A havonta aktív 2,4 milliárd és naponta aktív közel 1,6 milliárd felhasználója összességében 16,9 milliárd bevételt termelt a Facebooknak a június 30-ával zárult negyedévben. Ez 28 százalékkal több, mint az előző év hasonló időszakában (13,2 milliárd dollár). A vállalat egy részvényre jutó nyeresége 1,99 dollár, ami sokkal jobb eredmény, mint amit az elemzők vártak (1,88 dollár).
A felhasználók tizede termeli a bevétel felét
A felhasználók száma a két fő bevételtermelő régióban, az USA-ban és Kanadában, valamint Európában az elmúlt egy évben nem változott számottevően: Európában 2,4 százalékkal, míg a két észak-amerikai országban együttesen csupán 1,2 százalékkal többen használják a közösségi platformot havi szinten, mint egy éve. A globális növekmény 8 százalék. Abban viszont az elmúlt 9 negyedévben nem történt változás, hogy ezeknek a felhasználóknak kétharmada (66 százalék) facebookozik napi szinten is.
Ez viszont azt jelenti, hogy Zuckerbergék sokkal hatékonyabban tudnak pénzt csinálni a felhasználóikból. Míg tavaly a második negyedévben a globális ARPU (Average Revenue per User) 5,97 dollár volt, a most lezárt negyedévben 18 százalékkal magasabb, 7,05 dollár. Az egyes régiók ARPU-ja között azonban nagy az eltérés: hazai pályán (USA, Kanada) 33,27 dollár volt a bevétel felhasználónként, Európában már csak 10,7 dollár, Ázsia és Csendes-óceán térsége felhasználóinál pedig csupán 3,04 dollár. Az egy felhasználóra jutó bevétel amúgy a két lefontosabb régióban emelkedett a legnagyobb mértékben: Észak-Amerikában 28,4 százalékkal, Európában 22,2 százalékkal.
Összességében a 244 millió észak-amerikai felhasználó termeli meg a vállalat bevételeinek közel felét, 8,1 milliárd dollárt, negyede (4,1 milliárd) pedig a 385 millió európai felhasználóhoz köthető.
Továbbra is duopóliumban nyomják a Google-lel
A bevételek döntő hányadát továbbra is a hirdetések hozzák: a 16,9 milliárd dollárnak mindössze a másfél százaléka, 262 millió jött például a payment szolgáltatásokból és az egyéb díjakból. A fő platform a mobil: a negyedévben a hirdetési bevételek 94 százalékát a mobilok termelték (tavaly 91 százalék volt az arány).
Bejött a Stories szolgáltatás. A különböző csatornákon keresztül (Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger) már napi 500 millió aktív felhasználója van ennek. Sheryl Sandberg operatív igazgató szerint a szolgáltatás nagy lehetőség a Facebooknak – és a hirdetőknek is a hatékonyabb eléréshez –, de a szolgáltatás monetizációja egyelőre elmarad a hírcsatornákétól.
Bár a Facebook legfőbb piacán, Amerikában az Amazon kezd erősödni, az eMarketer egy idei kutatása szerint globálisan továbbra is megkérdőjelezhetetlen a Google-Facebook kettős duopóliuma a digitális hirdetési piacon. Erre az évre a piackutató cég a Facebooknak 20 százalékot meghaladó piaci részesedést jósol (nagyságrendileg 67 milliárd dollár bevétel), míg a Google-nek 31 százalékot. Az Amazon egyébként globálisan is fontos szereplővé kezd válni, jelenleg a negyedik legnagyobb szereplője a piacnak.
Egyelőre nem érzékelhető a büntetések hatása
Az eredmények közzététele utáni elemzői konferenciahíváson értelemszerűen szóba került a Facebokk adatvédelmi gyakorlatával kapcsolatos vizsgálatok sora és a büntetések mértéke is. Mint azt megírtuk, a vállalat egymás után kapja nyakába a súlyosabbnál súlyosabb bírságokat. A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission – FTC) vizsgálata a Cambridge Analytica-botrány miatt 5 milliárd dolláros számlával zárult, amiből 2 milliárdot terheltek a most lezárt negyedévre. (Ez meg is mutatkozik a működési eredményhányadon, ami éves összevetésben 44 százalékról 27 százalékra esett, bár ebben nagy szerepe volt a kiadások emelkedésének is.) Ehhez képest az a 100 millió, amit az amerikai tőzsdefelügyelet, a SEC szabott ki, szinte aprópénz. A vizsgálatokkal kapcsolatban David Wehner pénzügyi igazgató azt mondta, hogy a Facebook vállalása, miszerint javít a megfelelőségi folyamatin, jelentős beruházásokat is kíván, ami hatással lehet a teljes termékfejlesztésre.
Szintén kockázati tényező, hogy az amerikai igazságügyi minisztérium (DOJ) átfogó trösztellenes vizsgálatot indít a big tech cégek, köztük a Facebook ellen. Ez azonban egyelőre nem ingatta meg a befektetők bizalmát, az árfolyam alig változott. Mark Zuckerberg a konferenciahíváson elég álszent módon azt mondta a DOJ vizsgálatáról, hogy szerinte is szükség van egy szabályozási keretre, mert az egész iparágnak jó, ha tiszta vizet öntenek a pohárba.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak