Amikor feltették Kimi Räikkönennek az obligát kérdést, hogy szerinte melyik a világ legjobb autója, a Forma-1 finn világbajnoka állítólag azt válaszolta, hogy a VW Transporter. Megbízható, és minden belefér, amikor megy valahová a családdal. Räikkönen (állítólagos) válasza jól példázza: óvatosan kell bánni az egyedi felhasználói értékelésekkel.
A Consumer Reports azonban nagyon sok ilyen egyéni értékelést tesz egymás mellé, hogy kirajzolódjon, mit gondol a köz. A legújabb autóértékelésük például 300 ezer jármű futástörténete alapján értékelte az egyes márkákat és modelleket. (Ez nagyjából azt a szerepet tölti be, mint Európában a német autóklub, az ADAC meghibásodási statisztikája.)
Leszerepeltek a csúcs Teslák
A jelentés, amit Jake Fisher, a Consumer Reports járműtesztekért felelős igazgatója Detroitban mutatott be, harmatosan gyenge bizonyítvány állít ki a Tesláról, írja a Reuters. A gyártót modelljei megbízhatósága és szolgáltatásai minősége alapján is az utolsó előtti helyre sorolták a felhasználók a 28 gyártót felvonultató listán. Ez a jelentés szerint az új technológiák (aminek fejlesztésében és alkalmazásában is élen jár a Tesla) kiforratlanságából eredő kockázatokra hívja fel a figyelmet.
Jake Fisher előadásában nem csak a Teslát húzta le. A modellek versenyében általában nagyon gyengén szerepeltek a teljesen elektromos városi terepjárók (SUV – Sport Utility Vehicle). Egyelőre rossz a megítélése az aurópai modelleknek, köztük az Audi E-Tronnak és a Volkswagen ID.4-nek is. Egyedüli kivételként a Ford gyártotta Mustang Mach-E megbízhatóságát értékelték átlagon felülinek a felhasználók – ennek ára összkerék-hajtással és a legnagyobb akkuval itthon 26-27 millió forint körül van.
Ellenben a Tesla egyik legkelendőbb járműve nem teszi boldoggá a felhasználóit. A Model Y SUV-nak mind a vasa (karosszéria, futómű stb.), mind az elektronikus része gyengén van összerakva, a kategória egyik legrosszabbnak értékelt autója. Kapott hideget-meleget a nagyobb Tesla SUV, a Model X is, aminél rendre probléma van a szárnyként felfelé nyíló ajtókkal. (Velük ellentétben a Tesla-népautó, a Model 3 szedán eljutott az "átlagos megbízhatóságú" értékelésig.) Magával az elektromos hajtáslánccal (akku, elektromotorok stb.) összességében nem voltak problémái az autósoknak.
A nem teljes Teljes önvezető rendszer
A legrázósabb terület Fischer szerint az Autopilot és a Full Self Driving rendszer – annak ellenére, hogy ez a két vezetéstámogatási rendszer nem játszott szerepet a Tesla modelljeinek a gyenge értékelésében. A Consumer Reports jelentéséből kiderült: továbbra is sokan tartják problémásnak, hogy a Tesla sugallatára a vezetők túlságosan rábízzák magukat a technológiára, pedig az egyelőre nem tudja biztonságosan átvenni az autó teljes irányítását. Sokan erre vezetik vissza, hogy 2018-tól már tucatnyi alkalommal okozott balesetet a Tesla magára hagyott vezetéstámogató rendszere.
A Full Self Driving egyáltalán nem teljes önvezetés, csak egy kényelmi funkció, mondta Fisher. Az önvezetés 2-es szintjén álló rendszert (amely segíti a vezetőt a kormányzásban és a fékezésben/gyorsításban, tartalmaz sávközépen tartó funkciót és adaptív tempomatot, de minden esetben a sofőr vezet, és kontrollálja a vezetéstámogató rendszer döntéseit is) valóban félrevezető módon marketingelte a gyártó, a Full Self Driving funkciót például a Tesla magyar nyelvű oldala is "teljes önvezető képességnek" hívja. (Egy német bíróság a férevezető megnevezés miatt tavaly el is marasztalta a vállalatot.)
Fisher összességében meglehetősen felemásnak értékelte a gyártók eddigi teljesítményét az elektromos autók fejlesztésében. Szerinte a gyártók egyfajta próbapadként használják ezeket a modelljeiket, melyek ennek megfelelően gyakran meg is hibásodnak.
A megbízhatósági rangsorban egyébként taroltak a japán gyártók. A legmegbízhatóbb márka a Lexus lett, és az első tízbe nyolc japán került – hangsúlyozzuk: az USA-ban!
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak