A Bloombergnek nyilatkozó befektetési szakértő szerint a Tesla-sztori már teljes mértékben arról szól, hogy Elon Musk személyesen képes lesz-e ismét bizalmat kelteni a piacon a márkával és a robotaxi-projekttel kapcsolatban.

Az elektromos járművek eladásának visszaesése, az alacsonyabb átlagos eladási ár, a szabályozói kreditekből befolyó kevesebb pénz és és energiatermelő rendszerek bevételek visszaesése összességében rendesen megnyomta a Tesla idei második negyedéves eredményét, amit a szolgáltatási üzletág 17 százalékos bevételnövekedése nem lehetett képes ellensúlyozni. A vállalat szerdán 22,5 milliárd dolláros bevétel mellett 1,17 milliárd dolláros nettó nyereséget jelentett, ami rendre 12, illetve 16 százalékos csökkenést jelent az előző év megfelelő időszakához képest. A Tesla 923 millió dolláros üzemi eredménye ugyanebben az összehasonlításban 42 százalékkal lett kevesebb, nagyjából igazolva az elemzői várakozásokat.

A társaság bejelentésében lefuttatta a megszokott paneleket a bizonytalan makrogazdasági környezettel, a vámszabályokkal, a költségvetési politika és a politikai hangulat változásaival kapcsolatban, ugyanakkor megpróbálta fordulópontként pozicionálni jelenlegi helyzetét: 2025 második három hónapjára "kulcsfontosságú pontként" hivatkozott saját történetében, amennyiben az e-mobilitás és a megújuló energia mellett éppen most válna a mesterséges intelligencia, a robotika és a kapcsolódó szolgáltatások vezető szereplőjévé. Ez utóbbiak, ide sorolva a robotaxi-szolgáltatást is, egyelőre csak viszik a pénzt, de Elon Musk tavasszal már arról magyarázott, hogy a cég a humanoid robotokból önmagában évi 10 billió dolláros bevételt generálhat.

Mostantól túl sokat már nem hibázhatnak

Az már hosszú évek óta nyilvánvaló, hogy Musk szájából az ilyen ígéretek vagy előrejelzések a világon semmit sem érnek, és a befektetőknek egyelőre abban is csalatkozniuk kellett, hogy Donald Trump hivatalba lépésével a Tesla is újra szárnyalni kezd. Mindez nyilván felértékeli a robotaxi-projektet, amin a Bloomberg friss riportja alapján tényleg a vállalat jövője múlik, de egyelőre nem úgy tűnik, hogy rendelkezik a hozzá szükséges technológiával vagy földrajzi keretekkel. A Teslák kamerákkal operáló rendszerét sokan tartják zsákutcának, és már a kaliforniai közlekedési hatóságnál is arról beszélnek, hogy vissza kellene vonni a cég járművek értékesítésére vonatkozó engedélyét a teljesen önvezetésről szóló, félrevezető marketingüzenetei miatt.

A márka sikeres leépítése és a csökkenő eladások mellett a beszámolók kiemelik, hogy a szabad szén-dioxid-kibocsátási kvóták értékesítéséből is egyre kevesebb folyik be a vállalathoz. A Tesla éves összehasonlításban már most is 50 százalékkal kisebb összegű jóváírást tudott felmutatni, az Egyesült Államokban most elfogadott költségvetési egyeztetési törvény pedig lényegében ezt a piacot is lenullázza. Érdemes megjegyezni, hogy a társaság az idei első negyedévet enélkül veszteséggel zárta volna. A Tesla piaci kapitalizációja ezzel együtt a 970 milliárd dolláros nagyságrendben mozog, érthetőbbé téve azokat a figyelmeztetéseket, amelyek szerint a vezető techcégek jelenleg a dotkomlufi időszakánál is jobban túl vannak értékelve.

Piaci hírek

Önsegítő csoportja már van, de más segítsége még nincs az MI-pszichózisban szenvedőknek

Egyre nyilvánvalóbb, hogy a mesterséges intelligenciával hajtott, emberszerű viselkedésre tanított chatbotok milyen mentális problémákat okozhatnak a felhasználóiknak, akik legfeljebb egymásra számíthatnak, ha komolyra fordul a dolog.
 
A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.