De a gyártó általános megítélése is gyászosan rossz: hiába a világ legértékesebb autómárkája, az autótulajdonosok 27. helyre sorolták 28 gyártó megbízhatósági rangsorában.

Amikor feltették Kimi Räikkönennek az obligát kérdést, hogy szerinte melyik a világ legjobb autója, a Forma-1 finn világbajnoka állítólag azt válaszolta, hogy a VW Transporter. Megbízható, és minden belefér, amikor megy valahová a családdal. Räikkönen (állítólagos) válasza jól példázza: óvatosan kell bánni az egyedi felhasználói értékelésekkel.

A Consumer Reports azonban nagyon sok ilyen egyéni értékelést tesz egymás mellé, hogy kirajzolódjon, mit gondol a köz. A legújabb autóértékelésük például 300 ezer jármű futástörténete alapján értékelte az egyes márkákat és modelleket. (Ez nagyjából azt a szerepet tölti be, mint Európában a német autóklub, az ADAC meghibásodási statisztikája.)

Leszerepeltek a csúcs Teslák

A jelentés, amit Jake Fisher, a Consumer Reports járműtesztekért felelős igazgatója Detroitban mutatott be, harmatosan gyenge bizonyítvány állít ki a Tesláról, írja a Reuters. A gyártót modelljei megbízhatósága és szolgáltatásai minősége alapján is az utolsó előtti helyre sorolták a felhasználók a 28 gyártót felvonultató listán. Ez a jelentés szerint az új technológiák (aminek fejlesztésében és alkalmazásában is élen jár a Tesla) kiforratlanságából eredő kockázatokra hívja fel a figyelmet.

Jake Fisher előadásában nem csak a Teslát húzta le. A modellek versenyében általában nagyon gyengén szerepeltek a teljesen elektromos városi terepjárók (SUV – Sport Utility Vehicle). Egyelőre rossz a megítélése az aurópai modelleknek, köztük az Audi E-Tronnak és a Volkswagen ID.4-nek is. Egyedüli kivételként a Ford gyártotta Mustang Mach-E megbízhatóságát értékelték átlagon felülinek a felhasználók – ennek ára összkerék-hajtással és a legnagyobb akkuval itthon 26-27 millió forint körül van.

Ellenben a Tesla egyik legkelendőbb járműve nem teszi boldoggá a felhasználóit. A Model Y SUV-nak mind a vasa (karosszéria, futómű stb.), mind az elektronikus része gyengén van összerakva, a kategória egyik legrosszabbnak értékelt autója. Kapott hideget-meleget a nagyobb Tesla SUV, a Model X is, aminél rendre probléma van a szárnyként felfelé nyíló ajtókkal. (Velük ellentétben a Tesla-népautó, a Model 3 szedán eljutott az "átlagos megbízhatóságú" értékelésig.) Magával az elektromos hajtáslánccal (akku, elektromotorok stb.) összességében nem voltak problémái az autósoknak.

A nem teljes Teljes önvezető rendszer

A legrázósabb terület Fischer szerint az Autopilot és a Full Self Driving rendszer – annak ellenére, hogy ez a két vezetéstámogatási rendszer nem játszott szerepet a Tesla modelljeinek a gyenge értékelésében. A Consumer Reports jelentéséből kiderült: továbbra is sokan tartják problémásnak, hogy a Tesla sugallatára a vezetők túlságosan rábízzák magukat a technológiára, pedig az egyelőre nem tudja biztonságosan átvenni az autó teljes irányítását. Sokan erre vezetik vissza, hogy 2018-tól már tucatnyi alkalommal okozott balesetet a Tesla magára hagyott vezetéstámogató rendszere.

A Full Self Driving egyáltalán nem teljes önvezetés, csak egy kényelmi funkció, mondta Fisher. Az önvezetés 2-es szintjén álló rendszert (amely segíti a vezetőt a kormányzásban és a fékezésben/gyorsításban, tartalmaz sávközépen tartó funkciót és adaptív tempomatot, de minden esetben a sofőr vezet, és kontrollálja a vezetéstámogató rendszer döntéseit is) valóban félrevezető módon marketingelte a gyártó, a Full Self Driving funkciót például a Tesla magyar nyelvű oldala is "teljes önvezető képességnek" hívja. (Egy német bíróság a férevezető megnevezés miatt tavaly el is marasztalta a vállalatot.)

Fisher összességében meglehetősen felemásnak értékelte a gyártók eddigi teljesítményét az elektromos autók fejlesztésében. Szerinte a gyártók egyfajta próbapadként használják ezeket a modelljeiket, melyek ennek megfelelően gyakran meg is hibásodnak.

A megbízhatósági rangsorban egyébként taroltak a japán gyártók. A legmegbízhatóbb márka a Lexus lett, és az első tízbe nyolc japán került – hangsúlyozzuk: az USA-ban!

Konzumer tech

CIO Hungary 2025: hogyan válhat veszélyessé egy félrenevelt MI?

Beszámolónk harmadik része a 16. CIO Hungary konferencia második napjáról, ahol a stresszes témák mellett a stresszcsökkentésről is sokat megtudhattunk.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.