Egy friss iparági elemzés szerint néhány éven belül 6 milliárd dollárosra hízhat a kikötői anyagmozgatást felgyorsító robotdaruk piaca.

Miközben az önvezető autók elterjedését még mindig rengeteg technikai, jogi és egyéb probléma hátráltatja, a kikötői munka modernizálásában már most komoly szerepet kapnak az autonóm módon üzemelő gépek. Az ABI Research szektoriális előrejelzése szerint a globális kereskedelemben kulcsszerepet betöltő csomópontok az évtized végére csak önműködő darukra 6 milliárd dollárt költhetnek.

A kutatócég szerint ugyanakkor a modern rendszerek elterjedése nagyon eltérő képet mutat az egyes földrajzi régiókban. Ebből a szempontból az ázsiai-csendes-óceáni térség (APAC) tekinthető élenjárónak, ahol a fenti összeg több mint fele generálódhat majd.

Elveszik a munkát!

A jellemzően magas automatizációs szinttel és saját 5G-hálózattal rendelkező ázsiai kikötőket az európai létesítmények igyekeznek nem túl nagy lemaradással követni, miközben Észak-Amerika ebből a szempontból majdhogynem fejlődő térségnek tekinthető. Utóbbi oka, hogy a hatékonyság növelését célzó beruházásokat a munkavállalói érdekvédelmi csoportok és szakszervezetek itt tudják ellenállásukkal a leginkább megakasztani. És mivel a kereslet önmagában gyenge, így a szállítók többsége sem mutat túl nagy aktivitást a kevés haszonnal kecsegtető tengerentúli piacon.

Ezek után nem meglepő, hogy a kikötői daruk területén egy kínai gyártó, a Shanghai Zhenhua Heavy Industries rendelkezik kimagasló, 70 százalékos piaci részesedéssel. Mindez leginkább az ázsiai területeken élvezett domináns pozíciójának köszönhető.

A jelentés ugyanakkor a potenciálisan jó kilátásokkal rendelkező szereplők közé sorolja a Konecranest és a Liebherrt. Ezek az európai szereplők egyaránt kétszámjegyű növekedést produkálnak az autonóm darukért felelős üzletágaikban. Jövőbeli teljesítményüket pedig segítheti, hogy "erős lábakon állnak az európai, észak-amerikai és közel-keleti piacokon", mivel az elkövetkező években leginkább ezekben a régiókban várhatók nagyobb automatizációs fejlesztések.

Nem árt a saját hálózat

Az elemzés egyúttal kitért a kikötőkbe telepített privát vezeték nélküli hálózatok fontosságára is. Az autonóm logisztikai rendszerek zavartalan működtetésében alapvető fontosságú magánhálózatokra a közeljövőben egyre több és több forrást áldoznak majd. Az ABI Research becslése szerint a terület évente átlagosan 46 százalékkal bővülhet az elkövetkező öt évben, 2030-ra pedig nagyságrendben eléri az 5 milliárd dollárt.

(Fotó: Liebherr)

Mobilitás

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.