Kínában az elmúlt években rendkívül felfutott az élő közvetítésekkel támogatott online értékesítés, ám az aranykornak gyorsan vége lett.

A TikTok kínai piacra szánt testvérplatformján, a Douyinnál már régóta működik az élő közvetítésekkel párosított e-kereskedelem, ahol ismert és kevésbé ismert emberek próbálják közvetlen vásárlásra ösztönözni a nézőket. A livestream és az online kereskedelem házassága kirobbanó siker lett a koronavírus kirobbanása után, és az egyre nagyobb piaci tortából mindenki igyekezett kihasítani magának egy szeletkét.

A dinamikát és a nagyságrendet jól mutatja, hogy csak a Douyin rendszerében tavaly már havonta 9-10 millió élő vásárlási adást kezdeményeztek a felhasználók, és egyetlen év alatt, 2021 májusától 2022 májusáig több mint 10 milliárd termék kelt el ilyen módon, ami a korábbi hasonló időszakhoz képest háromszoros növekedésnek felel meg.

Vége a jó világnak

Mindez azonban mostanra látványosan kezd összeomlani a Rest of Word beszámolója alapján. A lap személyes interjúkat készített azokkal a szakmában dolgozó, jellemzően fiatal nőkkel, akiknek a feladata meggyőzni a közönséget arról, hogy a vásárlás gomb megnyomása az egyetlen logikus döntés.

Korábban mindezt elég volt napi 4 órában végezni, a fizetések pedig általában bőven meghaladták a Kínában egy pályakezdő fiatal által elérhető bérszintet. A piac azonban gyorsan telítődött ügynökökkel, közvetítőkkel, kereskedőkkel és műsorkészítőkkel, ráadásul beköszöntött a világgazdaságban egy sötétebb időszak, így a korábban bátran költő kinai középosztály is sokkal jobban megfontolja, mire ad ki pénzt.

A folyamat mára oda jutott, hogy a megrendelők a korábbi 4 óra helyett legalább 8 órás napi műszakokra igyekeznek rászorítani a munkavállalókat, miközben ezzel párhuzamosan a fizetéseket 30-40 százalékkal visszanyesték. A Rest of Wordnek elmondott történetek alapján a műsorvezetőknek akkor is beszélniük kell, ha konkrétan senki nem nézi éppen a közvetítést, 5 másodpercnél hosszabb csend pedig szintén retorziókkal jár.

A fentiek miatt sokan csalódottak a korábban annyira vonzónak tűnő munkában, aki nem hagy fel ezzel végleg, az pedig néhány havonta cseréli a munkaadóját. Utóbbiak ugyan nem feltétlenül találnak jobb munkakörülményeket, de legalább kicsit változik, mit kell napi sok órában újra és újra mantrázni egy kamerába bámulva.

És hogy a helyzet még nehezebb legyen, a piacon megjelentek a mesterséges intelligenciára épülő automata rendszerek is, amelyeket már havi néhány száz dollárnak megfelelő összegért kibérelhetnek a kereskedők.

Nyugaton nem vevők rá

A fenti problémák egyébként kifejezetten Kínára jellemzőek, mivel a távol-keleti országon kívül nem sok helyen vált népszerűvé ez az értékesítési forma. A TikTok többször is megpróbálta a nyugati világot is behálózni a modellel, ám ezek a kísérletek jellemzően látványos bukásokat hoztak.

De nem járt sokkal jobban a rivális Meta sem, ahol szintén megpróbálták meglovagolni a pandémia kikényszerítette bezárkózási hullámot. A Facebook anyavállalata végül tavaly nyáron adta fel és zárta be a Facebook Live Shoppingot, ami egyfajta kísérlet volt a tévés vásárlós műsorok újragondolására a közösségi hálózaton.

Illusztráció: Alibaba Group

Közösség & HR

A törvényhozóknak sem tetszik, hogy már a gondolatokból is árucikket faragnak

Nem újdonság, hogy folyamatosan gyűjtik és értékesítik az emberek személyes adatait azok a cégek, amelyeknek az alkalmazásait használják, de még ebben is szintlépést jelenthet, amit a neurotechnológiai vállalatok művelnek.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.