A LinkedIn elkezdte gyűjteni a felhasználók személyes adatait és tartalmait mesterséges intelligenciája okítására. Ám mintha kicsit későn szólt volna az érintetteknek.
Hirdetés
 

Módosította általános felhasználói szerződését a LinkedIn. Mint az Blake Lawit alelnök, a Microsoft szakmai közösségi platformjának vezető jogtanácsosa posztjából kiderül, megkezdik (vagy megkezdték) a platformon közzétett felhasználói tartalmak begyűjtését, hogy azok segítségével képezzék mesterséges intelligenciájukat.

Az már csak az ÁSZF-hez kapcsolódó FAQ-ból derül ki, hogy a posztoktól a fotókon át a profilokig lényegében mindent, nyilvános és személyes adatot egyaránt összegyűjtenek és felhasználnak, beleértve olyan részleteket, mint a LinkedIn-használat gyakorisága, a felhasználók nyelvi preferenciája, a reakciók, visszajelzések stb.

Az adatgyűjtést az Európai Gazdasági Térség országaiban (az EU tagállamok, Izland, Lichtenstein, Norvégia és Svájc) egyelőre nem kapcsolták be. A felhasználók más régiókban pedig kikapcsolhatják fiókbeállításuknál (Data for Generative AI Improvement pont), hogy adataikat ne használja fel a LinkedIn ilyen célokra. A FAQ azonban figyelmeztet, a döntés visszamenőlegesen nem érvényes, azaz a tiltás előtt begyűjtött adatokat feldolgozzák.

Az adatok ellentételezéseként a felhasználókat generatív MI segíti a különböző tartalmak létrehozásában. Hogy ez pontosan milyen problémákat generál majd a LinkedInen megjelenő, jellemzően karrierspecifikus tartalmak miatt, egyelőre nem tudni. A platform azt ígéri, hogy igyekszik minimalizálni a személyes adatok felhasználását a modellképzésben. Mivel azonban az MI-vel történő interakciókat is feldolgozzák, az ott megadott személyes adatok (pl. név, beosztás, cégnév) belekerülnek a képzési adatkészletbe – és megjelenhetnek a kimenetekben.

Megosztó – főleg a kivitelezése

A net népét erősen megosztotta a döntés. Egyesek Lawit alelnök fentebb idézett posztjának "Trust and safety" tagjén is kiakadtak, mert szerintük minimum cinikus, de nagyobb felháborodást váltott ki az, ahogy kezdődhetett a gyűjtés. A módszert leíró FAQ-t ugyanis kb. egy héttel korábban publikálta a cég, mint az általános felhasználói szerződés frissítését. Ebből sokan arra következtetnek, hogy a LinkedIn már jóval azelőtt elkezdhette az adatkaparást, hogy arról a felhasználókat tájékoztatta volna. Emiatt a felhasználók szemében a tiltás visszamenőlegességére vonatkozó korlátozás kapott egy kis barnás árnyalatot.

Többen kifogásolták azt is, hogy az adatgyűjtés opció alapértelmezetten be van kapcsolva, azaz a felhasználónak nem azért kell aktívkodnia, hogy hozzájáruljon adatai felhasználásához, hanem azért, hogy azt elkerülje. (Mivel a LinkedIn kezel-feldolgoz személyes adatokat, ez a mód az EU-ban eleve a GDPR megsértését jelentené.)

A különböző véleményeket a The Register úgy összegezte, hogy a Microsoft ugyanazt a taktikát alkalmazza, amit a big techek többsége is követett a mesterséges intelligenciájukhoz szükséges adatok gyűjtésénél: bezsákolja, amire szüksége van, aztán aprópénzzel kifizeti a pereskedőket.

A teljesség kedvéért meg kell jegyezni: bár minimum véleményes, ahogy ezt az ügyet a LinkedIn kezelte, azt is el kellene végre fogadni, hogy nincs ingyen ebéd, nincs ingyen szolgáltatás, a "jót teszünk az emberiséggel" kamu. A cégek az internetes gazdaságban is profitért dolgoznak: a nap végén valakinek állnia kell a cechet, amit így vagy úgy, de mindig a felhasználó fizet. Ezért is lenne különösen fontos a minél hatékonyabb piacszabályozás, különösen a felhasználói adatokat kezelő közösségi platformoknál, hogy a játékszabályok némileg szofisztikáltabbak legyenek az "erősebb kutya..." elvnél.

Közösség & HR

Máris megszűnik a ChatGPT automata modellválasztója az ingyenes felhasználásban

Nemcsak drága, hanem az OpenAi szerint nem is népszerű, így a bonyolultabb kérdésekre adott pontosabb válaszokhoz ismét manuális modellválasztásra lesz szükség.
 
Hirdetés

Az ötlettől az értékteremtésig – egy jól működő adattudományi szervezet alapjai

Miért bukik el annyi adattudományi kezdeményezés már az indulás után? A válasz gyakran nem az algoritmusok összetettségében, hanem az adatok minőségében és kezelésében keresendő. Stabil adatforrások, következetes feature-kezelés és egy jól felépített Feature Store nélkül a gépi tanulás ritkán jut el a valódi üzleti értékteremtésig.

Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.