Kínában az elmúlt években rendkívül felfutott az élő közvetítésekkel támogatott online értékesítés, ám az aranykornak gyorsan vége lett.
Hirdetés
 

A TikTok kínai piacra szánt testvérplatformján, a Douyinnál már régóta működik az élő közvetítésekkel párosított e-kereskedelem, ahol ismert és kevésbé ismert emberek próbálják közvetlen vásárlásra ösztönözni a nézőket. A livestream és az online kereskedelem házassága kirobbanó siker lett a koronavírus kirobbanása után, és az egyre nagyobb piaci tortából mindenki igyekezett kihasítani magának egy szeletkét.

A dinamikát és a nagyságrendet jól mutatja, hogy csak a Douyin rendszerében tavaly már havonta 9-10 millió élő vásárlási adást kezdeményeztek a felhasználók, és egyetlen év alatt, 2021 májusától 2022 májusáig több mint 10 milliárd termék kelt el ilyen módon, ami a korábbi hasonló időszakhoz képest háromszoros növekedésnek felel meg.

Vége a jó világnak

Mindez azonban mostanra látványosan kezd összeomlani a Rest of Word beszámolója alapján. A lap személyes interjúkat készített azokkal a szakmában dolgozó, jellemzően fiatal nőkkel, akiknek a feladata meggyőzni a közönséget arról, hogy a vásárlás gomb megnyomása az egyetlen logikus döntés.

Korábban mindezt elég volt napi 4 órában végezni, a fizetések pedig általában bőven meghaladták a Kínában egy pályakezdő fiatal által elérhető bérszintet. A piac azonban gyorsan telítődött ügynökökkel, közvetítőkkel, kereskedőkkel és műsorkészítőkkel, ráadásul beköszöntött a világgazdaságban egy sötétebb időszak, így a korábban bátran költő kinai középosztály is sokkal jobban megfontolja, mire ad ki pénzt.

A folyamat mára oda jutott, hogy a megrendelők a korábbi 4 óra helyett legalább 8 órás napi műszakokra igyekeznek rászorítani a munkavállalókat, miközben ezzel párhuzamosan a fizetéseket 30-40 százalékkal visszanyesték. A Rest of Wordnek elmondott történetek alapján a műsorvezetőknek akkor is beszélniük kell, ha konkrétan senki nem nézi éppen a közvetítést, 5 másodpercnél hosszabb csend pedig szintén retorziókkal jár.

A fentiek miatt sokan csalódottak a korábban annyira vonzónak tűnő munkában, aki nem hagy fel ezzel végleg, az pedig néhány havonta cseréli a munkaadóját. Utóbbiak ugyan nem feltétlenül találnak jobb munkakörülményeket, de legalább kicsit változik, mit kell napi sok órában újra és újra mantrázni egy kamerába bámulva.

És hogy a helyzet még nehezebb legyen, a piacon megjelentek a mesterséges intelligenciára épülő automata rendszerek is, amelyeket már havi néhány száz dollárnak megfelelő összegért kibérelhetnek a kereskedők.

Nyugaton nem vevők rá

A fenti problémák egyébként kifejezetten Kínára jellemzőek, mivel a távol-keleti országon kívül nem sok helyen vált népszerűvé ez az értékesítési forma. A TikTok többször is megpróbálta a nyugati világot is behálózni a modellel, ám ezek a kísérletek jellemzően látványos bukásokat hoztak.

De nem járt sokkal jobban a rivális Meta sem, ahol szintén megpróbálták meglovagolni a pandémia kikényszerítette bezárkózási hullámot. A Facebook anyavállalata végül tavaly nyáron adta fel és zárta be a Facebook Live Shoppingot, ami egyfajta kísérlet volt a tévés vásárlós műsorok újragondolására a közösségi hálózaton.

Illusztráció: Alibaba Group

Közösség & HR

A robotok újabb bűnözési hullámot indíthatnak az Europol szerint

A robotok, a drónok és a mesterséges intelligencia fejlődésével a fizikai világban is megjelenik minden, ami eddig a digitális világra volt jellemző, nem beszélve arról, ha az automatizálás miatt tényleg tömegek veszítik majd el a megélhetésüket.
 
Hirdetés

Az ötlettől az értékteremtésig – a gépi tanulási pipeline szerepe az adattudományi működésben

A jó adatok önmagukban még nem elegendők: a modellek csak akkor működnek megbízhatóan, ha egy átlátható, automatizált és reprodukálható környezetben futnak. A gépi tanulási pipeline-ok éppen ezt a technológiai hátteret teremtik meg.

Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.