A megítélése a "személytelen" és az "ijesztő" között mozog. És az empátiával mi lesz? – kérdik a legtöbben.

Bár még valószínűleg a HR-szakértők között sincs konszenzus a hatékonyságáról, egyre több helyen bízzák a kiválasztási folyamatok egy részét mesterséges intelligenciára (MI). A német IU International University of Applied Sciences magánegyetem AI in Recruiting című felmérése szerint (PDF) azonban az alkalmazása komoly félelmeket szül a pályázó munkavállalók többségében. Ennek megfelelően nagy az elutasítottsága is.

A munkakeresők persze két lehetőség között őrlődnek, hiszen ha minden folyamatot a HR-esek csinálnak, akkor nő a diszkrimináció lehetősége. Ezért aztán sokan – kényszerből – elfogadnak olyan technológiát, amely ha személytelen is, legalább nem ítélkezik.

Jelenleg azonban a válaszadók 65 százaléka ellenzi az MI alkalmazását a recruiting folyamatokban. Sokan egyébként nem is tudják, hogy kapcsolatba kerültek MI-alapú megoldással, amikor egy állásra jelentkeztek, pedig lehet, hogy már az első találkozási pontnál is az fogadja a pályázót egy chatbot formájában, amely egy ablakban felteszi a kérdést az érdeklődőnek: Miben segíthetek?

Sok helyen MI értékeli a beküldött CV-ket, és rostálja ki az adott pozícióra eleve alkalmatlanokat a jelentkező és a pozíció profiljának összevetésével. Egyes helyeken ennél rafináltabb eszközöket is használnak, például olyan szoftvert, ami a hangszín, a mimika és a gesztusok alapján elemzi a jelentkező viselkedését a személyes interjú alatt. Vagy MI-alapú beszédelemzést (intonáció, szünetek, szóhasználat stb.) használnak a hagyományos személyiségtesztek helyett.

Az átláthatatlanság rontja a megítélést

Eközben maguk a jelöltek mit sem tudnak arról, hogy őket valójában egy MI vizsgáztatja. Ennek ellenére az összvélemény meglehetősen egyöntetű: a válaszadók 65,2 százaléka értékeli negatívan, ha az algoritmus jelentős szerepet kap a felvételi folyamatban. Az ilyen megoldásokról a vélemények a "személytelen" és az "ijesztő" között mozognak. De ennél is árulkodóbb, hogy a válaszadók az értékelésnél a negatív kifejezéseket majdnem háromszor olyan gyakran használták, mint a pozitívakat.

 
IU International University: AI in Recruiting
Infogram

 


Az is érdekes, hogy az MI megítélése a vártnál kisebb mértékben függ az iskolai végzettségtől. Bár minél magasabb az iskolai végzettség, annál kisebbek az elutasítás, csakhogy még az egyetemi végzettségű válaszadók körében is extrém magas: 58 százalék. A válaszadók egyrészt félnek a személyes momentumok elvesztésétől (pl. empátia), másrészt attól, hogy nincs semmiféle rálátásuk a háttérben folyó adatfeldolgozási folyamatokra. Ez következik abból is, hogy az álláshirdetéstől a felvételig tartó folyamatban a válaszadók az interperszonális helyzetekben érvényre jutó jellemzőket tartották a legfontosabbnak: az őszinteséget (51 százalék), a tisztességes bánásmódot (49 százalék) és a személyes kapcsolatot (38 százalék).

Ami az MI pozitív oldalát illeti: minden harmadik válaszadó szerint kizárhatók vagy legalább csökkenthetők vele a származással, életkorral vagy nemmel kapcsolatos előítéletek. A válaszadók 22 százaléka szerint az MI objektívebb, mert mindig ugyanazok a döntési szempontjai, például a szakmai felkészültség.

A válaszadók egyötöde úgy véli, hogy a pályázati eljárás során a kiválasztási folyamat igazságosabb, ha azt mesterséges intelligencia irányítja, mivel egyértelmű kritériumokon alapul. Emiatt lehet, hogy a bevándorlói háttérrel rendelkező válaszadók körében lényegesen pozitívabb az MI-alapú toborzási szoftverek alkalmazásának a megítélése. 49 százalékuk szerint jó, ha használják a kiválasztásnál, míg a többi válaszadónak csak a harmada vélekedett így.

Mítoszok és fiaskók

A fentiek értelmezéséhez fontos, hogy a felmérés sokkal inkább a hiedelmeket és várakozásokat tükrözi, mint az MI tényleges tudását. Ezeket a véleményeket az is befolyásolhatja, hogy még mindig a kétségeket erősítő hírek vannak túlsúlyban. A Bitport is beszámolt több fiaskóról. Az Amazonnál alkalmazott MI-alapú toborzó rendszer például nem kedvelte a női jelentkezőket, de voltak olyan rendszerek is, melyek időnként elemi információkat sem tudtak azonosítani a jelentkezőről, például hogy milyen nyelven beszélnek.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.