta sisakjának ellenzőjén is megjelennek a navigációhoz vagy épp a célzáshoz szükséges információk.
Ugyanez volt a vezérelve a kiterjesztett valóságnak (Augmented Reality, AR) is: egyes mobilos böngészők már a kamera élő képéhez illesztenek valós idejű extra információkat. Erre a technológiára, valamint a viselhető kütyük divatjára épül a Google fejlesztési fázisban lévő eszköze.
Egy nap a Google szemüvegén át
Napi rutinná válik? ■ A YouTube-ra tegnap feltett videó egy férfi napját követi végig, ahogy kihasználja a szuperszemüveg kínálta új lehetőségeket. A hangvezérlésre is képes rendszerrel például (majd) üzeneteket lehet küldeni, beépített navigációs rendszerként tájékozódni, fotót készíteni és azt azonnal megosztani, videóhívást bonyolítani, jegyet rendelni.
Hogy a projekt komoly szakaszba lépett, arról Sergey Brin is szolgáltatott bizonyítékot. A Google társalapítója egy eseményen a szuperszemüveg prototípusával jelent meg, amiről aztán egy befolyásos technológiai guru képet is küldött a Twitteren. A hírek és a kép tanúsága szerint az eszköz nem sokkal nagyobb, mint egy normál szemüveg, egyedül a sarokban látható apró négyzet az, ami megkülönbözteti hagyományos rokonaitól.
Homályos jövő ■A piaci bevezetés ennek ellenére egy ideig még nem várható, hiszen a vállalat állítólag még azt sem döntötte el, lesz-e önmagában is forgalmazott, konzumer termék a megoldásból, vagy valamilyen egyéb, speciális célközönségeknek szóló módot választanak a hosszú tesztidőszak befejezése után.
Némileg ellentmond mindennek a The New York Times korábbi értesülése. A lap úgy tudja, akár még az év végéig forgalomba kerülhetnek az első szuperszemüvegek. Még az árral kapcsolatban is napvilágra kerültek információk: ezek alapján 250-600 dollárért lehetünk majd tulajdonosai a Terminátor-szemüvegnek.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.