Az elektromos járművek eladásának visszaesése, az alacsonyabb átlagos eladási ár, a szabályozói kreditekből befolyó kevesebb pénz és és energiatermelő rendszerek bevételek visszaesése összességében rendesen megnyomta a Tesla idei második negyedéves eredményét, amit a szolgáltatási üzletág 17 százalékos bevételnövekedése nem lehetett képes ellensúlyozni. A vállalat szerdán 22,5 milliárd dolláros bevétel mellett 1,17 milliárd dolláros nettó nyereséget jelentett, ami rendre 12, illetve 16 százalékos csökkenést jelent az előző év megfelelő időszakához képest. A Tesla 923 millió dolláros üzemi eredménye ugyanebben az összehasonlításban 42 százalékkal lett kevesebb, nagyjából igazolva az elemzői várakozásokat.
A társaság bejelentésében lefuttatta a megszokott paneleket a bizonytalan makrogazdasági környezettel, a vámszabályokkal, a költségvetési politika és a politikai hangulat változásaival kapcsolatban, ugyanakkor megpróbálta fordulópontként pozicionálni jelenlegi helyzetét: 2025 második három hónapjára "kulcsfontosságú pontként" hivatkozott saját történetében, amennyiben az e-mobilitás és a megújuló energia mellett éppen most válna a mesterséges intelligencia, a robotika és a kapcsolódó szolgáltatások vezető szereplőjévé. Ez utóbbiak, ide sorolva a robotaxi-szolgáltatást is, egyelőre csak viszik a pénzt, de Elon Musk tavasszal már arról magyarázott, hogy a cég a humanoid robotokból önmagában évi 10 billió dolláros bevételt generálhat.
Mostantól túl sokat már nem hibázhatnak
Az már hosszú évek óta nyilvánvaló, hogy Musk szájából az ilyen ígéretek vagy előrejelzések a világon semmit sem érnek, és a befektetőknek egyelőre abban is csalatkozniuk kellett, hogy Donald Trump hivatalba lépésével a Tesla is újra szárnyalni kezd. Mindez nyilván felértékeli a robotaxi-projektet, amin a Bloomberg friss riportja alapján tényleg a vállalat jövője múlik, de egyelőre nem úgy tűnik, hogy rendelkezik a hozzá szükséges technológiával vagy földrajzi keretekkel. A Teslák kamerákkal operáló rendszerét sokan tartják zsákutcának, és már a kaliforniai közlekedési hatóságnál is arról beszélnek, hogy vissza kellene vonni a cég járművek értékesítésére vonatkozó engedélyét a teljesen önvezetésről szóló, félrevezető marketingüzenetei miatt.
A márka sikeres leépítése és a csökkenő eladások mellett a beszámolók kiemelik, hogy a szabad szén-dioxid-kibocsátási kvóták értékesítéséből is egyre kevesebb folyik be a vállalathoz. A Tesla éves összehasonlításban már most is 50 százalékkal kisebb összegű jóváírást tudott felmutatni, az Egyesült Államokban most elfogadott költségvetési egyeztetési törvény pedig lényegében ezt a piacot is lenullázza. Érdemes megjegyezni, hogy a társaság az idei első negyedévet enélkül veszteséggel zárta volna. A Tesla piaci kapitalizációja ezzel együtt a 970 milliárd dolláros nagyságrendben mozog, érthetőbbé téve azokat a figyelmeztetéseket, amelyek szerint a vezető techcégek jelenleg a dotkomlufi időszakánál is jobban túl vannak értékelve.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak