A tiltásnak persze nincs sok értelme, ameddig más módon továbbra is bárki hozzáférhet a technológiához. A hosszabb távú megoldás egyesek szerint az oktatás rendszerének amúgy is esedékes átalakítása lenne.

A Chalkbeat oktatási portál beszámolója szerint New Yorkban letiltották a diákok és a tanárok iskolai hozzáférését a mesterséges intelligenciára épülő ChatGPT chatbothoz, amelyről rövid publikus karrierje során már kiderült, hogy mennyire meggyőző és élethű írásokat képes generálni. A kormányzati oktatásban működő eszközökön és internetes hálózatokon ennek megfelelően blokkolták a program elérését, tekintettel annak a "diákok tanulására gyakorolt ​​negatív hatásaira, valamint a tartalmak biztonságával és pontosságával kapcsolatos aggályokra".

Ahogy arról nemrég mi is beszámoltunk, a robot legnagyobb felhasználói azok a diákok lettek, akik egyre gyakrabban készítik szoftveres támogatással a beadandó esszéiket. Ez még akkor is igaz, ha az MI-algoritmusok ugyan szemantikailag és szintaktikailag is korrekt szövegeket hoznak létre, a tartalom azonban nem mindig koherens, a program érzékeny az online toxicitásra, nem tudja megfelelően ellenőrizni az általa felhasznált információ hitelességét – sőt esetenként kitalált válaszokat is adhat, amire a kutatók az "MI-hallucináció" jelenségeként hivatkoznak.

ChatGPT nélkül sem tökéletes minden

A riportból kiderül, hogy az Egyesült Államok legnagyobb helyi iskolarendszerében végrehajtott lépés továbbgyűrűző hatásokkal járhat, mivel már országszerte megy rajta a vita, hogy miként lenne érdemes reagálni az új technológia gyors terjedésére. Az a képesség, hogy a robot tökéletes esszéválaszokat ad(hat) a témák széles körében, mostanra komoly fenntartásokat keltett sok intézményben és oktatóban, amennyiben a program csalásra és plágiumra ösztönözhet, mellesleg pedig értelmetlenné teszi az íráskészséget fejlesztő feladatok kiadását.

A New York-i oktatási osztály szóvivője szerint az ilyen eszközök alkalmasak rá, hogy gyors és egyszerű válaszokat adjanak a feltett kérdésekre. Az iskolákban azonban a kritikus gondolkodást és a problémamegoldó készségeket próbálják fejleszteni (legalábbis arrrafelé), ennek pedig ellentmond az alkalmazásuk. A hallgatók persze továbbra is igénybe vehetik az oldalt saját eszközeikről vagy más internetes hálózatokról, de az érintettek intézmények is kérhetnek soron kívüli hozzáférést, ha például tanulmányozni szeretnék a mögötte dolgozó technológiát.

Mások szerint persze nem pánikolni kell, hanem kereteket kell szabni a technológia alkalmazásának: erre példának éppen a Google-t hozzák fel, ami 12-20 éve hasonló félelmeket keltett azzal, hogy onnantól a diákok mindenre megkereshetik a választ az interneten. A Chalkbeat által idézett egyik oktató szerint amúgy is ideje lenne eltávolodni a tudás helyett rubrikák kitöltéséről szóló tanítástól. Ez utóbbira a ChatGPT tényleg fenyegetést jelent, de a probléma sokkal kisebb lenne, ha a diákokat az iskolai feladatok is a "tudni érdemes dolgok felfedezésére" ösztönöznék.

Közösség & HR

Nem tudjuk és nem is nagyon akarjuk használni az AI PC-t

Mindez egy Intel által rendelt nemzetközi kutatás eredményeiből olvasható ki. Az eladásban érdekelt csipgyártó összefoglalója azért igyekezett a potenciális pozitívumokra koncentrálni.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.