Múlt pénteken Maryland állam honatyái egy olyan törvényt fogadtak el, amellyel lehetővé válik digitális hirdetések bevételalapú adóztatása. Az új rendelkezés több szempontból is különlegesnek tekinthető az USA és a szintén jellemzően amerikai techóriások viszonyában.
Negyedmilliárdot hozhat
A friss szabályozás forgalomarányosan maximum 10 százalékra rúgó adózási kötelezettséget ír elő. Ez szakértői becslések szerint az állami költségvetést nagyjából 250 millió dollárral támogathatja meg már a bevezetés első évében. Későbbiekben pedig még nagyobb összegekről beszélünk, hiszen ez a piac egyelőre folyamatos növekedésben van. A honatyák a "talált pénzt" iskolafejlesztésre szánják.
Érdemes megemlíteni, hogy a törvényt már tavaly be szerették volna vezetni, ám akkor az elbukott a republikánus kormányzó vétóján, aki anno azzal érvelt a jogszabály ellen, hogy az az emberek kiadásait emelné meg, ami elfogadhatatlan egy ilyen nehéz gazdasági helyzetben.
A most már tényleg élesedő paragrafusok alapján a Facebooknak, Google-nek és Amazonnak lesz leginkább fájó a rendelkezés, mivel a törvény szövege hasonlatos a hazai szabályokhoz. A sávos rendszerben 100 millió dollárnyi bevételtől indul az adóztatás 2,5 százalékos kulccsal, a vége pedig a már említett 10 százalékos mérték. Utóbbit azoknak a cégeknek kell befizetni, amelyek globális éves forgalma meghaladja a 15 milliárd dollárt.
Pró és kontra
A törvény támogató egyik demokrata szenátor a fejleményeket kommentálva örömének adott hangot, hogy mostantól a big technek nevezett internetes gigászok is kiveszik majd a megfelelő részüket a közteherviselésből - úgy, ahogy a kisebb vállalkozások tették mindezt korábban is.
A változás ellenzői között nem csak maguk a techcégeket találjuk, de az állam republikánus törvényhozóit, telekommunikációs cégeket és médiavállalkozásokat is. Az ellenzők érve hasonló a korábban vétózó kormányzóéhoz: a megemelkedett költségeket szerintük az ezeknél a cégeknél hirdető vállalkozásoknak kell majd kigazdálkodni, ami végső soron a fogyasztókon csapódhat majd le.
Bár az adóztatást ellenzők ígéretei szerint mindent megtesznek majd a törvény elbuktatására, a támogatók képviselője szerint a jogszabályt akár egy bírósági ügyben is képesek lesznek megvédeni. Akárhogy is lesz, Maryland példája arra ösztönözhet más államokat is, hogy hasonló rendelkezésekkel jussanak extra bevételekhez a koronavírus miatt megtépázott gazdasági állapotok között. Hírek szerint Connecticut és Indiana képviselői például már készülnek az ottani változatokkal.
Más az, ha más mondja
A mostani eset nem csak azért különleges, mert Maryland hozta az első ilyen jellegű törvényt az Egyesült Államokban, hanem azért is, mert a korábbi, Donald Trump vezette kormányzat komoly diplomáciai és kereskedelmi konfliktust is bevállalt akkor, amikor külföldön próbáltak olyan törvényeket alkotni, amelyekkel a techóriásokat lehetne komolyabb tételek befizetésére. Leginkább az USA passzivitásának lehet felróni azt is, hogy a témát globális szinten megoldani próbáló G20-as egyeztetések csak folyamatos helyben járást hoztak tavaly.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak