A World Wide Web Consortium szerint nem igazán jelentene előrelépést az a megoldás, amivel kivezetnék a harmadik féltől származó nyomkövető kódokat.

A Privacy Sandbox a Google által mág 2019-ben életre hívott kezdeményezés, amelyik eredetileg arra adott lehetőséget az adtech cégeknek, hogy webes szabványok létrehozásával új hirdetéskövetési és mérési megoldásokat fejlesszenek ki a Chrome böngészőhöz a sütik (cookie-k) utáni internetes világban. Más szóval a fő célkitűzés az online hirdetések kiszolgálásának biztosítása a látogatók azonosítására vagy követésére is használt apró fájlok nélkül, maga a Google pedig 2024-re tervezte a harmadik féltől származó cookie-k kivonását a világ legnépszerűbb webböngészőjéből, nem teljesen függetlenül az Apple App Tracking Transparency (ATT) rendszerének bevezetésétől sem.

Az egyik ilyen javaslat a Topics API, amely lehetővé tenné a hirdetőknek, hogy hirdetéseikkel valamilyen általánosabb téma (sport, könyvek, utazás stb.) szerint célozzák meg a felhasználókat az általuk felkeresett webhelyek alapján, de ezzel összefüggésben az egyes felhasználók nem azonosíthatók a hirdetők vagy a hirdetési szolgáltatók oldaláról. Most azonban úgy néz ki, hogy ennek kapcsán a Google-nak vissza kell ülnie a tervezőasztalhoz: a múlt héten a World Wide Web Consortium (W3C) webes szabványügyi szervezet illetékes részlege arra kérte a társaságot, hogy jelenlegi formájában ne lépjen tovább a Topics API bevezetésében.

A Business Insider riportja a W3C Technical Architecture Group (TAG) egyik munkatársát idézi, aki egy Github-bejegyzésben arról ír, hogy álláspontjuk szerint a javasolt API "fenntartja a nem megfelelő felügyeleti állapotot a weben". Ez pedig lényeges észrevétel, mert elvileg a TAG felelős a webes architektúra alapelvei körüli konszenzus kialakításáért. A Google szóvivője közben jelezte, hogy a vállalat értékeli a kommentárt, de nem ért vele egyet, hogy a Topics fenntartaná az aktuális status quót. A W3C ezzel szemben úgy látja, hogy a megoldás nem biztosít a netezőknek megfelelő ellenőrzést a böngészőjükből megosztott témák fölött, az onnanl származó adatokat pedig a harmadik felek összeilleszthetik egyéb adatokkal a felhasználók profilozására.

Mások sincsenek elájulva a dologtól

A Topics API ennek alapján felhasználható lenne a tartalom diszkriminatív testreszabására is, hogy rajta keresztül érzékeny vagy a szabályozásban külön is védett tulajdonságokra következtetve jelenítsenek meg hirdetéseket. Ahogy a lap megjegyzi, a W3C állásfoglalása nem a legelső kritika a Google erőfeszítéseiről a kívülről érkező sütik megsemmisítésére. A Topics API eleve egy sikertelen javaslat az úgynevezett FLoC helyettesítésére lenne hivatott, és a cookie-k kivezetésének határidejét is már többször elhalasztották. Fontos megemlíteni, hogy az Apple Safari vagy a Firefox már adatvédelmi funkcióként blokkolja a sütiket, és a Topics API nem kapott támogatást a böngészőkért felelős Mozillától és Webkittől sem.

A W3C kritikája természetesen semmire sem kötelezi a Google-t, különösen, hogy az új webes szabványok betonba öntése évekbe telhet, és nem kötik őket. A társaság elkötelezte magát a Content Marketing Association (CMA) felé, hogy addig nem seprűzi ki a sütiket, ameddig nem képes biztosítani a mindenkinek megfelelő heéyettesítő technikát. A Topics ebben a tekintetben azért lehet különösen fontos a Google-nek, mert viszonylag könnyen megvalósítható és tesztelhető megoldásról van szó. Vagyis ha úgy találják, hogy értéket jelent a legfőbb bevételi forrásukat jelentő webes hirdetőknek, akkor úgy is lecövekelhetnek mellette, hogy a kiadók például már korábban aggodalmukat fejezték ki, amiért ezzel a hirdetéstechnológiai szolgáltatók több adathoz jutnának a saját oldalaikról, mint ők maguk.

Közösség & HR

A kisebb hazai gyártóvállalatok elengedhetetlennek tartják a digitalizációt

Egy friss kutatás szerint az üzleti siker és a technológiai fejlődés csereszabatos kifejezésként élnek a kisebb gyártó vállalkozásokat irányító vezetők fejében.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.