Londonban kínál letelepedési lehetőséget innovatív magyar vállalkozásoknak a brit kormány. A szigetország a startupokat éppúgy várja, mint a régebb óta működő, nemzetközi piacra lépő cégeket. Interjú Jonathan Knott brit nagykövettel.

A tartalomkezelő rendszerek és a személyre szabott online megoldások piacán tevékenykedő  Shiwaforce.com nemzetközi nyitásra készül. Új termékét, a Karma Platformot már Londonból akarja menedzselni. A brit fővárost választotta európai székhelyéül a világ első online hajóbérlési piacterének, a BoatForRent-nek a magyar megálmodója is. Mindkét társaság a szigetország kormányának Kereskedelemfejlesztési- és Befektetésösztönzési Irodájával, az UKTI-val vette fel a kapcsolatot.

De miért olyan fontos Nagy-Britanniának, hogy vállalkozásokat csábítson a szigetországba? Erről kérdeztük Nagy-Britannia budapesti nagykövetét, Jonathan Knott-ot.

Mi kell a magyar kkv-knak?

A vállalkozások olyan országot kerestek, ahol alacsonyak az adminisztrációs költségek, egyszerűek az adózási szabályok, és központi támogatások is elérhetőek az induló vállalkozásoknak. Az UKTI igénybe vehető a megfelelő iroda megtalálásához, de ha kell jogi tanácsokkal is ellátja a kinti cégalapításban gondolkodó vállalkozásokat.

"A környezet üzletbarát, az elérhető munkaerő magasan képzett, könnyű felvenni a kapcsolatot a világ többi részével, és kiváló az ország infokommunikációs és közlekedési infrastruktúrája" – sorolja a további érveket Nagy-Britannia mellett Jonathan Knott.  Szerinte az sem elhanyagolható szempont, hogy a G7 országai közül itt a legalacsonyabb a társasági adó, és a szabadalmakon tavaly április óta már csupán 10 százalékos adóteher van.

"Az üzenetünk egyszerű: ha egy olyan magyar vállalat vagy, amely szeretne növekedni és egyben nemzetközivé is válni, akkor számodra a legjobb hely az Egyesült Királyság" – fogalmazott a nagykövet. A törekvésnek már vannak látható sikerei. Mint modta, London keleti felében, ahol a legutóbbi olimpia is zajlott, manapság sorban állnak a startup vállalkozók, hogy céget alapítsanak. Őket azonban Knott szerint nem csak kedvező szabályozási feltételek vonzották Londonba, hanem a pezsgő üzleti környezetet is. A vállalkozni vágyók ugyanis számos hasonló sorstárssal találkozhatnak, köztük olyanokkal is szép számban, akiknek már sikerült a nemzetközivé válás. A csúcstechnológiai cégek egyébként nemcsak Londonban, hanem Cambridge környékén is találnak maguknak megfelelő vállalkozói környezetet. (Mint azzal korában foglalkoztunk, a kelet-londoni technológiai cégeket tömörítő Digital Shoreditch nevű szervezet rendszeres startup versenyekkel és más támogatási programokkal próbálja odavonzani a világ innovatív kezdeményezéseit.)

Ian Livingston, az Egyesült Királyság kereskedelmi minisztere és Németh Lászlóné fejlesztési miniszter
társaságában a British Business Centre megnyitóján

Persze nem csak a közép-kelet-európai régióból várja London a vállalkozásokat, hanem a világ minden tájáról. A vállalkozásbarát intézkedések miatt több vállalat helyezte át európai székhelyét az Egyesült Királyságba, mint bármely más országba. Ugyanakkor – tette hozzá a nagykövet – más Közép-Európa más országokhoz képest Magyarországról még viszonylag kevés cég érkezett, és épp az az egyik személyes célja, hogy ez változzon, és minél több innovatív magyar vállalkozás talála meg számítását a szigetországban.

Egyszerű és gyors a cégalapítás

"A körülmények összességében igencsak vonzóak lehet a kelet-európai cégeknek ahhoz, hogy megfelelően tudják bővíteni az üzletük, növelni az exportjukat. Európa meghatározó gazdaságai közül az Egyesült Királyságban a legegyszerűbb vállalkozni. A cégalapítás kevesebb mint kéthetes procedúra, ebből maga a cégbejegyzés rövidebb két napnál, és mindennek a költsége alig 5 ezer forintra tehető” – mondja Jonathan Knott.

Szerinte ahhoz, hogy egy magyar startup sikeres legyen Londonban mindenekelőtt jó ötlet, jó termék vagy jó szolgáltatás kell. "Ha ezek megvannak, már lehet találni befektetőket, az indulást segítő angyal tőkét éppúgy, mint a későbbi fejlődési fázisban bevonható kockázati tőkét. A bfektetők elérésében a budapesti brit nagykövetség éppógy tud segíteni, mint a londoni magyar nagykövetség." Persze a tőkebőség közel sem jelenti azt, hogy nincs verseny – hagsúlyozza a nagykövet. Az lehet sikeresebb, aki kiforrottabb ötlettel áll elő.

Budapesten is kéznél van a segítség

Aki érdeklődik a program iránt, Budapesten is többféle segítséget talál. A brit követség hét munkatársa foglalkozik az üzleti területtel, de már dolgoznak annak a csapatnak a felállításán is, amelynek a fő feladata, hogy a startupoknak segítsen megismerni a kinti lehetőségeket. Ennek a csapatnak lesz a feladata az is, hogy a már régebb óta Nagy-Britanniában működő kis és középvállalkozások tapasztalatait közvetítse az érdeklődőknek.

A brit vállalkozásösztönző program keretében egyébként hat ágazatra fókuszálnak: az energiaiparra, a közlekedési infrastruktúrára, a gépiparra, az élettudományokra, a kiskereskedelemre és a biztonsági iparra.

A nagykövet szerint szükség van a támogató csapatra, mert bár befogadó az ottani környezet, a londoni kitelepüléshez gondos előkészítés kell. A sikerre ugyanis nincs garancia. "Szakértőimmel együtt őszintén meg kell mondanunk a hozzánk fordulóknak, ha úgy látjuk, hogy az ötletük nagyobb valószínűséggel inkább kudarcra van ítélve. Senkit sem akarunk hiú reményekkel kecsegtetni."

A vállalkozásokat a szigetországba csalogató program világméretekben már folyik egy ideje. A nagykövet szerint Lengyelország, Csehország és Magyarország üzleti környezete is kellően érett már ahhoz, hogy az itteni vállalkozások is élhessenek a program nyújtotta lehetőségekkel. Az idén célzottan ezekben az országokban, Magyarországon pedig lényegében ebben a hónapban indult el az intenzív kampány – mondta ezzel kapcsolatban Jonathan Knott.

Budapest is hajt a startupokra

A nagykövet egyébként tisztában van azzal, hogy Budapest is startup központ szeretne lenni, ismeri az ezzel kapcsolatos kampányt is, amit Budapesti Startup Tavasz rendezvénysorozat foglal keretbe. "A magyar fővárosnak is kiváló az infrastruktúrája, de Budapest ajánlata inkább olyan cégeknek szól, amelyek elsősroban a régión belül szeretnének terjeszkedni. Ha egy vállalkozásnak ennél nagyobb az ambíciója, Európán kívüli piacokban is gondolkodik, ráadásul még gyorsabban szeretne növekedni, akkor számára az egyik legjobb ugródeszka London" – állítja Knott.

A felújított Eiffel-palotába költözött be Brit Kereskedelmi Központ

Az érdeklődés intenzív, legalábbis a légitársaságok Budapest-London járatainak igencsak jó kihasználtsága erre utal. A brit program előreláthatólag két évig fut. A nagykövet reméli, akik már szerencsét próbáltak, jó hírrel tudnak szolgálni az új vállalkozóknak. A brit kormány is ezen dolgozik, például a szigetországban alapított cég a nemzetközi piacra jutáshoz világszerte igénybe vehetik a brit nagykövetségek kereskedelmi osztályainak a segítségét.

Lesz-e ebből dotkom lufi?

És hogy mit várnak hosszú távon Londonban a kezdeményezéstől? "Az Egyesült Királyságnak bizonyítania kell, hogy ma már csúcstechnológiai ország. Európán belül ott a legerősebb a K+F, és az ország globálisan már most is az ötödik az innováció terén. De szükség van az ilyen kezdeményezésekre a további növekedéséhez. A program nem pusztán a pénzről szól, hanem az intellektuális tőkéről is, amit ezek a vállalkozások hozhatnak a brit gazdaságba" – mondja Jonathan Knott.

Szerinte a Magyarország és Nagy-Britannia közötti kereskedelmi kapcsolatok volumene öt éven belül megduplázható. És hogy ez valóban meg is valósulhasson, a múlt hónapban Budapesten létrehozták a  Brit Kereskedelmi Központot (British Business Centre), amelynek a célja, hogy összehozza közös partnerségi és beszállítói üzletekbe a brit és a magyar kkv-kat. Ez amolyan üzleti partnerközvetítő szervezet, amelynek naprakész adatbázisa van azokról a brit cégekről, amelyek ugyan nem kimondottan Magyarországon, de mindenképpen a régióban keresnek üzleti partnert, beszállítót maguknak.

Piaci hírek

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.